Odkryli ją zaledwie kilka dni temu. Asteroida wielka jak Empire State Building przeleci niebawem obok Ziemi

newsweek.com
Położenie asteroidy Kleopatra w Układzie Słonecznym
Położenie asteroidy Kleopatra w Układzie SłonecznymESO/spaceengine.org
Asteroidy/planetoidy

Naukowcy z Centrum Badań Obiektów Bliskich Ziemi NASA (CNEOS) w ubiegły wtorek odkryli nową asteroidę. Obiekt nazwany 2022 OE2 w najbliższą środę przemknie z niesamowitą prędkością w pobliżu Ziemi.

Tydzień temu naukowcom udało się po raz pierwszy dostrzec nieznaną wcześniej asteroidę. Obiekt, który nazwany został 2022 OE2, jeszcze w tym tygodniu ma zbliżyć się do naszej planty.

Eksperci z Centrum Badań Obiektów Bliskich Ziemi NASA (CNEOS) poinformowali, że obiekt w nocy ze środy na czwartek przeleci bardzo blisko Ziemi. Oszacowano, że o godzinie 2.23 znajdzie się na odległości około 5,149 miliona kilometrów od naszej planety. Ponieważ jest to 13 razy więcej, niż dystans dzielący Ziemię i Księżyc, nie ma niebezpieczeństwa uderzenia w naszą planetę.

Trudne do znalezienia

Asteroidy to skaliste obiekty, które krążą wokół Słońca tak samo jak planety, choć są od nich znacznie mniejsze.

Jak tłumaczą naukowcy, oszacowanie ich wielkości bywa trudne, ponieważ astronomowie często określają wielkość obiektu na podstawie jego jasności na niebie.

- Im jest większa, tym więcej światła odbija, a tym samym tym jaśniejsza się wydaje - tłumaczył Greg Brown, astronom z Królewskiego Obserwatorium Astronomicznego w Greenwich w Wielkiej Brytanii. - Wymaga to jednak założenia, jak bardzo materiał, z którego jest zrobiona, odbija światło, a to może być znacząca różnica. Do tego należy dodać inne niespodziewane problemy, a szacowany rozmiar obiektu może się znacząco różnić od rzeczywistego - powiedział.

Dla bezpieczeństwa, naukowcy zawsze podają zakres długości. W przypadku 2022 OE2 jej średnica ma wahać się od 170 do 380 metrów. Jeśli górne wymiary okażą się prawdziwe, asteroida będzie tak samo duża, jak słynny nowojorski Empire State Building (381 m wysokości).

Według danych CNEOS, 2022 OE2 będzie lecieć nawet 40 razy szybciej niż pocisk z karabinu.

Asteroida 2022 OE2 cneos.jpl.nasa.gov

Obiekt bliski Ziemi

Nowo odkryta skała jest jednym z ponad 29 tysięcy obiektów bliskich Ziemi (NEO). Zdecydowana większość z nich to właśnie asteroidy. Obiektami bliskimi Ziemi nazywa się każde ciało niebieskie, które przelatuje w odległości mniejszej niż 1,3 jednostki astronomicznej (1 j.a. jest równa odległości dzielącej Ziemię i Słońce).

Zbliżenie do Ziemi nastąpi dokładnie osiem dni po odkryciu obiektu. Jak wyjaśnili badacze, dostrzeżenie takich skał jest wyjątkowo trudne, gdyż bardzo często są one małe i bardzo ciemne w porównaniu do innych ciał niebieskich.

Niektóre z NEO są klasyfikowane jako "potencjalnie niebezpieczne". Wpływa na to połączenie dwóch czynników - bliskości orbity oraz wielkości samych obiektów. Jeśli dane ciało zostanie określone jako NEO oznacza to, że jego zderzenie z Ziemią mogłoby wywołać znaczne szkody na co najmniej regionalną skalę. Jednak jak podają naukowcy z CNEOS, w ciągu najbliższych stu lat nie powinno dojść do takiej sytuacji.

Autorka/Autor:kw/dd

Źródło: newsweek.com

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock | zdjęcie ilustracyjne

Zima w tym roku przypomina wiosnę, a przyroda zaczęła budzić się do życia z wyprzedzeniem. Jak tłumaczy synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek, natura wcale nie dała się całkowicie wyprowadzić w pole ciepłej aurze. Niewykluczone także, że w tym roku jeszcze liźnie nas jęzor zimna "Bestii ze Wschodu".

