Największa i najbardziej spektakularna inwestycja w Gdańsku jest już gotowa - w niedzielę oficjalnie otworzono tunel pod Martwą Wisłą, pierwsza tego typu przeprawa w kraju.
Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą to gigantyczne przedsięwzięcie. Dwie nitki tunelu (każda ma dwa pasy ruchu) są częścią Trasy Słowackiego o długości całkowitej 1,4 km. Tunel przebiega pod Wisłą, w swym najniższym miejscu ma głębokość prawie 35 m.
Jest to jedna z największych w ostatnich latach inwestycja w Gdańsku.
Dla kierowców obie nitki tunelu zostały udostępnione w niedzielę chwilę przed godz. 10.30 Szlabany uroczyście otworzył prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Jako pierwszy tunelem przejechał prezydent wraz ze zwycięzcą licytacji w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jak podało biuro prasowe gdańskiego magistratu, za pierwszy przejazd zapłacono 824 zł.
Łatwiej nad morze
Od strony zachodniej wlot do tunelu znajduje się w okolicy ul. Wielopole, od wschodniej w okolicy ul. Kujawskiej. Tunel nie tylko łączy gdańską Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym. Jest też najważniejszym elementem Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi, tzw."ramę komunikacyjną" Gdańska.
- Z tunelu zapewne skorzystają mieszkańcy Gdańska jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Pozwoli on też odciążyć nieco drogi w centrum miasta i wpłynie na rozwój funkcji portowych i logistycznych w okolicach Portu Północnego – powiedział prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Uwolnią centrum od ciężarówek
Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą spowoduje zmiany w organizacji ruchu w Gdańsku, m.in. ograniczenie ruchu ciężarówek powyżej 24 ton w centrum miasta, wprowadzenie nowej linii autobusowej i zakończenie kursowania promu Wisłoujście.
W ub. tygodniu zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak podał, że władze miasta chcą uwolnić centrum od ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych. - Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą - wyjaśnił. Zapowiedział, że w dniu otwarcia tunelu na głównych ciągach komunikacyjnych zostaną ustawione znaki uniemożliwiające ciężarówkom wjazd do Gdańska. Zakazy mają stanąć na odcinkach al. Armii Krajowej, ul. Kartuskiej, Świętokrzyskiej, Podwala Przedmiejskiego, ul. Elbląskiej, Jana z Kolna i na Drodze Zielonej. Na wszystkich odcinkach zamkniętych dla samochodów ciężarowych mają pojawić się kamery rejestrujące każdorazowe złamanie zakazu wjazdu ciężkich pojazdów.
Ciężkie pojazdy, które obsługiwać muszą centrum Gdańska np. z powodu prowadzonych tam robót, będą musiały być zaopatrzone w specjalne identyfikatory. Będzie je wydawał Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Z rowerem do autobusu
Zapowiedziano, że dla rowerzystów, którzy nie będą mogli wjechać do tunelu, przygotowywana jest specjalna linia autobusowa, której pojazdy zostały przystosowane do przewozu rowerów. Autobusy nowej linii nr 258 kursować będą między węzłami Ku Ujściu a Marynarki Polskiej wahadłowo co około 30 minut (w godz. 6 - 19). Każdorazowo będą mogły przewieźć do ośmiu rowerów.
Zapowiedziano, że Prom Wisłoujście kursować będzie do końca maja.
Miał być gotowy w 2014 roku
Pierwotnie zakończenie budowy tunelu planowano na październik 2014 r. Na przedłużenie realizacji inwestycji wpływ miało ogłoszenie upadłości trzech polskich firm, które wygrały przetarg na budowę, m.in. Hydrobudowy Polska. Inwestycję dokończyła hiszpańska spółka Obrascon Huarte Lain (OHL). Na opóźnienie miały też wpływ trudności przy budowie siedmiu poprzecznych przejść bezpieczeństwa łączących obie nitki tunelu, które umożliwią ewakuację kierowców z jednej nitki do drugiej np. w przypadku awarii czy pożaru.
Ogromna inwestycja
Tunel został wykonany za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine), która została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Budowa tunelu rozpoczęła się w 2011 roku, samo drążenie w połowie 2013 roku. Koszt budowy wyniósł 885 mln zł.
Ruch w tunelu będzie nadzorowany przez całą dobę. Dopuszczalna prędkość to 70 km/godz., która może być okresowo ograniczana np. z powodu dużego natężenia ruchu czy zatoru przy wyjeździe.
Tak zaczynała się budowa tunelu:
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: ws / Źródło: PAP/ Tvn24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: Gdańskie Inwestycje Komunalne