- Domagamy się powrotu do neutralności technologicznej - oznajmił na konferencji prasowej w Brukseli europoseł Jens Gieseke. Grupa Europejskiej Partii Ludowej w Parlamencie Europejskim - do której należą Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe - wezwała w środę Komisję Europejską do wycofania się z zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku.
- Przemysł motoryzacyjny jest niezbędnym filarem zatrudnienia, innowacji i dobrobytu w Europie - mówił w środę Gieseke, który odpowiada za te zagadnienia w Europejskiej Partii Ludowej (EPL).
- Jednocześnie stoi przed ogromnymi wyzwaniami: nieuczciwą konkurencją, wysokimi kosztami energii, spadkiem popytu, dostosowaniem do zmian klimatycznych i surowymi wymogami regulacyjnymi, które mocno obciążają sektor - dodał.
Przepisy UE wymagają, aby nowe samochody sprzedawane po 2035 r. miały zerową emisję dwutlenku węgla, co uniemożliwi sprzedaż pojazdów na benzynę lub olej napędowy.
Europoseł Jens Gieseke dodał, że jego polityczna rodzina domaga się "powrotu do neutralności technologicznej". - Oczekujemy, że nasze propozycje zostaną uwzględnione przez Komisję Europejską. Wszyscy chcemy silnego, odnoszącego sukcesy europejskiego przemysłu motoryzacyjnego - podsumował eurodeputowany.
Ciemne chmury nad branżą w UE
Chińscy producenci pojazdów zyskują na rynku europejskim dzięki konkurencyjnym cenom i nowoczesnym technologiom, szczególnie jeśli chodzi o pojazdy elektryczne. Również firmy amerykańskie, takie jak Tesla, stanowią silną konkurencję w zakresie innowacji.
Ta konkurencja, wysokie koszty energii w UE i unijne regulacje sprawiają, że przemysł samochodowy w UE jest w coraz gorszej sytuacji.
Dlatego EPL postuluje zniesienie zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r., rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, wzmocnienie łańcuchów dostaw oraz zwiększenie inwestycji w badania i rozwój.
Proponowane rozwiązania obejmują neutralność technologiczną oraz uproszczenie ram regulacyjnych. Celem jest utrzymanie konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego przy jednoczesnym osiągnięciu neutralności klimatycznej.
Czytaj również: Koniec aut spalinowych. Jest zgoda unijnych państw >>>
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: FotoDax/Shutterstock