Ekstremalnie ciepły luty. Czy "Bestia ze Wschodu" przegoni wiosnę?

Ekstremalnie ciepły luty. Czy "Bestia ze Wschodu" przegoni wiosnę?

Zanieczyszczenia powietrza mają przełożenie na ilość opadów. Jak wynika z badań amerykańskich naukowców, znajdujące się w atmosferze cząsteczki sprawiają, że powietrze staje się chłodniejsze i suchsze. Zjawisko to może maskować pełną skalę zmian klimatycznych poprzez ukrywanie ekstremalnych opadów związanych z ocieplaniem się planety.

Zagadka "zaginionego" deszczu nareszcie rozwiązana

Berkeley Lab

Przed nami absolutnie niezwykła temperatura w ostatnich dniach lutego. A jak zacznie się marzec? Czy będzie równie wyjątkowo ciepło, czy jednak zima wróci? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni.

Pogoda na 16 dni: tak mógłby wyglądać koniec kwietnia

Pogoda na 16 dni: tak mógłby wyglądać koniec kwietnia

Nowe księżyce Urana i Neptuna zostały zaobserwowane przez astronomów. Jak wyjaśnili odkrywcy, to prawdopodobnie najciemniejsze obiekty tego typu, jakie da się zaobserwować za pomocą ziemskich teleskopów. Ich znalezienie wymagało wykorzystania specjalnej techniki obróbki obrazu.

Odkryto kolejne księżyce Urana i Neptuna

Odkryto kolejne księżyce Urana i Neptuna

Carnegie Science

Osuwisko porwało dwoje dzieci w Kalifornii. Jak poinformowała policja, do tragedii doszło na polu namiotowym w pobliżu zapory na rzece Sacramento. Chociaż do akcji natychmiast wkroczyły służby ratunkowe, dzieci nie udało się uratować.

Osuwisko w pobliżu gigantycznej tamy. Nie żyje dwoje dzieci

Osuwisko w pobliżu gigantycznej tamy. Nie żyje dwoje dzieci

San Francisco, ABC 7 News

IMGW ostrzega przed gęstą mgłą. W sześciu województwach w poniedziałkowy poranek obowiązują alerty meteorologiczne przed tym zagrożeniem. Lokalnie widzialność może wynosić poniżej 200 metrów.

Rano wciąż snują się mgły. IMGW ostrzega

Smog w Polsce. W poniedziałek rano w części kraju zanotowano niezdrową jakość powietrza, a normy jakości były wielokrotnie przekroczone. Sprawdź, gdzie oddycha się najciężej.

Słaba jakość powietrza o poranku

Słaba jakość powietrza o poranku

Pogoda na dziś. W poniedziałek 26.02 termometry pokażą maksymalnie od 9 do 16 stopni Celsjusza. Miejscami pojawią się słabe opady deszczu. W całym kraju odczujemy komfort termiczny.

Pogoda na dziś - poniedziałek, 26.02. Temperatura wzrośnie do 16 stopni

Pogoda na dziś - poniedziałek, 26.02. Temperatura wzrośnie do 16 stopni

Na plaży na włoskiej wyspie Lido, oddzielającej Lagunę Wenecką od Morza Adriatyckiego, znaleziono zwłoki ogromnej ryby. Mierzyła 2,5 metra i ważyła tonę.

Morze wyrzuciło na brzeg ogromną martwą rybę

Morze wyrzuciło na brzeg ogromną martwą rybę

ANSA, tvnmeteo.pl

Lawina śnieżna zeszła w niedzielę w masywie Sancy położonym we francuskim departamencie Puy-de-Dome. W wyniku żywiołu zginęły cztery osoby, a trzy zostały ranne.

Lawina zeszła nad ośrodkiem narciarskim. Nie żyją cztery osoby

Lawina zeszła nad ośrodkiem narciarskim. Nie żyją cztery osoby

PAP, francetvinfo.fr

Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych (ISRO) planuje wysłać na Marsa swojego drona. Misja zaplanowana jest na początek lat trzydziestych XXI wieku. Czy pionierski wiropłat Ingenuity od amerykańskiej agencji kosmicznej NASA doczeka się następcy?

Ingenuity będzie mieć swojego następcę?

space.com, indiatoday.in

Gdyby kraje Unii Europejskiej przestrzegały wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dotyczących norm zanieczyszczonego powietrza, to można by ograniczyć liczbę przedwczesnych zgonów o blisko 240 tysięcy rocznie. Badania na ten temat przeprowadzili eksperci z Cyprus Institute i niemieckiego Towarzystwa Maxa Plancka.

