Od początku 2021 roku znów mamy tylko 30 dni na zgłoszenie sprzedaży lub zakupu pojazdu - przypomina Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Za niedopełnienie tego obowiązku w wyznaczonym terminie grozi kara w wysokości nawet tysiąca złotych.
Jak przypomniała KPRM, w 2020 r. w związku z pandemią termin zgłoszenia zbycia lub nabycia auta wydłużono z 30 do 180 dni od podpisania umowy, jednak przepis ten wygasł z końcem roku. Od 1 stycznia znów mamy na to 30 dni, a niezgłoszenie w terminie grozi karą - od 200 do 1000 zł.
Kary za brak zgłoszenia lub rejestracji
Zgodnie z nowymi przepisami osoba, która sprzedaje samochód powinna w terminie 30 dni przyjść do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania urzędu i w wydziale komunikacji zgłosić transakcję, przedstawiając dokumenty - umowę, fakturę, darowiznę. Sprzedaż powinni zgłosić także pośrednicy, w tym firmy, które sprzedają auto kolejnemu nabywcy.
Ten sam obowiązek dotyczy kupujących, którzy dodatkowo powinni pojazd zarejestrować. Jeśli rejestracja nie jest możliwa, bo samochód jest uszkodzony lub nie ma ważnych badań technicznych, żeby uniknąć kary, wystarczy tylko zgłosić kupno.
Miesiąc od momentu sprowadzenia samochodu do kraju ma na dokonanie zgłoszenia osoba, która kupiła go w innym państwie Unii Europejskiej. W tym wypadku istotny jest dzień dotarcia auta do Polski – także wtedy, kiedy osoba lub firma, która sprowadziła pojazd, nie rejestruje go na siebie, a sprzedaje komuś innemu.
Formalności można dopełnić online
Kupno lub sprzedaż pojazdu możemy zgłosić do urzędu online. - Dzięki e-usłudze można dopełnić tej formalności szybko i wygodnie, nie wychodząc z domu - podkreśla zajmujący się cyfryzacją sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Zagórski.
W 2020 r. skorzystano z tej usługi dokładnie 601 297 razy, a od 1 stycznia - 56 tys. razy.
Jak zgłosić kupno i sprzedaż pojazdu online?
Do załatwienia tej sprawy online niezbędny jest profil zaufany do potwierdzenia tożsamości. Odpowiednia e-usługa -"Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu" znajduje się na portalu gov.pl w zakładce Kierowcy i pojazdy.
Co trzeba przygotować:
- dane pojazdu, którego nabycie lub zbycie chcecie zgłosić (markę, typ - jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny) - można je znaleźć np. w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT,
- dane zbywcy lub nabywcy pojazdu,
- skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu - np. umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowę darowizny pojazdu.
Zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu można zrobić za pomocą e-usługi: Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę. Można ją znaleźć na portalu gov.pl w zakładce Kierowcy i pojazdy - podano w komunikacie.
Zgłoszenie kupna/sprzedaży krok po kroku (za komunikatem Cyfryzacji KPRM):
Krok 1: wejdźcie na stronę GOV.pl i profilem zaufanym zalogujcie się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu).
Krok 2: po zalogowaniu wybierzcie sekcję Usługi dla obywatela (w pasku z lewej strony), a w niej kategorię Kierowcy i pojazdy (trzecia od góry). Po rozwinięciu się spisu e-usług wybierzcie i kliknijcie w Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online).
Krok 3: System poprosi o odpowiedź na pytanie - co chcesz zgłosić – zbycie czy nabycie pojazdu? W zależności od odpowiedzi przekieruje bezpośrednio do odpowiedniej e-usługi. Kliknijcie przycisk „Wyślij zgłoszenie”.
Krok 4: Wpiszcie dane pojazdu i dołączcie skan dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu.
Krok 5: Sprawdźcie lub uzupełnijcie swoje dane.
Krok 6: Podajcie dane zbywcy lub nabywcy.
Krok 7: Zaadresujcie formularz zawiadomienia. Wasze zgłoszenie powinno trafić do wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd. Może to być: starostwo powiatowe, urząd miasta – jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu, urząd dzielnicy – jeśli pojazd jest zarejestrowany w Warszawie.
Krok 8: Sprawdźcie formularz zawiadomienia, podpiszcie profilem zaufanymi i wyślijcie. Wyświetli się komunikat, że Wasze zawiadomienie zostało wysłane. Na swoją skrzynkę na koncie Mój Gov dostaniecie urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) - to jedyny dokument potwierdzający złożenie zawiadomienia. Innego nie dostaniecie.
"Swoją skrzynkę na Mój GOV znajdziecie po zalogowaniu się do konta Mój GOV (patrz Krok 1) - w menu po lewej stronie, sekcja Moja skrzynka" - napisano w komunikacie.
Dodano, że "usługa jest bezpłatna" , a "zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu".
- Od początku stycznia skorzystano z tej możliwości niemal 56 tysięcy razy. Przez cały ubiegły rok 601 297 razy - powiedział cytowany w komunikacie minister Marek Zagórski.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock