Siedem "sygnałów satelitarnych" najpewniej pochodzących z zaginionego okrętu podwodnego ARA San Juan z 44-osobową załogą odebrano w sobotę - poinformowało ministerstwo obrony Argentyny. Nie udało się jednak nawiązać kontaktu z ich źródłem. Trwają prace nad ustaleniem miejsca, skąd wysłano sygnały.
Według opublikowanego komunikatu sygnały, które odebrano w sobotę rano i wczesnym popołudniem, trwały od 4 do 36 sekund.
Nie jest jasne, jakie to sygnały
Ministerstwo sprecyzowało, że przy współpracy z niewymienioną z nazwy amerykańską firmą specjalizującą się w łączności satelitarnej, podjęto prace nad ustaleniem miejsca nadajnika, z którego wysłano sygnały.
Nie jest jasne, jakiego rodzaju były to sygnały. Eksperci cytowani przez Reutera wskazują, że okręty podwodne, które doznały awarii w zanurzeniu, mogą wypuścić na powierzchnię automatyczny nadajnik EPIRB, który wysyła sygnały z wezwaniem o pomoc poprzez satelitę.
Zaginiony w środę
Łączność z okrętem utracono w ubiegłą środę. Znajdował się on wówczas w odległości około 432 kilometry od wybrzeży Patagonii. Trwają intensywne poszukiwania z udziałem jednostek nawodnych i lotnictwa Argentyny a także kilku krajów, w tym USA. Akcję poszukiwawczą utrudniają trudne, sztormowe warunki - silny wiatr i wysokie dochodzące do ponad sześciu metrów fale.
Marynarka wojenna USA poinformowała, że wysyła do rejonu zaginięcia okrętu zespół wyspecjalizowany w podwodnych poszukiwaniach. Dysponuje on między innymi zdalnie sterowanym robotem i dwoma kapsułami przystosowanymi do transportu ludzi z zatopionych jednostek na powierzchnię.
Najnowszy z trzech okrętów
Według marynarki wojennej Argentyny, okręt ARA San Juan opuścił port Ushuaia w południowej Argentynie na Ziemi Ognistej i zmierzał do nadmorskiego miasta Mar del Plata, w prowincji Buenos Aires. Poinformowano, że okręt miał problemy z łącznością, które mogły być spowodowane awarią elektryczną. Przepisy obowiązujące w marynarce wojennej wymagają, aby okręt podwodny wypłynął na powierzchnię po utracie łączności.
ARA San Juan to jednostka produkcji niemieckiej, napędzana silnikiem Diesla, a w zanurzeniu elektrycznym. Okręt zwodowany został w 1983 roku i jest najnowszym z trzech okrętów podwodnych argentyńskiej marynarki wojennej.
Autor: kw//now / Źródło: PAP