Rok 2022 był nieco lepszy niż przewidywaliśmy, ale jednak wciąż gorszy niż rok 2021. Sytuacja nie jest dobra - powiedział Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, oceniając sytuację na rynku motoryzacyjnym. Które marki i modele sprzedawały się najlepiej? Materiał magazynu "Raport" w TVN Turbo.
Najwięcej aut tak, jak przed rokiem, sprzedała Toyota (73,9 tys.). Również podobnie jak przed rokiem, na drugim stopniu podium uplasowała się Skoda (42 tys.). Na trzecie miejsce z czwartego awansowała za to Kia (33,7 tys.). Wśród 10 marek z najlepszą sprzedażą są trzy marki premium: BMW, Mercedes i Audi.
Najlepiej sprzedające się modele w 2022 roku to: Corolla (21,4 tys.), Yaris (12,5 tys.) i Sportage (11,2 tys.).
To jednak wcale nie oznacza, że auta sprzedają się dobrze, bo rok 2022 to rok spadków. - Był nieco lepszy niż przewidywaliśmy, ale jednak wciąż gorszy niż rok 2021. Sześcioprocentowy spadek to jednak spadek. Myśleliśmy, że spadek będzie większy, stąd optymizm. Niemniej jednak sytuacja nie jest dobra - podkreślił Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Ceny samochodów popularnych i premium
Średnia cena nowego samochodu osobowego w Polsce to 155 tysięcy złotych. Najwięcej aut w zeszłym roku kupili przedsiębiorcy, nieco ponad 70 procent.
Top 3 w samochodów klasy premium to: BMW, Mercedes, Audi. Czwarte miejsce zajęło Volvo, które sprzedało niemal o połowę mniej aut Audi. Najlepiej sprzedające się modele to: Volvo XC60, Audi Q5, BMW serii 3.
- Przy cenach marek popularnych mówimy o około 155 tysięcy, w przypadku premium są one na poziomie 260 tysiącach złotych. Pamiętajmy, że opieramy się o ceny ofertowe, które nie uwzględniają dodatkowych opcji. A te opcje mogą zwiększyć cenę o 20 czy 30 a nawet 50 procent - zaznaczył Drzewiecki.
Na liście top 20 aut premium są też takie marki jak: Maserati, Ferrari, Bentley, Lamborghini, Aston Martin, Rolls Royce. 25 Ferrari, 11 Maserati, 9 Bentleyów, 8 Lamborghini, 3 Aston Martiny zostały kupione przez osoby fizyczne, a nie przedsiębiorców. - Pytanie, ile z nich wyjeżdża poza granice Polski, bo takie przypadki się zdarzają - zauważył Wojciech Drzewiecki.
Średni wiek używanego auta to 13 lat
Wśród najczęściej sprowadzanych do Polski używanych aut są Opel Astra, Audi A4, VW Golf. Ciekawie wygląda mapa regionów, w których najczęściej rejestrowane są wspomniane auta. Te trzy modele, może nie po równo, ale podzieliły Polskę na trzy części.
Golfy królują na zachodzie kraju, A4 na wschodzie, a w centrum Astry. Średni wiek sprowadzanych do Polski aut to nieco ponad 13 lat.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock