Kanada szuka latarników. Kandydaci nie potrzebują obywatelstwa

Latarnia Point Atkinson w Kolumbii Brytyjskiej
Wiele historycznych latarni zlokalizowanych jest w okolicach Vancouver
Źródło: Google Earth
Kanadyjski rząd prowadzi nabór na latarników w prowincji Kolumbia Brytyjska. Jak wyjaśnili urzędnicy w ogłoszeniu o pracę, kandydat musi wykazać się nie tylko umiejętnościami technicznymi, lecz także niezłą znajomością komputerów.

Wielu z nas często zastanawia się nad "rzuceniem wszystkiego i wyjechaniem w Bieszczady". Teraz niektórzy będą mieli ku temu okazję, chociaż czeka ich nieco dłuższa podróż. Kanadyjskie ministerstwo rybołówstwa i oceanów szuka chętnych na stanowiska latarników i ich pomocników w Kolumbii Brytyjskiej na zachodnim wybrzeżu kraju.

Umiejętności techniczne i adaptacja

Ogłoszenie ministerstwa rybołówstwa i oceanów, które zarządza kanadyjskimi latarniami morskimi, wymieniło zadania latarników: raportowanie obserwacji meteorologicznych, przekazywanie informacji drogą radiową oraz utrzymanie latarni i jej otoczenia w należytym stanie. To ostatnie zadanie to nie tylko malowanie budynku, ale także napełnianie zbiorników diesla czy testowanie wyposażenia przeciwpożarowego. W pracy tej wymagane są umiejętności techniczne w obsłudze i bieżącej konserwacji sprzętu, umiejętność posługiwania się komputerem, jak również kompetencje adaptacyjne.

CV można składać do końca marca 2024 roku. Latarnik lub latarniczka nie muszą mieć kanadyjskiego obywatelstwa, wystarczy posiadanie prawa pobytu, a jak precyzuje oferta pracy na stronie ministerstwa - można aplikować także bez bieżącego kanadyjskiego adresu. Roczne wynagrodzenie latarnika wynosi między 45 a 70 tysięcy dolarów kanadyjskich (między 134 a 209 tys. złotych).

Latarnia Point Atkinson w Kolumbii Brytyjskiej
Latarnia Point Atkinson w Kolumbii Brytyjskiej
Źródło: Shutterstock

Kanadyjskie latarnie

Wiele z kanadyjskich latarni morskich to atrakcje turystyczne, wśród najbardziej znanych jest Peggy’s Cove w Nowej Szkocji.

Najstarsza zachowana latarnia została zbudowana w 1758 r. na wyspie Sambro, przy wejściu do portu w Halifaksie. Kanadyjskie latarnie morskie po atlantyckiej stronie kraju powstawały, jak podkreślają historycy, dzięki ożywionemu handlowi między terenami, które dziś są Kanadą a Europą, a potem dzięki wykorzystaniu Wielkich Jezior do żeglugi.

W latach 1970-1996 zautomatyzowano 264 latarnie, a część historycznych budynków trafiła pod zarząd Parków Narodowych jako turystyczne atrakcje. W 1995 r. rząd w Ottawie zaczął planować z oszczędności zautomatyzowanie wszystkich latarni morskich w Kanadzie. Ostra reakcja mieszkańców miejscowości w ich pobliżu oraz pracowników Straży Przybrzeżnej zmniejszyła skalę automatyzacji i obecnie w 51 latarniach nadal pracują latarnicy i ich pomocnicy.

Czytaj także: