Bilety w promocyjnej cenie 49 zł, ale jedynie 20 sztuk na pociąg - pisze środowy "Dziennik Gazeta Prawna", który poznał pierwsze założenia cennika przejazdów pociągami Pendolino. Gazeta dodaje, że obecnie trwają prace nad ostatecznym cennikiem i systemem sprzedaży biletów, m. in. przez internet.
Pendolino ma wyjechać na trasy w połowie grudnia. PKP Intercity zapowiada, że średnia cena biletu z Warszawy do Krakowa wyniesie 127 zł - pisze gazeta. Kompletny cennik mamy poznać jeszcze jesienią. "Dziennik Gazeta Prawna" podaje, powołując się na źródła w spółce, że na podstawowych trasach z Warszawy np. do Katowic i Gdańska ceny nie będą znacząco odbiegać od tych na trasie Warszawa-Kraków.
"Nabrać ludzi"?
Zdaniem gazety dostęp do tanich biletów nie będzie szeroki. - Zakładamy, że będzie to pula ok. 20 biletów na pociąg. Wartość ta może ulec zmianie - informuje gazetę Zuzanna Szopowska, rzeczniczka PKP Intercity. Na tak tanie bilety załapią się najpewniej osoby, które kupią je z dużym wyprzedzeniem. - Oferta będzie ciekawa, ale jak w każdej promocji chodzi o to, żeby ludzi trochę nabrać. Podróżny usłyszy o cenie 49 zł i pójdzie do kasy. A jak już odstoi swoje w kolejce, to okaże się, że bilety po 49 zł "właśnie wyszły". Ale są w promocji np. po 89 zł, a bez promocji po 159 zł, a w dniu wyjazdu po 259 zł. I takie bilety też kupi - mówi gazecie osoba zaangażowana w projekt. Gazeta przypomina, że PKP Intercity zapowiada także objęcie Pendolino systemem przedsprzedaży. Bilety kupione tydzień przed wyjazdem to oszczędność 20 proc. ceny, dwa tygodnie - 30 proc. Zniżki są dwa razy większe niż te obecne - dodaje gazeta. Zastrzega, że nowe zasady nie obejmują pierwszej klasy. Przedsprzedaż ma ruszyć w listopadzie.
System
"Dziennik Gazeta Prawna" pisze też, że proponowane systemy sprzedaży biletów mają "niewiele" wspólnego z zapowiadanym przez zarząd spółki tzw. dynamicznym cennikiem. Dzięki niemu ceny biletów miały się zmieniać w zależności od godziny wyjazdu i obłożenia danego pociągu. Przetarg na to rozwiązanie został jednak unieważniony, ponieważ okazało się, że nowy program nie mógłby współpracować z systemem PKP "Kurs", na którym opiera się poprzednia platforma sprzedaży biletów - napisała gazeta. - W ostatnim czasie podpisaliśmy umowę na usługi wsparcia informatycznego z PKP Informatyka. To powinno usprawnić m.in. prognozowanie popytu, optymalizowanie ceny i kontroli dostępności - mówi gazecie Zuzanna Szopowska. "DGP" pisze też, że PKP Intercity przygotowuje graficzną prezentację dostępności miejsc w pociągach. Ma ona działać podczas zakupu biletów przez internet.
PKP odpowiada
Do informacji "Dziennika Gazety Prawnej" odniosła się w przesłanym nam komunikacie spółka PKP Intercity. Przewoźnik informuje, że "w PKP Intercity miejscówka jest bezpłatna od marca 2013 r.". "Pasażer otrzymuje bilet ze wskazaniem miejsca w pociągu. Ceny biletów na pociągi Pendolino będą się zaczynać od 49 zł. Pula najtańszych biletów będzie dostępna w każdym pociągu. Szacujemy również, że około 40% naszych Klientów kupi bilet w cenie uwzględniającej rabat (20 proc., 30 proc.)" - zaznacza PKP Intercity. I dodaje: "Planowany cennik nie zwiera ceny 259 zł. Średnia cena biletu dla przykładowej relacji Warszawa-Kraków będzie porównywalna z obecnie obowiązującą w EIC i wyniesie około 127 zł". W komunikacie spółka zapewnia, że "nie prowadziła przetargu na dynamiczny cennik". "Obecnie PKP Intercity posiada umowę z PKP Informatyka obejmującą usługę wsparcia informatycznego umożliwiającą maksymalizację przychodów z przewozów pasażerskich. Rozwiązanie to zapewni wdrożenie dynamicznego zarządzania ceną znanego z linii lotniczych" - głosi komunikat.
Autor: mn//bgr / Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Źródło zdjęcia głównego: tvn24