Najnowsze

Jak poruszają się egzoplanety? Niezwykła animacja doktoranta

Najnowsze

Jak poruszają się egzoplanety?
Tom HandsJak poruszają się egzoplanety?

Brytyjski naukowiec stworzył animację, która prezentuje pozasłoneczne układy planetarne. Dzięki temu można zauważyć, jak różny jest czas orbitowania tych planet wokół swoich gwiazd. Projekt zyskał poparcie środowiska ekspertów, ale - jak zaznaczają - nie jest on idealny.

Tom Hands - doktorant na Uniwersytecie w Leicester (Anglia) stworzył 61-sekundowy film, dzięki któremu można zobaczyć w jaki sposób funkcjonują pozasłoneczne systemy planetarne, krążące wokół jednej gwiazdy.

ZOBACZ STRONĘ INTERNETOWĄ TOMA HANDSA

Ukazać różnicę skal skal

- Chciałem pokazać, jak szeroki jest zakres okresów, podczas których egzoplanety okrążają swoje gwiazdy - przyznał w oświadczeniu twórca animacji.

- Znajdują się tam planety, które orbitują na dystansie kilkakrotnie większym niż odległość Ziemi od Słońca, a także te, które znajdują się na tyle blisko swojej gwiazdy, że okrążają ją w zaledwie kilka godzin - zaznaczył.

Do stworzenia animacji Hands wykorzystał dane pochodzące z bazy Open Exoplanet Catalogue (jednej z głównych baz danych), w którym wymienione jest 1776 potwierdzonych egzoplanet pochodzących z 1082 pozasłonecznych układów planetarnych.

Zasługa Keplera

Pierwsza egzoplaneta została odkryta w 1992 roku przez polskiego radioastronoma Aleksandra Wolszczana. Trzy lata później zauważono gwiazdę, wokół której orbitowały planety, ale tak naprawdę dopiero w ciągu ostatnich kilku lat astronomom udaje się zaobserwować coraz więcej tego typu obiektów. Wszystko dzięki misji teleskopu kosmicznego Keplera, która rozpoczęła się w 2009 roku, a zakończyła w 2013 roku.

Kepler odkrył ponad 960 egzoplanet. Wykrył przy tym kolejne 3000 kandydatek. Zdaniem naukowców, około 90 proc. z tych obiektów zostanie potwierdzona.

Nie jest idealny

Zdaniem naukowców film stanowi dobrą wizualizację, ale ma pewną wadę. Nie uwzględniono w nim egzoplanet, które krążą wokół dwóch gwiazd, a wiadomo, że takie układy istnieją. Kepler był pierwszym instrumentem, który odkrył tego typu "Tatooine" - posiadające dwa słońca na niebie.

FILM MOŻESZ ZOBACZYĆ RÓWNIEŻ TU