Za 12,7 mln zł władze gdyńskiego portu kupiły od Stoczni Marynarki Wojennej Nabrzeże Gościnne, gdzie za trzy lata powstanie tzw. obrotnica. Dzięki niej port w Gdyni będzie mógł obsługiwać kontenerowce o maksymalnej długości 384 m.
Aktualnie do gdyńskiego portu mogą wpływać statki o maksymalnej długości 320-330 m. Urządzenie portowe, jakim jest obrotnica, pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu.
Szacunkowy koszt inwestycji, uwzględniający kupno Nabrzeża Gościnnego od Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, wynosi ok. 110 mln zł.
Gdyński port w wyższej lidze
- To kamień milowy w rozwoju gdyńskiego portu. Dzięki tej inwestycji może wejść do ligi wyżej i bardziej liczyć się w konkurencji nie tylko w basenie Morza Bałtyckiego, ale także w Europie - ocenił Rafał Baniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa.
Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Walery Tankiewicz wyjaśnił, że w ramach budowy obrotnicy zburzony zostanie pirs Nabrzeża Gościnnego o długości ok. 240 m oraz przeniesiony zostanie w inne miejsce należący do Stoczni Marynarki Wojennej dok pływający.
- Na większej obrotnicy skorzystają przede wszystkim kontenerowce zawijające do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego i Gdynia Container Terminal przy Nabrzeżu Helskim i Bułgarskim. Poza tym, obrotnica będzie też sprzyjała większemu bezpieczeństwu nawigacji dużych statków masowych przypływających do Nabrzeża Rumuńskiego - powiedział wiceprezes ZMPG.
Obecnie istniejące na terenie gdyńskiego portu obrotnice pozwalają na obracanie statków o długości do 300 m.
Pogłębią akweny portowe
W ramach inwestycji ZMPG planuje także pogłębić akweny portowe z 13,5 m do 16 m. Umożliwi to wpływanie do Gdyni statków o zanurzeniu 15 m i ładowności 14 tys. TEU (pojemność standardowego kontenera - red). - To pozwoli obsługiwać w naszym porcie połączenia bezpośrednie do portów azjatyckich - dodał Tankiewicz.
Ponad 500 mln zł na rozwój przez rok
W latach 2014-2015 Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje wydać na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej ponad prawie 519 mln zł. W 2013 r. w porcie przeładowano rekordową liczbę ładunków, ponad 17 mln ton.
ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in.: Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych.
Tu znajduje się port w Gdyni:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws/par/kwoj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Morski Port Gdynia S.A.