Astronomiczny koszt i wielkie wyzwanie inżynieryjno-budowlane. Efekt jest jednak imponujący - w tym tygodniu zakończono budowę 42-kilometrowego tunelu pod Londynem. To część nowej linii szybkiej kolei miejskiej Crossrail. Materiał "Faktów" TVN.
Drążenie pierwszego od trzydziestu lat nowego tunelu pod Londynem trwało trzy lata. 42-kilometrowy tunel jest największym projektem inżynieryjnym w Europie, jego wydrążanie kosztowało prawie 15 mld funtów. Dzięki wysłanemu do tunelu dronowi już teraz można zobaczyć, jak wygląda. Drążyły go 40 metrów pod ziemią dwie potężne maszyny.
Cała sztuka polegała na umiejętnym manewrowaniu odwiertami pomiędzy już istniejącymi już tunelami, pochodzącymi nawet z czasów wiktoriańskich. Nowa trasa szybkiej kolei Crossrail połączy najodleglejsze zakątki wschodnich przedmieść Londynu z centrami biznesowymi Canary Wharf i City. Przez centrum miasta będzie się ciągnąć aż do lotniska Heathrow, a później dalej na zachód. Połączenie skróci o ponad połowę czas dotarcia z najczęściej używanego londyńskiego lotniska do centrum miasta. Zgodnie z planem pierwsze pociągi mają pojechać tunelem w 2018 r.
Autor: kg/tr / Źródło: "Fakty" TVN
Źródło zdjęcia głównego: "Fakty" TVN