Seria niefortunnych incydentów w rosyjskim lotnictwie

Źródło:
The Moscow Times, Fontanka
Rosyjscy przewoźnicy mają problem z samolotami
Rosyjscy przewoźnicy mają problem z samolotami
Reuters Archiwum
Rosyjscy przewoźnicy mają problem z samolotami Reuters

Drugi w ciągu tego tygodnia samolot rosyjskiej linii lotniczej zepsuł się podczas lotu - napisał w niedzielę niezależny portal The Moscow Times. Przypomniał, że liczba incydentów lotniczych w Rosji gwałtownie wzrosła po wprowadzeniu amerykańskich i unijnych sankcji z powody inwazji zbrojnej na Ukrainie.

Samolot pasażerski Boeing-777 linii lotniczych Aerofłot, lecący z Moskwy do chińskiego Kantonu, w wyniku awarii technicznej wylądował awaryjnie w Irkucku – poinformował The Moscow Times, powołując się na doniesienia wschodniosyberyjskiej prokuratury do spraw transportu.

Firma Aerofłot wyjaśniła, że dowódca podjął decyzję o lądowaniu "ze względu na wskaźnik poziomu oleju w jednym z silników". Lądowanie odbyło się "przy włączonych obydwu silnikach" – napisał niezależny portal, który cytuje oświadczenie największej w Rosji linii lotniczej.

CZYTAJ: Samolot leciał do Moskwy. Piloci ustawili kod alarmowy

Boeing-777 firmy Aerofłot. Zdjęcie ilustracyjne Shutterstock

40 minut w locie

The Moscow Times zaznaczył, że to drugi wypadek lotniczy w ciągu tego tygodnia. 6 maja Airbus A321 linii lotniczych Siewiernyj Wietier (Nordwind), lecący z Moskwy do Orenburga, nadał w powietrzu sygnał alarmowy i wrócił na moskiewskie lotnisko.

Samolot spędził w locie około 40 minut i w wyniku rozhermetyzowania kabiny pilota obniżył wysokość do trzech tysięcy metrów. W pewnym momencie zniknął też z radarów.

Dwa dni później portal Fontanka napisał, że popołudniowy lot z Petersburga do Moskwy został anulowany z powodu technicznej niesprawności samolotu. "Maszyna została odholowana na parking. Na kolejny lot czekało 174 pasażerów" - podała Fontanka.

CZYTAJ: Kłopoty pasażerów rosyjskiej linii lotniczej. "Realne zagrożenie dla zdrowia i życia"

Po wprowadzeniu sankcji

Liczba wypadków lotniczych w Rosji gwałtownie wzrosła po wprowadzeniu amerykańskich i unijnych sankcji z powodu inwazji zbrojnej na Ukrainę. W ubiegłym roku odnotowano co najmniej 74 różnego rodzaju awarii rosyjskich samolotów w powietrzu, czyli o 38 więcej niż w 2022 roku – podał The Moscow Times, przytaczając dane specjalistycznego ośrodka JACDEC w Hamburgu.

Z niezależnych analiz wynika, że na każde 100 tysięcy lotów w Rosji przypadało prawie 10 wypadków, w porównaniu z pięcioma rok wcześniej. Wypadki były związane m.in. z pożarem silnika lub innej awarii podczas lotu, uszkodzeniem podwozia podczas lądowania, a także nieprawidłowego działania klap, które doprowadzały do ​​zboczenia maszyn z kursu.

W 2024 roku seria incydentów lotniczych była kontynuowana – napisał The Moscow Times, przypominając, że np. w styczniu samoloty rosyjskich linii lotniczych miały problemy z silnikiem 20 razy.

Przed inwazją Rosji na Ukrainę flota rosyjskich firm liczyła 1031 samolotów. Prawie dwie trzecie floty składały się z maszyn produkowanych przez Boeinga i Airbusa.

- Sankcje nałożone na rosyjskie linie lotnicze znacznie utrudniły utrzymanie zdatności lotniczej samolotów i ich stanu technicznego - mówił The Moscow Times ekspert ds. lotnictwa Aleksandr Łaniecki. Jak stwierdził, po utracie dostępu do zachodnich technologii, niektóre rosyjskie linie lotnicze opracowały własne programy napraw i konserwacji samolotów. - Te improwizowane podejścia budzą obawy dotyczące potencjalnych konsekwencji i bezpieczeństwa lotów - dodał Łaniecki.

Autorka/Autor:tas

Źródło: The Moscow Times, Fontanka

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock