Poznańskie Inwestycje Miejskie przedstawiły koncepcję przebudowy ulicy Święty Marcin. Najbardziej znana ulica stolicy Wielkopolski przejdzie całkowitą metamorfozę. Jezdnie zostaną zwężone do jednego pasa w każdym kierunku, dzięki czemu piesi zyskają szersze chodniki i przybędzie zieleni.
Projekt Poznańskich Inwestycji Miejskich oparto na koncepcji Bartosza Kaźmierczaka i Przemysława Gwizdały, której założenia przedstawiono już w kwietniu 2013 r. Projekt poddano teraz konsultacjom społecznym. Uwagi do niego można wysyłać do 13 marca.
Więcej dla pieszych
Najważniejsza zmiana to zwężenie ulicy Św. Marcin do jednego pasa w każdą stronę na odcinku od ul. Kościuszki do Al. Marcinkowskiego. Dotychczas na tym fragmencie kierowcy mieli do dyspozycji po dwa pasy w obydwu kierunkach. W miejscu zlikwidowanych pasów pojawią się szersze chodniki, miejsca na małą architekturę, letnie ogródki i zieleń oraz stacje roweru miejskiego.
Na tym odcinku ulicy wprowadzona zostanie strefa ograniczonej prędkości "tempo 30" z elementami zmuszającymi kierowców do zwolnienia. Jednymi z nich będą wyniesione przejścia dla pieszych skrzyżowanie z ulicami Garncarską i Kantaka.
Na wysokości skrzyżowania ul. Św. Marcin z ul. Ratajczaka powstanie nowy przystanek tramwajowy typu wiedeńskiego. Nowością będzie także wydzielone torowisko tramwajowe między ul. Ratajczaka a al. Marcinkowskiego. Z przebudowanego odcinka ulicy Święty Marcin znikną także wszystkie sygnalizacje świetlne. Obecnie na ulicy znajduje się ich aż sześć.
Nie tylko Św. Marcin
Zmiany obejmą także sąsiednie ulice. Ul. Ratajczaka przestanie być drogą przelotową - jadąc od strony ul. 27 Grudnia możliwy będzie tylko skręt w prawo, w północną nitkę ul. Św. Marcin. Pojawi się tam także kontrapas dla rowerzystów. Projekt przewiduje także budowę torowiska tramwajowego na ul. Ratajczaka.
Samochody znikną natomiast z fragmentu al. Marcinkowskiego przy Galerii MM - od. ul. Św. Marcin do ul. Podgórnej. W tym miejscu - zależnie od wybranego wariantu - powstanie deptak z elementami zielenie albo droga rowerowa.
Pozytywne oceny
Przebudowa Św. Marcina to - zdaniem poznańskich społeczników - najbardziej oczekiwana inwestycja roku.
- Projekt należy oceniać pozytywnie, zakłada bowiem zwężenie jezdni i udostępnienie większej przestrzeni pieszym. Dobrym pomysłem na ożywienie ulicy Św. Marcin i dużym ułatwieniem dla pasażerów będzie przystanek przy ul. Ratajczaka. Pytanie jednak czy nie powinien to być normalny przystanek a nie typu wiedeńskiego. Mam bowiem obawy jak nasi kierowcy będą się tu zachowywali - mówi Michał Kucharski z inicjatywy Poznaniacy. Jak dodaje, cieszy go fakt, że zmiany dotyczyć będą także ul. Ratajczaka. - Tu jest w projekcie postulowany przez nas kontrapas ale niestety tylko na małym odcinku, a nie na całym odcinku od Starego Browaru w kierunku pl. Ratajskiego - podkreśla.
Stowarzyszenie Plac Wolności proponuje, by w projekcie uwzględniono więcej wysokiej zieleni. "Sprawa ważna, bo gdy rozpoczną się prace wszystkie dotychczasowe nasadzenia (szpaler akacji) zostanie usunięty. Grunt trzeba przygotować pod duże drzewa, i takie nasadzić" - piszą członkowie grupy na swoim fanpage'u.
Jaka podkreśla Jan Zujewicz, radny osiedla Stare Miasto, projekt jest kluczowy dla miasta. - Nikt nie ma chyba wątpliwości, że ta przebudowa jest potrzebna. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. To tak ważna dla miasta przestrzeń, że nawet najdrobniejsza rzecz w projekcie ma kolosalne znaczenie - mówi.
Konsultacje po cichu. "Zachowują się jakby była to droga osiedlowa"
Stąd ogromne pretensje społeczników do Poznańskich Inwestycji Miejskich, które nie poinformowały nikogo o konsultowaniu projektów. Projekt po prostu zamieszczono na stronie internetowej spółki. Stronie wyjątkowo rzadko aktualizowanej - choć od powołania spółki do życia minął ponad rok, próżno szukać tam m.in. informacji o tym kto zasiada w jej władzach czy czym spółka się zajmuje.
- Poznańskie Inwestycje Miejskie zachowują się jakby była to droga osiedlowa, która nikogo nie obchodzi i tylko konsultacje ogłaszane są z musu. Nic to, że przeprowadzono niezliczone debaty nad stanem tej ulicy, że miasto w ramach różnych działań społecznych wydało już grube pieniądze z budżetu, a temat gromadzi tłumy. Uważamy, że jest to skandal - denerwuje się Mateusz Woźniak ze stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.
Prace nad przebudową ulicy Św. Marcin mają ruszyć jeszcze pod koniec 2015 r.
Autor: FC//ec / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: ZDM Poznań | Bartosz Kaźmierczak, Przemysław Gwizdała