Najszybszy transportowiec US Navy na wodzie

 
Spearhead po wyprowadzeniu z hali gdzie był budowanyUS Navy

Amerykańska marynarka wojenna wzbogaciła się o nietypowy okręt transportowy. USNS Spearhead, to duży aluminiowy katamaran, który ma z bardzo dużą prędkością (jak na okręty) dostarczać żołnierzy i ładunki w odległe miejsca globu. Do pierwszej jednostki ma dołączyć dziewięć kolejnych bliźniaków.

W sobotę Spearhead został ochrzczony w stoczni koncernu Austal w Mobile (Alabama). Butelkę szampana na burcie rozbiła córka oficera US Army. Okręt już od kilku dni był na wodzie, ale tradycyjna ceremonia, która niegdyś towarzyszyła wodowaniom okrętów, została odłożona na weekend.

Awangarda transportu morzem

 
USNS Spearhead już na wodzie (Fot. US Navy) 

Spearhead ma przed nazwą skrót USNS, czyli nie jest normalnym okrętem wojennym, które noszą skrót USS, ale jednostką obsadzoną przez cywilnych pracowników pracujących dla US Navy. Formalnie kontrolę nad nim obejmie Military Sealift Command, czyli organizacja US Navy odpowiadająca za transport żołnierzy i ładunków morzem. MSC dowodzi dużą flotą statków obsadzonych w większości cywili, która może w krótkim czasie przerzucić na drugi koniec świata miliony ton zaopatrzenia i uzbrojenia.

Nowo zwodowany Spearhead nie jest zwykłym transportowcem, który ma przewieźć jak największy ładunek z rozsądną prędkością. Zadaniem ochrzczonej w sobotę jednostki będzie jak najszybszy przerzut ludzi i sprzętu w zapalny rejon świata. Kluczowym parametrem okrętu jest więc prędkość.

Dlatego Spearhead i kolejne 9 jednostek tej klasy, to długi na 100 metrów, zbudowany z aluminum(które jest lekkie, ale mało odporne na ogień, dlatego w zwykłych okrętach preferowana jest stal) katamaran (czyli ma dwa kadłuby, co jest rzadkim rozwiązaniem w okrętach). Dzięki lekkiej budowie i potężnym silnikom może rozwijać maksymalnie 43 węzły, czyli około 80 km/h, co jest bardzo wysoką prędkością jak na okręt ważący 1500 ton. Spearhead może przewieźć do 600 ton ładunku, albo ponad 300 żołnierzy na dystans około dwóch tysięcy kilometrów.

Co ciekawe okręt jest w około 70 procentach identyczny z cywilnymi szybkimi promami, które można spotkać na przykład na Morzu Śródziemnym. Budowała go firma, Austal, która jest światowym liderem w dostarczaniu tego rodzaju promów.

Źródło: tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: US Navy