PKP Intercity odebrało już 14 pociągów Pendolino; są one gotowe do jazdy z pasażerami - poinformował w środę prezes zarządu PKP Intercity Marcin Celejewski. Pendolino ma wyjechać na tory 14 grudnia.
- W tej chwili mamy przetestowanych i odebranych 14 pociągów Pendolino. To nam pozwala przy obecnym natężeniu jazd testowych uruchomić dla pasażerów 9 pociągów od 14 grudnia. Pozostałe pięć stanowi rezerwę na wypadek awarii - powiedział Celejewski. I dodał: - Każdy ze składów Pendolino powinien mieć przejechane od 5 do 8 tys. km przed wprowadzeniem ich do regularnej jazdy z pasażerami. Cały tabor Pendolino przejechał już ponad 110 tys. km.
Zegar tyka
Pociągi Pendolino mają wyjechać na tory 14 grudnia. 14 listopada spółka PKP Intercity poinformowała, że zamiast 13 składów na trasy wyruszy 9 składów Pendolino. Na szlaku z Warszawy do Gdyni pojawi się o pięć pociągów Pendolino mniej niż zakładano; szlak z Warszawy do Krakowa obsługiwać będzie o dwa Pendolino mniej, a trasę z Warszawy do Katowic - o trzy.
Liczba pociągów Pendolino na szlaku z Warszawy do Wrocławia nie ulegnie zmianie. Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska tłumaczyła wtedy, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta. Celejewski pytany, kiedy można spodziewać się kolejnych Pendolino, odpowiedział: - Nie można teraz odpowiedzieć na to pytanie. Obecnie koncentrujemy się na tym, by mieć pewność, że te pociągi będą mogły zapewnić naszym pasażerom najwyższą jakość podróży.
Z kłopotami
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. W maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją. Z powodu opóźnienia firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych. Ostatecznie PKP Intercity zawarło w tej sprawie porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego.
Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu. Dzięki Pendolino mają skrócić się czasy podróży między największymi miastami. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie ok. 2,5 godziny, do Trójmiasta blisko 3 godziny, a do Wrocławia 3 godziny 40 minut.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Autor: mnkwoj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24