Trwają prace modernizacyjne na linii kolejowej Poznań - Czempiń. Demontowana jest trakcja i słupy, znika też jeden z torów. Z Poznania do Wrocławia jedzie się teraz wolniej, ale po zakończeniu inwestycji pociągi rozpędzą się na tym odcinku do 160 km/h.
- W trakcie budowy niemal wszystkie zmiany są na niekorzyść pasażerów: pociągi jadą dłużej, bo muszą jeździć w obu kierunkach po jednym torze, jeżdżą też rzadziej. Alternatywą dla takiego sposobu prowadzenia inwestycji jest jednak całkowite zamknięcie linii - mówi Tadeusz Sobotnik, dyrektor projektu w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Nowe tory, nowa trakcja, nowe stacje
Po zakończeniu prac, pasażerowie pojadą z jednej stolicy województwa do drugiej w godzinę i 40 minut.
Modernizacja 32 km linii E 59 między Czempiniem a Poznaniem kosztować będzie przeszło 940 mln zł. Ponad 667 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Prace prowadzi hiszpańsko-polskie konsorcjum firm FCC Construccion (lider), Azvi i Decoma.
- Obecnie na modernizowanym szlaku na odcinku Czempiń - Mosina prowadzony jest demontaż sieci trakcyjnej i słupów trakcyjnych oraz rozbiórka jednego z torów. Trwają też roboty na odcinku Luboń - Poznań - powiedział Sobotnik.
W ramach projektu przebudowanych zostanie 17 przejazdów, powstaną cztery dwupoziomowe skrzyżowania torów z drogami, zbudowanych zostanie ok. 65 km sieci trakcyjnej.
Zmodernizowane zostaną stacje Mosina, Czempiń i Luboń. Projekt zakłada też budowę bądź modernizację m.in. 7 mostów, 7 wiaduktów, 8 przejść dla pieszych pod torami i 14 przepustów. Zbudowanych będzie 7 przejść dla zwierząt. Między Czempiniem a Poznaniem stanie ponad 18 km ekranów akustycznych.
W trzech częściach
Modernizacja odcinka Poznań - Wrocław podzielona jest na trzy odcinki realizacyjne.
- Od 2 lat trwają roboty między Wrocławiem a Rawiczem, w tym roku zaczęliśmy prace między Czempiniem a Poznaniem, na przyszłą perspektywę finansowania unijnego zostawiamy odcinek między Rawiczem a Czempiniem. Tam prace rozpoczną się prawdopodobnie w roku 2016 - powiedział Sobotnik.
Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe podał, że odcinek Rawicz - Czempiń został zrewitalizowany, dzięki temu do czasu rozpoczęcia jego modernizacji pociągi mogą tam jeździć z prędkością 100-120 km/h.
Jeszcze dwa lata
Po zakończeniu modernizacji, w połowie 2015 r., na tym odcinku między Poznaniem a Wrocławiem, pociągi będą mogły poruszać się z predkością do 160 km/h. Prace zakończą się w połowie 2015 roku.
Linia kolejowa E 59 Świnoujście - Szczecin - Poznań - Wrocław - Chałupki stanowi fragment międzynarodowego ciągu transportowego między Skandynawią a Europą Środkowo - Wschodnią i Bałkanami.
Autor: fc/roody / Źródło: TVN 24 Poznań / PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 | TVN24