Premium

W edukacji 2021 rok to już był HiT

Zdjęcie: Przemek Swiderski/Gallo Images Poland

Choć minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek wielokrotnie powtarzał, że nie ma nic wspólnego z podstawą programową do Historii i Teraźniejszości, bo piszą ją eksperci, to dziwnym trafem właśnie ten dokument doskonale oddaje wszystko to, co minister robił w 2021 roku. Więcej w nim było o ideologiach niż o edukacji.

- A skąd ktoś może wiedzieć, że to jest ideologizowanie, jak ja nawet nie wiem, co jest w tym programie. Ja nie wiem, jaki jest program tego nowego przedmiotu, bo nad tym pracują eksperci - tak w połowie października minister Przemysław Czarnek odpowiadał na zarzuty, że przedmiot, który od 2022 roku chce wprowadzić do szkół ponadpodstawowych, czyli Historia i Teraźniejszość - będzie ideologizowaniem młodzieży.

"SZKOŁA STRACHU". REPORTAŻ MAGAZYNU "CZARNO NA BIAŁYM" >>>

Wtedy nie wiedzieliśmy jeszcze, kim są ci eksperci. Tę informację udało się z MEiN wydobyć dopiero kilka tygodni później i potrzebna była do tego kontrola poselska. Okazało się wówczas, że historycy, których wybrał minister, blisko związani są z PiS-em (wśród nich są m.in. członkowie partii), a w swoich karierach szczegółowo badali między innymi historię Kościoła czy ruchów oazowych, ale niekoniecznie historię współczesną. Już wtedy część nauczycieli martwiło nie tylko to, co ministerialni eksperci mają do powiedzenia o historii, ale również to, co mówią o teraźniejszości - o współczesnej Polsce i świecie. Na co dzień ci eksperci atakują opozycję, społeczność LGBT czy Unię Europejską. 

Czy tego będą chcieli nauczyć młodzież? - zastanawiali się wówczas nauczyciele, z którymi rozmawialiśmy.

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia ci zaniepokojeni pomysłami ministra Czarnka i jego ludzi mogli w końcu skonfrontować swoje obawy z rzeczywistością. Do konsultacji publicznych trafiły nowe podstawy programowe do HiT-u (a przy okazji nieco zmienione podstawy do historii oraz wiedzy o społeczeństwie). Wynika z nich, że minister chce, by uczniowie liceów oraz techników od 2022 roku uczyli się m.in. o rewolucji seksualnej inspirowanej neomarksizmem, powstańczej walce "żołnierzy niezłomnych", ekspansji "ideologii politycznej poprawności" oraz katastrofie smoleńskiej jako największej tragedii w powojennej historii Polski.

Projekt - choć pisali go eksperci, a nie sam minister Czarnek - wydaje się idealnym podsumowaniem jego działań w 2021 roku. Przyjrzyjmy się więc jego najważniejszym punktom i założeniom. Niektóre do złudzenia przypominają wcześniejsze wypowiedzi ministra.

Czytaj bez ograniczeń

premium

Uzyskaj dostęp do tego artykułu i innych treści specjalnych. Za darmo