Na polskich drogach istnieje wiele rodzajów skrzyżowań. Wśród nich występują skrzyżowania proste, z sygnalizacją świetlną, skanalizowane z wyznaczonymi pasami ruchu do jazdy na wprost oraz do skrętów, a także skrzyżowania w postaci różnego rodzaju rond. Współczesne rozwiązania inżynierii drogowej zakładają eliminowanie punktów przecinania się ruchu, a dzięki temu zminimalizowanie liczby kolizji drogowych.
Nowoczesne drogi powinny więc krzyżować się na różnych poziomach, na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną czy też na rondach (np. rondach turbinowych). Ronda są bowiem najbezpieczniejszym jednopoziomowym rozwiązaniem dla krzyżujących się dróg. Ich główną zaletą jest przede wszystkim spowolnienie ruchu pojazdów dojeżdżających do ronda, a co za tym idzie, zminimalizowanie kolizji na tarczy skrzyżowania. Na rondach kierujący mają również znacznie lepszą widoczność na innych uczestników ruchu.
Bardzo ciekawym przykładem skrzyżowania z ruchem okrężnym jest rondo turbinowe, którego pasy ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego prowadzą tak, że w żadnym miejscu się nie przecinają. Pojazdy są kierowane z odpowiednich pasów ruchu na wyloty ronda, a kierowcy muszą ustąpić pierwszeństwa jedynie przy wjeździe na rondo. W przeciwieństwie do zwykłego ronda nie ma więc możliwości zmiany pasa ruchu. Takiego rodzaju rondo z powodzeniem funkcjonuje w miejscowości Prądy w woj. opolskim, na drodze krajowej nr 46, przy zjeździe z autostrady A4.
Artykuł sponsorowany
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA