Rakieta PERUN. "To pierwsza taka misja nad Wisłą"

Start rakiety PERUN
Start rakiety PERUN
Źródło: TVN24
PERUN, suborbitalna rakieta polskiej firmy, wystartowała w sobotnie popołudnie z Ustki. Na pokładzie pojazdu znalazło się kilkanaście eksperymentów naukowych. Jak podkreślili przedstawiciele firmy, nie był to jeszcze lot kosmiczny, ale ważny test przed misjami w przestrzeni okołoziemskiej.

PERUN to polska rakieta suborbitalna opracowana przez gdyńską firmę SpaceForest. W poprzednich latach odbyła dwa loty z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce. Trzecia misja odbyła się w sobotę - start z pomorskiej bazy odbył się około godziny 13.50.

- To historyczna chwila, ponieważ to pierwsza taka misja nad Wisłą, pierwsza, która wyniosła w górę eksperymenty - podkreślał w swojej relacji reporter TVN24 BiS Hubert Kijek. - Huk nieziemski, podobny do tego, którego doświadczają ludzie obserwujący starty rakiet na Przylądku Canaveral - dodał, opisując swoje wrażenia po starcie.

Pierwszy taki lot w Polsce

Wśród ładunków, które znalazły się na pokładzie rakiety, znalazł się między innymi "ThOR Project", który bada wpływ wibracji, przyspieszenia i mikrograwitacji na algi, drożdże i larwy muszki owocowej, w tym przy użyciu technologii Organ-on-Chip - układu scalonego symulującego funkcjonowanie całego narządu. Znalazł się tam również projekt "RESQ". Ma on na celu badać stabilność siły zacisku opaski uciskowej w zmiennych warunkach suborbitalnego lotu. Na pokład trafiła też elektronika klasy kosmicznej od SpaceForest.

- Naszym celem nie był pułap, tylko przetestowanie odpowiednich parametrów rakiety - opowiadał Piotr Król ze SpaceForest, nadzorujący lot rakiety. - To nie był lot kosmiczny, loty kosmiczne będą dopiero realizowane w roku 2026.

Koordynator misji opowiadał, że lot testowy pozwoli zebrać wiele danych niezbędnych do poprawy różnych aspektów rakiety na późniejszych etapach.

Start rakiety PERUN
Start rakiety PERUN
Źródło: TVN24

Rakieta PERUN

PERUN to rakieta suborbitalna wielokrotnego użytku, przeznaczona do badań naukowych, eksperymentów i walidacji technologii w warunkach mikrograwitacji i lotów kosmicznych. Ma 11,5 metra długości i średnicę 45 centymetrów. Napędzana jest hybrydowym silnikiem SF-1000, wykorzystującym podtlenek azotu jako utleniacz i parafinę jako paliwo stałe. Jej celem nominalnym jest wynoszenie ładunku o masie do 50 kilogramów na wysokość do 150 kilometrów, zapewniając pięć minut eksperymentów w realnych warunkach kosmicznych i mikrograwitacji.

Czytaj także: