Podmorski tunel połączy USA i Rosję? 105-kilometrowy gigant

Aktualizacja:
Z Syberii na Alaskę pociągiem
Z Syberii na Alaskę pociągiem
TVN24
Z Syberii na Alaskę pociągiemTVN24

Rosyjskie władze poparły projekt budowy ogromnego, 105-kilometrowego tunelu kolejowego pod Cieśniną Beringa łączącego Rosję i USA. Gigantyczna inwestycja miałaby kosztować ok. 10-12 miliardów dolarów, a jej budowa zająć 10-15 lat.

Tunel byłby dwa razy dłuży niż analogiczna konstrukcja pod kanałem La Manche i łączyłby Półwysep Czukocki z Alaską.

Jednak 105 km tunelu byłoby tylko częścią inwestycji. Żeby w pełni połączyć sieci kolejowe, trzeba by wybudować dodatkowo 4 tys. kilometrów torów po stronie rosyjskiej (co zdaniem BBC kosztowałoby Rosję aż 80-90 miliardów dol.) i 2 tys. km po stronie amerykańskiej.

Car: wizjoner sprzed 100 lat

Co ciekawe, idea powstania połączenia między USA i Rosją nie jest nowa - jego pomysłodawcą był już w 1905 roku car Mikołaj II. Jednak zawirowania historii i Zimna Wojna sprawiły, że dopiero od kilku lat poważnie myśli się o realizacji projektu.

Tunel miałby znaczenie nie tylko i nie tyle dla turystyki, ale przede wszystkim dla handlu. I to nie tylko wymiany Rosja-USA, ale też na przykład dla Chin - które dzięki niemu znalazłyby nową drogę zbytu swoich towarów do Stanów Zjednoczonych.

Wyzwania technologiczne

Wielkim wyzwaniem byłaby już sama budowa, a nie tylko rozwiązania użyte podczas niej. Jako że trasa tunelu miałaby biec tuż po kołem podbiegunowym, trzeba by się liczyć ze średnimi temperaturami w zimie na poziomie -20 stopni Celsjusza, a w ekstremalnych przypadkach, chwilowo nawet -50 stopni. To oznaczałoby ograniczenia możliwości budowy do około pięciu miesięcy w roku.

Co więcej, tak surowy klimat stanowi duże wyzwanie dla stali, zatem wszystkie elementy musiałyby być pokryte betonem.

Innym problemem jest konieczność dostosowania pociągów do korzystania z różnego rozstawu torów - w Rosji jest on szerszy niż gdziekolwiek indziej na świecie.

Jest zielone światło

Choć projekt jest wielkim wyzwaniem finansowym i technologicznym, uzyskał już poparcie kół rządowych. W sierpniu na konferencji w Jakucku pozytywnie wypowiadał się o nim współpracownik Dmitrija Miedwiediewa Aleksandr Levinthal - reprezentujący władze federalne na rosyjskim Dalekim Wschodzie.

Tunel może być potencjalną żyłą złota. Popierający projekt argumentują, że połączenie kolejowe byłoby tańsze, bezpieczniejsze i szybsze niż wysyłanie towarów frachtowcami. Tunel mógłby zaś przejąć około 3 proc. światowego transportu towarów i przynieść zysk w wysokości nawet do 7 miliardów dol. rocznie.

Źródło: TVN24, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: TVN24