Dzięki temu można by uratować życie 238 tysięcy osób rocznie

Dzięki temu można by uratować życie 238 tysięcy osób rocznie

The Guardian, tvnmeteo.pl, WHO

W niższych partiach Tatr zapanowała iście wiosenna aura, z zimowego snu wybudziły się pierwsze niedźwiedzie. - Korzystają z ocieplenia i uzupełniają zapasy tłuszczu - powiedział Tomasz Zając, edukator i przewodnik TPN.

Pierwsze niedźwiedzie opuściły gawry

PAP, TPN

Tegoroczny luty jest na najlepszej drodze do tego, aby uplasować się jako najcieplejszy luty w Polsce od początku prowadzenia pomiarów - informuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Już jest on określany jako miesiąc "ekstremalnie ciepły".

Takiego lutego najprawdopodobniej jeszcze nie mieliśmy

Takiego lutego najprawdopodobniej jeszcze nie mieliśmy

IMGW, tvnmeteo.pl

Strażacy w australijskim stanie Wiktoria spieszą się z ugaszeniem szalejącego ognia, zanim w środku następnego tygodnia powrócą upały, co spowoduje znaczne ryzyko rozprzestrzenienia się pożarów, które już i tak wymknęły się spod kontroli, a także wybuch nowych.

Trwa walka z czasem. "Bądźcie naprawdę dobrze przygotowani"

Trwa walka z czasem. "Bądźcie naprawdę dobrze przygotowani"

abc.net.au, Reuters, tvnmeteo.pl

Od dwóch miesięcy w zoo w stolicy Ekwadoru przebywa niedźwiedź, który trafił tam po tym, jak stanowił zagrożenie dla obszarów zamieszkałych. Weterynarze apelują o jak najszybsze przetransportowanie go do naturalnego środowiska z dala od zaludnionych terenów, tłumacząc, że im więcej czasu upływa, tym jego umiejętności przetrwania na wolności są coraz mniejsze.

Niedźwiedź czeka na śmigłowiec

Niedźwiedź czeka na śmigłowiec

Żył przed 240 milionami lat, a długość jego ciała wynosiła pięć metrów. Naukowcy zaprezentowali skamieniałości gada, które znaleziono na południu Chin. Najbardziej charakterystyczną cechą zwierzęcia, nazwanego przez badaczy "smokiem", jest jego szyja.

Pokazali skamieniałości "smoka" sprzed 240 milionów lat

LiveScience.com, National Museums Scotland, tvnmeteo.pl

Puchacz Flaco, który uciekł ponad rok temu z nowojorskiego zoo, przez ponad rok żył na wolności. Niestety, w piątek przekazano smutną informację. Ptak zginął, bo zderzył się z budynkiem na Manhattanie.

Ulubieniec nowojorczyków zderzył się z budynkiem. Flaco nie żyje

Ulubieniec nowojorczyków zderzył się z budynkiem. Flaco nie żyje

CNN, Wild Bird Fund, AP, tvnmeteo.pl

Część Peru nawiedziły ulewy. Deszcz sprawił, że rzeki wystąpiły z brzegów. Osuwiska, do których doszło na skutek opadów, zniszczyły pola i zablokowały drogę łączącą kilka miast. Meteorolodzy ostrzegają, że opady póki co nie ustąpią.

Zaczęło padać i "wszystko przepadło"

Zaczęło padać i "wszystko przepadło"

Reuters, panamericana.pe, tvnmeteo.pl

Rośnie stan Narwi. Najtrudniejsza sytuacja jest w miejscowości Lisno w województwie podlaskim, gdzie strażacy musieli postawić wał, ponieważ woda zbliżyła się do drogi. W związku z pogarszającą się sytuacją w Piątnicy zwołano sztab kryzysowy.

"Od 10 lat nie było takiego wezbrania". Sztab kryzysowy w Piątnicy

"Od 10 lat nie było takiego wezbrania". Sztab kryzysowy w Piątnicy

TVN24, IMGW

Strażacy w sobotę od rana interweniują w związku z trzema zalanymi domami w Jarocinie (województwo wielkopolskie). Do lokalnych podtopień dochodzi też w niektórych miejscowościach na Pomorzu Zachodnim.

