300 linii lotniczych na najnowszej "czarnej liście" Unii Europejskiej

Korea Północna może wysyłać do Europy jedynie swoje dwa relatywnie nowe Tu-204Wikipedia (CC BY SA)

Europejskie instytucje zaprezentowały dwudziesty raz zaktualizowaną "czarną listę" linii lotniczych. Na terenie UE bezwzględnie nie może latać niemal 300 linii lotniczych, w większości z biednych krajów, gdzie nie ma sprawnego systemu kontroli bezpieczeństwa.

Specjalny wykaz obejmujący przewoźników lotniczych z całkowitym zakazem lub z ograniczeniami lotów na terytorium Unii Europejskiej jest publikowany przez Komisję Europejską. Wygrani i przegrani Największe zmiany w 20. aktualizacji wykazu miały miejsce odnośnie Mauretanii. Dotychczas wszystkie linie lotnicze z tego kraju miały zakaz lotów nad UE, jednak w ostatnim czasie miała tam nastąpić "poprawa sytuacji w dziedzinie bezpieczeństwa" i zakaz całkowicie cofnięto. Z tego samego powodu z wykazu usunięto jordańską linię Jordan Aviation. Odnotowano też starania władz libijskich, które prowadzą prace nad odbudową systemu inspekcji i kontroli po rewolcie w 2011 roku. Trypolis miał jednak wystąpić z własną prośbą o czasowe zakazanie lotów libijskich linii lotniczych do UE do momentu wprowadzenia nowego systemu certyfikacji, który nie będzie "budził zastrzeżeń KE". Usunięto też z listy kilka linii lotniczych z Rwandy i Hondurasu, dzięki czemu oba te kraje całkowicie zniknęły z europejskiego wykazu. Wciągnięto natomiast do niego wszystkie linie lotnicze z Erytrei, ponieważ pojawiły się "nierozstrzygnięte zastrzeżenie dotyczące bezpieczeństwa". Liczne grono pariasów Nie zmieniła się natomiast sytuacja odnośnie 20 państw, których linie lotnicze mają całkowity zakaz lotów nad UE, nie licząc drobnych wyjątków. Daje to łącznie 287 znanych przewoźników z takich krajów jak Afganistan, Filipiny, Indonezja (z wyjątkiem sześciu linii lotniczych), Kirgistan czy Sudan. Zdecydowana większość to biedne kraje afrykańskie i część państw z Azji Centralnej. W wykazie jest też dziesięć linii lotniczych, które są traktowane indywidualnie i mogą latać nad UE pod pewnymi warunkami. Jest to między innymi Air Astana z Kazachstanu czy Air Koryo z Korei Północnej, która może na przykład wysyłać do krajów UE jedynie swoje dwie najnowsze maszyny Tu-204. Pełen wykaz jest dostępny na stronie Komisji Europejskiej i obejmuje dokładnie 300 linii lotniczych z całego świata.

Autor: mk/ja / Źródło: tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA)