Lotnictwo cywilne na świecie chce być zeroemisyjne do 2050 roku

Źródło:
PAP
Lotnisko Luton na nagraniach archiwalnych
Lotnisko Luton na nagraniach archiwalnychArchiwum Reuters
wideo 2/5
Lotnisko Luton na nagraniach archiwalnychArchiwum Reuters

Lotnictwo cywilne powinno osiągnąć zeroemisyjność do 2050 roku. Taki cel przyjęły państwa członkowskie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) podczas zakończonego w piątek walnego zgromadzenia w Montrealu.

Dekarbonizacja w lotnictwie ma być efektem między innymi przyśpieszonego wdrażania nowych technologii i stosowania nowoczesnych paliw – podano w komunikacie ICAO. Cytowany przewodniczący Rady ICAO Salvatore Sciacchitano zwrócił uwagę, że cel zeroemisyjności przyjmowany jest zarówno przez państwa, jak przez grupy przemysłowe sektora.

Kanadyjski minister transportu Omar Alghabra napisał na Twitterze, że "to ważny krok w stronę bardziej zielonego lotnictwa". Wiceprezes organizacji przewoźników lotniczych IATA Sebastian Mikosz w swoim wpisie podkreślał, że sprawa wymagała "ogromnego" kompromisu.

Dekarbonizacja lotnictwa ma kosztować 1,55 biliona dolarów

Branżowy portal Spacedaily.com cytował w piątek szacunki linii lotniczych, że dekarbonizacja lotnictwa do 2050 roku będzie kosztować 1,55 biliona dolarów. Wskazywał też zastrzeżenia organizacji pozarządowych i przywoływał skandynawskie badania z 2018 r., w których oszacowano, że z samolotów korzysta 11 proc. światowej populacji, a 50 proc. emisji sektora związanych jest z lotami 1 proc. pasażerów, którzy podróżują najczęściej.

Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) jest jedną z agencji ONZ liczącą 193 państwa członkowskie. Została powołana na podstawie przyjętej w grudniu 1944 roku i obowiązującej od 1947 roku Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Siedziba ICAO znajduje się w Montrealu.

Autorka/Autor:js/tr

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock