ElectroMobility Poland to spółka utworzona w 2016 roku, która miała odpowiadać za produkcję polskiego auta elektrycznego Izera. Na początku marcu 2024 nadzór nad nią przejęło Ministerstwo Aktywów Państwowych. Teraz podjęto decyzję o wymianie rady nadzorczej spółki. Zarząd spółki pozostaje bez zmian.
Jako pierwszy informację o zmianach personalnych w Radzie Nadzorczej ElectroMobility Poland SA podał serwis money.pl. Potwierdziliśmy ją u źródła. Jak przekazał nam przedstawiciel prasowy spółki, podczas Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy ze składu Rady Nadzorczej zostali odwołani: Jacek Partyka, przewodniczący Rady Nadzorczej, Wojciech Szyszko, sekretarz Rady Nadzorczej, oraz trzech członków RN: Adam Michczyński, Ferdynand Reiss, Maciej Kość.
W skład Rady Nadzorczej powołani zostali:
Maciej Mazur – Członek Rady Nadzorczej Sławomir Miklaszewicz – Członek Rady Nadzorczej Paweł Poneta – Członek Rady Nadzorczej Agnieszka Szklarczyk-Mierzwa – Członek Rady Nadzorczej Jarosław Więcek – Członek Rady Nadzorczej.
ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 r. jako spółka czterech kontrolowanych przez państwo koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Obecnie większościowym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, który ma 90,8 proc. akcji; pozostali akcjonariusze, czyli PGE, Enea, Turon i kontrolowana przez Orlen Energa mają po 2,3 proc. udziałów.
Na początku marca nadzór nad spółką ElectroMobility Poland przejęło Ministerstwo Aktywów Państwowych. Minister Borys Budka poinformował wówczas, że "będziemy starali się uratować tereny w Jaworznie dla dużej inwestycji, w nowym modelu biznesowym".
W połowie marca spółka Mirbud poinformowała, że podpisała "list intencyjny" z ElectroMobility Poland na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych Izera. Wskazano, że jest on potwierdzeniem, iż w wyniku postępowania zakupowego na "Wybór generalnego wykonawcy, mogącego zrealizować inwestycję budowy zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych Izera w formule Projektuj i Buduj" spółka złożyła ofertę optymalną z punktu widzenia celów i budżetu realizowanego projektu.
Stan projektu Izera
Przedstawiciel prasowy ElectroMobility Poland SA poinformował redakcję tvn24.pl o tym, jak obecnie wygląda stan projektu Izera.
"W listopadzie 2023 roku zakończono drugą fazę projektową realizowaną we współpracy z Geely i Pininfariną związaną z pierwszym samochodem z gamy modelowej Izery. Etap ten ostatecznie potwierdził szczegółowe założenia techniczne, wykonalność oraz model biznesowy przedsięwzięcia. Uwzględniając wszystkie strumienie prac oraz metodologię branżową, projekt został zrealizowany w około 40 proc. i jest prowadzony zgodnie ze wszystkimi standardami obowiązującymi w przemyśle motoryzacyjnym. Wymagana dokumentacja projektowa została przekazana do organów właścicielskich 17 listopada ub. roku" - wskazano w nadesłanym komunikacie.
Ponadto wydana została decyzja środowiskowa dotycząca inwestycji i złożony został wniosek o pozwolenie na budowę, które EMP powinno otrzymać w pierwszej połowie kwietnia. Przypomniano także o podpisaniu listu intencyjnego z Mirbud S.A. Jednak samo podpisanie umowy będzie możliwe "dopiero po uzyskaniu niezbędnych zgód korporacyjnych Rady Nadzorczej oraz Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. Zgodnie z wynegocjowanym kontraktem uruchomienie fabryki będzie możliwe po 23 miesiącach od rozpoczęcia prac. Spółka od strony formalnej jest gotowa do rozpoczęcia inwestycji".
Budowa łańcucha dostaw i proces weryfikacji projektu
Jak poinformowano naszą redakcję, w wyniku prac zespołów inżynierskich i stylistów powstała szczegółowa dokumentacja techniczna, która w jest obecnie wykorzystywana w dialogu technicznym z dostawcami komponentów.
"Trwają także zaawansowane pracę na budową łańcucha dostaw dla projektu. Na koniec stycznia 56 proc. pakietów zakupowych jest już na rynku, 93 proc. z nich zawiera na liście dostawców produkujących wskazane komponenty w Polsce. Zaangażowano już około 100 dostawców w toczące się aktualnie procesy zakupowe. 60 z nich posiada zakłady produkcyjne w Polsce. Łącznie zespół odpowiedzialny za budowę łańcucha dostaw zidentyfikował około 250 podmiotów, które wyraziły zainteresowanie uczestniczeniem w projekcie i zostało pozytywnie zweryfikowanych pod względem potencjału i doświadczenia" - podkreślił przedstawiciel ElctroMobility Poland S.A.
Do tego wskazał, że po przejęciu nadzoru nad EMP S.A. przez Ministerstwo Aktywów Państwowych rozpoczęto proces weryfikacji projektu.
"Obejmuje on zarówno efektywność nadzoru właścicielskiego, harmonogram jak i również aspekty techniczne i biznesowe. Brane pod uwagę będą wyniki poprzednich kontroli i audytów realizowanych do chwili obecnej w spółce. Strony są w bieżącym kontakcie operacyjnym. Do czasu zakończenia procesu EMP nie będzie wypowiadać się na temat szczegółów i wniosków z dotychczasowych ustaleń" - podsumował.
Źródło: tvn24.pl