Cztery osoby z załogi samolotu Alaska Airlines, w którym w styczniu 2024 roku doszło do odpadnięcia panelu kabiny w trakcie lotu, pozwały firmę Boeing za obrażenia fizyczne i straty emocjonalne - poinformował Reuters.
Do zdarzenia doszło krótko po starcie z Portland w stanie Oregon, na wysokości około 5 km. Od kadłuba samolotu Boeing 737 MAX 9 oderwał się panel zaślepiający otwór przeznaczony na opcjonalne wyjście awaryjne. Incydent wywołał gwałtowną dekompresję, narażając załogę i pasażerów na ogromny stres.
Pozew o odszkodowanie po "traumatycznym doświadczeniu"
Jak podał portal ZBC News, cztery osoby z załogi pokładowej - Adam Fisher, Michelle Hughes, Steven Maller i Christine Vasconcellos - w oddzielnych pozwach oświadczyły, że "na skutek wyrwania panelu drzwiowego i wynikłej dekompresji powód poniósł obrażenia fizyczne i psychiczne, doznał poważnego stresu emocjonalnego oraz innych szkód osobistych i majątkowych".
- Każda z tych czterech osób wykazała się odwagą, przestrzegając procedur i stawiając bezpieczeństwo pasażerów na pierwszym miejscu mimo strachu o własne życie. Zasługują na pełne zadośćuczynienie za to traumatyczne, zmieniające życie doświadczenie - powiedziała Tracy Brammeier, adwokat reprezentująca każdego z klientów.
Zarzuty wobec Boeinga
W pozwach złożonych we wtorek w sądzie okręgowym w Seattle zarzucono Boeingowi zaniedbanie oraz brak należytej staranności w produkcji, sprzedaży i naprawie samolotów 737 MAX oraz ich części.
"Boeing wiedział lub powinien był wiedzieć o problemach z kontrolą jakości w procesie produkcji linii 737 MAX" - wskazano w dokumentach sądowych cytowanych przez agencję.
Incydent wywołał poważny kryzys w firmie Boeing i skłonił Departament Sprawiedliwości USA do wszczęcia śledztwa. Ustalono, że producent nie przestrzegał warunków ugody z 2021 roku.
W lipcu 2025 roku Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) skrytykowała Boeinga za niewystarczające szkolenia, brak odpowiednich wytycznych i niedostateczny nadzór, które mogłyby zapobiec incydentowi. Raport NTSB wskazał na brak czterech kluczowych śrub mocujących panel podczas produkcji oraz zarzucił Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) nieskuteczny nadzór nad procesami u producenta.
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Karolis Kavolelis / Shutterstock.com