Bilety na Pendolino można już kupić w internecie - poinformowało w czwartek po południu PKP Intercity. Dotychczas bilety były dostępne jedynie w kasach stacjonarnych. Sprzedaż w sieci miała ruszyć w niedzielę rano, ale doszło do trwającej ponad 100 godzin awarii systemu informatycznego. Pendolino wyjedzie na tory 14 grudnia, na przejazdy "wahadełkiem" sprzedano dotychczas 2,8 tys. biletów.
W nocy z soboty na niedzielę PKP Intercity rozpoczęła sprzedaż biletów na Pendolino. Wbrew zapowiedziom bilety można było kupić jedynie w kasach, co też nie odbywało się bez problemów. Z kolei na stronie internetowej wyświetlany był komunikat o przerwie technologicznej.
Niestabilność systemu
Jak poinformowała spółka w komunikacie, sztab kryzysowy, który pracował przez 24 godziny na dobę od niedzielnego poranka aż do dzisiejszego popołudnia, przywraca już pełną funkcjonalność systemu sprzedaży biletów. Oznacza to, że bilet można już kupić w sieci. Uruchomiono także możliwość przeprowadzania transakcji za pośrednictwem terminali zdalnych.
Według przewoźnika, awaria była spowodowana "niestabilnością systemu sprzedaży PKP Intercity wynikającej z implementacji nowoczesnych rozwiązań sprzedaży internetowej do starych systemów kolejowych". Przy jej usunięciu pracowało 40 osób.
W efekcie awarii prezes PKP SA Jakub Karnowski odwołał w poniedziałek ze stanowiska członka zarządu PKP Intercity Pawła Hordyńskiego. Oprócz Horodyńskiego, który w zarządzie PKP Intercity odpowiadał za sprawy finansowe, pracę stracili także Piotr Butkiewicz, dyrektor wykonawczy ds. finansowych i wsparcia oraz Michał Rudek, dyrektor biura informatyki.
Mniej składów
Pendolino ma wyjechać na tory 14 grudnia. W piątek spółka PKP Intercity informowała, że zamiast 13 składów tego dnia na trasy wyruszy dziewięć składów Pendolino. Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska tłumaczyła, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta. Na trasie z Warszawy do Gdyni pojawi się o pięć pociągów Pendolino mniej niż zakładano; szlak z Warszawy do Krakowa obsługiwać będzie o dwa Pendolino mniej, a na trasie z Warszawy do Katowic - o trzy. Liczba pociągów Pendolino na szlaku z Warszawy do Wrocławia nie ulegnie zmianie.
Krótszy czas przejazdu
Czas przejazdu między stolicą a Gdańskiem ma wynosić 2 godziny 58 minut, Wrocławiem - 3 godz. 42 minut, Krakowem - 2 godz. 28 minut, a Katowicami - 2 godz. 34 minuty.
Najtańsze bilety kosztować będą 49 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena biletu na Pendolino ze stolicy do Krakowa i Katowic wyniesie 129,2 zł, a z Warszawy do Trójmiasta 128,8 zł. Najdroższymi połączeniami będą te z Krakowa i Katowic na wybrzeże. Najtańsze bilety kosztować będą 98 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena dla tych tras to 171,6 zł.
Na przejazdy po 14 grudnia pasażerowie kupili w sumie ok. 11 tys. biletów, w tym 2,8 tys. na połączenia realizowane pociągami Pendolino.
Zakup strategiczny
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.
W październiku br. PKP Intercity zawarło porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Autor: ToL / Źródło: PKP, tvn24bis.pl