Jeszcze kilka miesi臋cy temu minister infrastruktury i premier zapewniali, 偶e autostrada A2 na Euro 2012 r. b臋dzie przejezdna. Jednak im bli偶ej do rozpocz臋cia mistrzostw, tym rz膮dz膮cy maj膮 mniej pewno艣ci, czy rzeczywi艣cie. - Nie mog臋 powiedzie膰: na 100 proc. b臋dzie, bo mo偶e si臋 okaza膰, 偶e nie b臋dzie - stwierdzi艂 dzi艣 w TVN24 minister S艂awomir Nowak.
Po raz pierwszy gotowo艣膰 na Euro 2012 kluczowego odcinka A2 (ze Strykowa pod 艁odzi膮 do Konotopy pod Warszaw膮) stan臋艂a pod znakiem zapytania wiosn膮 2011 r. To w艂a艣nie wtedy prace utkn臋艂y na jednym z odcink贸w, budowanym przez chi艅skie konsorcjum Covec. Roboty stan臋艂y, bo Chi艅czycy nie p艂acili podwykonawcom.
Do akcji wkroczyli wtedy politycy. Kontrakt z Covekiem zerwano i zdecydowano, 偶e feralny odcinek przejm膮 inne firmy. Mimo, 偶e op贸藕nienia w budowie by艂y ju偶 spore, politycy zapewniali, 偶e na Euro 2012 autostrada b臋dzie przejezdna.
Obietnice Grabarczyka
- Przestawi艂em premierowi spos贸b post臋powania wobec chi艅skiego wykonawcy, jak i warianty awaryjne. Moim zadaniem jest wybudowanie tej autostrady tak, aby by艂a przejezdna w przysz艂ym roku - obiecywa艂 6 czerwca 2011 r. w rozmowie z TVN24 贸wczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. - Gwarantuje to pan? - dopytywa艂a reporterka. - Tak - zapewnia艂 minister.
W kolejnych dniach pojawia艂y si臋 nast臋pne deklaracje. - Ja obiecuj臋, 偶e my znajdziemy to rozwi膮zanie. My t臋 drog臋 uczynimy przejezdn膮 - m贸wi艂 Grabarczyk trzy dni p贸藕niej (9 czerwca 2011 r.) przedstawiaj膮c w Sejmie stan przygotowa艅 drogowych na Euro 2012. A w rozmowie z dziennikarzami t艂umaczy艂, czym jest owa "przejezdno艣膰". - Przejezdna, to znaczy bezpieczna, dwa pasy w ka偶dym kierunku ruchu. B臋d膮 si臋 toczy艂y jeszcze prace dodatkowe zwi膮zane z kszta艂towaniem skarp, nasyp贸w - m贸wi艂. I apelowa艂 do opozycji, by trzyma艂a za niego kciuki.
Obietnice Tuska
13 czerwca 2011 r. ws. "przejezdno艣ci" A2 na Euro g艂os zabra艂 sam premier. - Autostrada b臋dzie przejezdna, bez wyko艅cze艅 i bajer贸w, ale b臋dzie na czas. To jest dla nas g艂贸wny cel i on jest osi膮galny - przekonywa艂 w Gda艅sku.
15 czerwca 2011 r. podtrzymywa艂 swoje stanowisko. - B臋dziemy zmierzali do tego, tak b臋dzie w przypadku A2, 偶eby ca艂a autostrada od zachodniej granicy do Warszawy (...) by艂a przejezdna. Wiem, 偶e to budzi czasami ironiczny u艣miech, ale chodzi o to, 偶eby ta autostrada by艂a dost臋pna dla kierowc贸w, co nie znaczy, 偶e wszystkie elementy autostrady b臋d膮 wyko艅czone (...). Wed艂ug wszystkich danych, jest mo偶liwo艣膰 powrotu do pe艂nej roboty latem i uzyskania tej tzw. przejezdno艣ci przed Euro 2012 - powiedzia艂.
Zn贸w obietnice Grabarczyka
Latem sprawa przycich艂a, bo na budowie Covec zast膮pili nowi wykonawcy i prace ruszy艂y pe艂na par膮. We wrze艣niu minister Grabarczyk chwali艂 si臋, 偶e wszystko idzie zgodnie z planem. - Wr贸ci艂y prace na odcinkach, kt贸re wcze艣niej wykonywane by艂y przez chi艅ski koncern Covec. Tam prace zwi膮zane s膮 jeszcze z robotami ziemnymi, ale powstaj膮 tak偶e konstrukcje mostowe i wiadukty. Jest szansa, 偶e przed ko艅cem sezonu budowlanego zostanie po艂o偶ona pierwsza warstwa masy asfaltowej. Wszystko b臋dzie zale偶a艂o od pogody - powiedzia艂 Grabarczyk dziennikarzom 9 wrze艣nia 2011 r. podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy. - Wiem, 偶e prace trwaj膮 24 godziny na dob臋. To jest pow贸d do optymizmu. Wierz臋, 偶e zapewnimy przejezdno艣膰 przed Euro 2012 - doda艂.
Obietnice Nowaka
Po pa藕dziernikowych wyborach pa艂eczk臋 od Grabarczyka przej膮艂 nowy minister - S艂awomir Nowak. Zacz膮艂 od gospodarskiej wizyty na placu budowy A2 (1 grudnia 2011 r.). By艂y rozmowy z robotnikami, poklepywanie po plecach i dogl膮danie, czy wszystko idzie z planem. Wykonawcy zapewniali, 偶e idzie i 偶e A2 na Euro 2012 b臋dzie przejezdna.
Potem ju偶 gorzej
Ale potem by艂o ju偶 tylko gorzej. W styczniu cz臋艣膰 ekspert贸w zacz臋艂a przeb膮kiwa膰, 偶e autostrada mo偶e i b臋dzie przejezdna, ale nie do艣膰, 偶e b臋dzie mo偶na po niej je藕dzi膰 tylko powoli, to po EURO trzeba b臋dzie zerwa膰 cz臋艣膰 nawierzchni.
W lutym okaza艂o si臋, 偶e pod znakiem zapytania jest nawet os艂awiona ju偶 "przejezdno艣膰", cho膰 9 lutego minister Nowak uspokaja艂 jeszcze, 偶e resort zrobi wszystko, by przed EURO j膮 zapewni膰.
Wreszcie wczoraj (15 lutego 2012 r.) Nowak przyzna艂 wprost, 偶e A2 jest zagro偶ona. - Ten kontrakt jest zagro偶ony oczywi艣cie od samego pocz膮tku, ale mamy nad nim szczeg贸ln膮 piecz臋 i kontrol臋 - stwierdzi艂.
Na pe艂n膮 szczero艣膰 minister zdecydowa艂 si臋 dzi艣 (16 lutego 2012 r.) w TVN24. - Walczymy o przejezdno艣膰 na A2. Robi臋 wszystko, 偶eby ona by艂a. Ja chc臋 by膰 odpowiedzialny i uczciwy. Nie mog臋 powiedzie膰: na 100 proc. b臋dzie, bo mo偶e si臋 okaza膰, 偶e nie b臋dzie, 偶e co艣 si臋 zdarzy, jakie艣 zdarzenie losowe - o艣wiadczy艂.
Do rozpocz臋cia EURO zosta艂o 112 dni.
殴r贸d艂o: tvn24.pl