14 października 1947 r. pilot Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Charles "Chuck" Yeager przekroczył barierę dźwięku. Zrobił to na samolocie Bell X-1.
Samolot (egzemplarz XS-1 od Experimental Supersonic – eksperymentalny naddźwiękowy) napędzany był silnikiem rakietowym i został wyniesiony na wysokość początkową testu przez bombowiec B-29 Superfortress.
Lądowanie odbyło się w bazie lotniczej Muroc (obecnie Edwards) w Kalifornii.
Był to 31. lot tego egzemplarza samolotu i jednocześnie 13. lot Chucka Yeagera na X-1. Osiągnięta prędkość wyniosła 1126 km/h (1,06 macha) na wysokości 13 115 metrów.
Samoloty serii X były projektami tajnymi, przeznaczonymi do testowania nowych technologii.
Byli pierwsi? Niemiecki pilot Hans Guido Mutke twierdził, że jako pierwszy przekroczył barierę dźwięku 9 kwietnia 1945 roku na samolocie Messerschmitt Me 262.
Nie zostało to jednak udowodnione. Również George Welch, pilot testowy samolotu XP-86, twierdził, że 1 października 1947 roku, zaledwie 2 tygodnie przed Yeagerem przekroczył barierę dźwięku w płytkim locie nurkowym.
Bariera do pokonania
Pierwszymi myśliwcami seryjnymi, które w locie nurkowym mogły przekroczyć barierę dźwięku, były MiG-17 i F-86.
Współczesne samoloty naddźwiękowe bez trudu radzą sobie z "barierą dźwięku".
Autor: MAC//bgr / Źródło: tvn24.pl