|

Nie będzie zdjęcia z balu, bo nie ma zgody na szkolny Facebook? 

Jak publikować zdjęcia dzieci, dbając o ich prywatność?
Jak publikować zdjęcia dzieci, dbając o ich prywatność?
Źródło: Szymon Pulcyn/PAP
Zgody na wykorzystanie wizerunku dzieci są podsuwane rodzicom w żłobkach, przedszkolach, szkołach, na warsztatach sportowych czy artystycznych i w salach zabaw. Rodzice mają prawo odmówić, a dorośli zajmujący się ich dziećmi, powinni to uszanować. Jak jest w praktyce? Sprawdzamy.Artykuł dostępny w subskrypcji
Kluczowe fakty:
  • Wizerunek młodych osób to dobro osobiste oraz dane osobowe, które zgodnie z obowiązującymi przepisami podlegają ochronie.
  • Placówki edukacyjne czy firmy prowadzące różnego rodzaju zajęcia dla dzieci, jeśli chcą publikować ich zdjęcia, muszą posiadać zgodę rodziców na wykorzystanie wizerunku.
  • Rodzice mają prawo odmówić, ale efektem nie może być wykluczenie dzieci z aktywności. 
  • Z danych Stowarzyszenia Dopamina wynika, że blisko 90 procent szkół publikuje w mediach społecznościowych wizerunki osób uczących się. Nikt w skali kraju nie analizuje, czy robią to z poszanowaniem ich praw.
  • To, że ktoś nie chce oglądać swojego dziecka na Facebooku szkoły czy firmy, nie oznacza, że nie zgadza się na zdjęcie do pamiątkowego tableau. Dlatego zgody, które podpisują rodzice, powinny być stopniowane.
  • 27 sierpnia o godz. 15 w TVN24+ zapraszamy na debatę o sharentingu, czyli o tym, jak informacjami o dzieciach dzielą się ich rodzice. Więcej na ten temat przeczytacie również w cyklu tekstów.

Beata Broniek to mama czwórki uczniów. Z wykształcenia jest biolożką, ale ma ponad dziesięć lat doświadczenia praktycznego w cyfrowym rodzicielstwie i technologiach w edukacji, a od pięciu lat dzieli się wiedzą w sieci i prowadzi także szkolenia dla rodziców. Na początku rozmowy proponuje, bym zachęciła czytelników i czytelniczki do eksperymentu: wejdź na Facebooka szkoły publikującej wizerunek dzieci, otwórz galerię zdjęć i sprawdź, czy jesteś w stanie dowiedzieć się, jak nazywa się wybrane dziecko.

Czytaj także: