Po kilkunastu miesiącach Komisja Europejska zatwierdziła sposób finansowania tzw. wschodniej obwodnicy Wrocławia. Oznacza to, że na wartą ponad 346 mln zł inwestycję województwo dolnośląskie pozyskało ponad 162 mln zł z funduszy europejskich - podały władze regionu.
Jak poinformowała Dagmara Turek-Samól, rzeczniczka marszałka województwa dolnośląskiego, projekt rozliczenia inwestycji trafił do KE w grudniu 2011 r.
Dokument analizowano przede wszystkim pod kątem środowiskowym, ponieważ trasa przebiega przez obszary chronione Natura 2000.
Ważna trasa
Wschodnia część obwodnicy Wrocławia łączy Bielany, Łany i Długołękę. Wybudowano trzy nowe mosty, w tym jeden na Odrze; dwie estakady, dwa wiadukty, dwupoziomowe skrzyżowanie oraz sieci infrastrukturalne: wodociągowe, gazociągowe, sanitarne, kanalizacji deszczowej.
Ta część obwodnicy zapewnia połączenie autostrady A4 z drogą ekspresową S8, łączącą m.in. Wrocław z Warszawą. Przejazd tą dwupasmową trasą, która ma status drogi krajowej, jest bezpłatny dla ciężarówek.
Trudne finanse
Dofinansowanie inwestycji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło prawie 163 mln zł, 184 mln zł pochodzi z budżetu krajowego, w tym 134 mln zł z budżetu województwa dolnośląskiego.
Prezydent Wrocławia zadeklarował wsparcie inwestycji kwotą 50 mln zł z budżetu miasta, ale ponieważ ostatecznie nie doszło do przekazania tych środków, pieniądze dołożył marszałek Dolnego Śląska Rafał Jurkowlaniec z budżetu województwa.
Jednocześnie samorząd województwa postanowił o 50 mln zł walczyć z gminą Wrocław przed sądem i złożył już pozew o uznanie tego roszczenia.
Tak wyglądał pierwszy przejazd obwodnicą
Autor: dr/roody / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: DSDiK we Wrocławiu | Krzysztof Kiniorski