Pierwsze maszyny typu Dreamliner mogą się pojawić we flocie polskiego przewoźnika jesienią 2011 r., a nie, jak ostatnio zakładano, w 2012 r. - poinformował prezes PLL LOT Sebastian Mikosz. Polski przewoźnik będzie pierwszym europejskim odbiorcą tego typu samolotu.
- Jest duża szansa, że w okolicach listopada 2011 roku odbierzemy od razu trzy samoloty - powiedział prezes Mikosz po zakończonej wizycie w Seattle, gdzie produkowane są maszyny Boeinga. Jak dodał, w tym tygodniu powinien zostać podpisany aneks do umowy o dostawach tych maszyn. - Naszym celem od samego początku było przyspieszenie dostaw samolotów - zaznaczył.
Było opóźnienie
LOT oraz Boeing zawarli w ubiegłym roku porozumienie określające nowy harmonogram dostaw ośmiu samolotów Boeing 787 Dreamliner. Zawarcie porozumienia związane było z opóźnieniami w produkcji samolotów przez konsorcjum. Zgodnie z nowym planem, pięć nowych samolotów miało być dostarczonych w 2012 roku, a kolejne trzy - w następnych trzech latach. Maszyny te mają obsługiwać połączenia dalekiego zasięgu.
Prezes PLL LOT poinformował, że Dreamliner będzie miał trzy klasy: biznes, bardziej komfortową klasę ekonomiczną oraz ekonomiczną. - Widzieliśmy, jak będzie wyglądały fotele w tych trzech klasach, jakie będą między nimi odstępy. Do lipca musimy podpisać wszystkie techniczne uzgodnienia - po to, żeby samolot mógł już być wewnątrz budowany według naszych oczekiwań - powiedział.
Pierwszym na świecie odbiorcą Dreamlinera ma być japońska linia ANA. Ma ona dostać maszynę w okolicach stycznia - lutego 2011 r. LOT jest w kolejce oczekujących na pozycji ósmej; ale jako pierwszy wśród europejskich zleceniodawców.
Nowa klasa samolotów
Dreamliner ma być bardziej ekologiczną, cichą i oszczędną maszyną niż do tej pory produkowane samoloty. Ma spalać 20 procent mniej paliwa niż samoloty, które zastąpi. Aby zredukować zużycie paliwa, konstrukcja 787 zrobiona jest w dużej części z włókna węglowego, co czyni maszynę lżejszą. Oznacza to również zdecydowanie mniejsze wydzielanie CO2. Dreamliner ma także emitować 60 procent mniej hałasu.
Samoloty te będą mogły przewieźć od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.
Projekt 787 Dreamliner jest opóźniony o ponad dwa lata, a jego finalizacja była wielokrotnie przekładana. Pierwotnie 787 miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym - w maju 2008. Opóźnienie wynikało z potrzeby modyfikacji m.in. bocznej części kadłuba.
Pierwszy lot testowy Dreamlinera odbył się w Stanach w grudniu 2009 roku.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Boeing