W Jarocinie zalało domy, podtopienia też na Pomorzu Zachodnim

W Jarocinie zalało domy, podtopienia też na Pomorzu Zachodnim

PAP, TVN24

Lądownik Odyseusz po dotarciu na Księżyc przewrócił się i leży na boku - przekazała firma Intuitive Machines, która zbudowała sondę, zapewniając jednocześnie, że statek jest "cały i zdrowy". Pokazano również zdjęcie powierzchni Srebrnego Globu, które Odyseusz zrobił niedługo przed lądowaniem.

Odyseusz "potknął się i leży na boku", ale wysłał zdjęcie sprzed lądowania na Księżycu

Odyseusz "potknął się i leży na boku", ale wysłał zdjęcie sprzed lądowania na Księżycu

Reuters, space.com, tvnmeteo.pl

Za nami maksimum Śnieżnego Księżyca. To ostatnia zimowa pełnia. Zdjęcia zjawiska otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Tak prezentował się Śnieżny Księżyc

Tak prezentował się Śnieżny Księżyc

tvnmeteo.pl, Kontakt 24

Na stoku narciarskim w słowackim mieście Liptowski Mikułasz został zauważony kangur. Zwierzę zostało już schwytane, trwają poszukiwania właściciela. W sieci pojawiło się nagranie z wizyty egzotycznego zwierzęcia w górach.

Kangur skakał po tatrzańskim stoku. Nagrała go Słowaczka

Kangur skakał po tatrzańskim stoku. Nagrała go Słowaczka

TVN24 / Gazeta Wyborcza

Już niedługo głuszce rozpoczną gody, które nazywane są tokami. Z tego powodu Babiogórski Park Narodowy zamknie z końcem lutego trasy narciarskie na swoim obszarze.

Wkrótce koniec szusowania w parku narodowym. "Przyroda ma pierwszeństwo nad turystami"

Wkrótce koniec szusowania w parku narodowym. "Przyroda ma pierwszeństwo nad turystami"

Zespół naukowcy z University of Queensland odkrył w ekwadorskiej dżungli nowy gatunek anakondy Eunectes akayima. Jest to jeden z największych, najcięższych i najdłuższych węży na świecie. - Jak się okazało, rozmiar tych wspaniałych stworzeń był niesamowity - powiedział profesor Bryan Fry, jeden z odkrywców.

W amazońskiej dżungli odkryto nowy gatunek gigantycznego węża

W amazońskiej dżungli odkryto nowy gatunek gigantycznego węża

CNN, sciencedaily.com

Amerykańscy naukowcy donoszą, że nie ma bezpiecznego dla zdrowia stężenia szkodliwego pyłu PM2,5. Nawet niewielkie narażenie na smog powoduje wzrost ryzyka hospitalizacji z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Wyniki dwóch nowych badań na ten temat zostały opublikowane w czasopiśmie "British Medical Journal".

Nawet niewielkie narażenie na smog wpływa źle na nasze zdrowie

Nawet niewielkie narażenie na smog wpływa źle na nasze zdrowie

The Guardian

Ponad sto samochodów zderzyło się na śliskiej drodze we wschodnich Chinach. Kilka osób zostało rannych - poinformowała policja.

Harmonijka ze zgniecionych samochodów. Zderzyło się ich ponad sto

Harmonijka ze zgniecionych samochodów. Zderzyło się ich ponad sto

W Andaluzji na południu Hiszpanii dziki przyczyniły się do odkrycia niewielkiego instrumentu dętego sprzed ponad 2000 lat. Kamienna piszczałka zachowała się w dobrym stanie i nadal wydaje dźwięki, ale według badaczy, mogła być ona używana nie tylko do celów muzycznych.

Dziki szukały jedzenia. Zamiast niego wykopały instrument sprzed ponad 2000 lat

W Nowej Zelandii otwarto szpital specjalnie z myślą o kiwi północnym, czyli gatunku nielotnego ptaka uznawanego za symbol tego kraju. To jedyne takie miejsce. Pierwszy pacjent został już wyleczony i wrócił na wolność.

Powstał szpital tylko dla kiwi

Powstał szpital tylko dla kiwi

Jedna osoba zginęła, a dziesiątki tysięcy domów zostało pozbawionych prądu, gdy burza Louis przeszła w czwartek przez Francję. W kilku departamentach zawieszono kursy pociągów z powodu powalonych przez silny wiatr drzew. Podmuchy dochodziły nawet do 123 kilometrów na godzinę.

Rzeka porwała samochód, uwięziony mężczyzna utonął