PKP Intercity dogadało się z Alstomem. Porozumienie rozwiązuje sporne kwestie, które wystąpiły w czasie realizacji podpisanej w 2011 roku umowy na dostarczenie 20 składów Pendolino.
Dokument umożliwia przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego, a także reguluje kwestię własności pojazdów.
Będą na czas?
"Przewiduje, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie zostaną potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu" - podaje PKP Intercity w komunikacie. Zawierając porozumienie, zarówno PKP Intercity, jak i Alstom potwierdziły, że celem współpracy jest wdrożenie do eksploatacji nowych pociągów 14 grudnia tego roku.
- Kontrakt z Alstomem jest tak skonstruowany, że jeśli Alstom nie wywiązuje się z kontraktu to PKP też może się nie wywiązać i nie zapłacić do kwoty 60 mln euro tego czego jest im winien za pociągi. Dzisiejsze porozumienie sprawia, że PKP będzie płaciło, a o kary upomni się dopiero po zakończeniu przekazywania pociągów już w trybie sądu arbitrażowego. Na dzisiaj naliczone kary to 43 mln euro, więc PKP mogłoby o taką kwotę nie płacić rat za pociągi. Skoro jest porozumienie to nie zrobi czegoś takiego - informuje reporter TVN24 Biznes i Świat Dominik Cierpioł.
Na tory w grudniu
Pendolino mają wyjechać na tory 14 grudnia. Z kolei 15 listopada ma ruszyć przedsprzedaż biletów, których ceny zaczynają się od 49 zł.
Od grudnia pasażerów ma wozić 13 pociągów Pendolino, a pięć będzie w rezerwie. Czas przejazdu między stolicą a Gdańskiem ma wynosić 2 godziny 58 minut, Wrocławiem - 3 godz. 42 minut, Krakowem - 2 godz. 28 minut, a Katowicami - 2 godz. 34 minuty.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Autor: MSZ / Źródło: TVN24 BiS
Źródło zdjęcia głównego: PKP