Poznański Zarząd Dróg Miejskich nie analizował szczegółowo innych wariantów przebudowy Trasy Katowickiej niż odbudowa estakady. Kosztorysy różnych rozwiązań miały zostać przedstawione na marcowej debacie. Dyskusja jednak i tak nie odegra większego znaczenia, bo drogowcy zamierzają zrealizować już wcześniej przygotowany projekt. Od czwartku z północnej nitki wiaduktu nie mogą korzystać kierowcy.
Przedstawienia kosztorysów różnych wariantów poprowadzenia ulicy Krzywoustego domagają się społecznicy.
- Nigdy nie przedstawiono nam danych na temat estakady, gdyż nie było takiej woli ze strony władz miasta. Próby podjęcia dyskusji były już trzy lata temu - wtedy wypowiadał się na ten temat m.in. dr Michał Beim - tłumaczy Michał Kucharski z inicjatywy "Poznaniacy".
Radny: ZDM ma kosztorysy. ZDM: wcale nie
W czwartek o istnieniu takiej dokumentacji zapewniał w rozmowie z tvn24.pl Marek Sternalski, przewodniczący klubu radnych PO. - Zarząd Dróg Miejskich ma kosztorysy różnych koncepcji przebudowy Estakady Katowickiej. Mam nadzieję, że przedstawi je na debacie 6 marca - mówił jeden z organizatorów debaty.
Z tymi koncepcjami przed debatą chcieli zapoznać się społecznicy. Redakcja TVN24.pl zwróciła się do ZDM w sprawie udostępnienia kosztorysów poszczególnych rozwiązań i ich dokumentacji. Drogowcy nie kryją jednak zaskoczenia słowami Sternalskiego.
"Informujemy, że nie dysponujemy kosztorysami innych rozwiązań projektowych związanych z przebudową ulicy Krzywoustego" - przekazał Tomasz Libich, specjalista ds. publicznych ZDM.
Popołudniu sprostował swoje słowa: -ZDM nie posiada dokładnych kosztorysów, gdyż te zawarte są jedynie w gotowych projektach. Natomiast według danych jakimi dysponujemy, koszt szacunkowy drogi poprowadzonej po gruncie jest około 30 procent niższy niż poprowadzonej estakadą - podał Libich.
ZDM przekonuje pismami sprzed miesiąca
Drogowcy decyzję o odrzuceniu innych wariantów podpierają pismami z opiniami rad osiedli znajdujących się przy Estakadzie Katowickiej oraz wspólną opinią Wielkopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów i Budownictwa oraz Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej w Poznaniu.
W tym ostatnim z pism, czytamy, że utrzymanie estakady zakłada miejski plan zagospodarowania przestrzeni z 2007 r. Inżynierowie zwracają uwagę na nienośne grunty w dolinie Obrzycy - ich zdaniem przy budowie drogi na nasypie konieczna byłaby wymiana gruntów. Ponadto przekonują, że zbudowanie skrzyżowania z ulicami Chartowo i Żegrze oraz Inflancką, pogorszyła bezpieczeństwo uczestników ruchu i komfort mieszkańców.
Wszystkie te pisma datowane są na 2014 r.
"O Katowickiej mówiliśmy przed Euro"
Tymczasem społecznicy przekonują, że temat poruszali już znacznie wcześniej.
- Próby podjęcia dyskusji były już trzy lata temu - wtedy wypowiadał się na ten temat m.in. dr Michał Beim. Wtedy jednak woli dyskusji nie było ze strony władz miasta - w tym radnego Sternalskiego - zbliżające się wówczas EURO 2012 było bardziej medialnym tematem niż problem dojazdu dla mieszkańców Rataj - przekonuje Kucharski.
Jak mówi Paweł Sowa, prezes Inwestycji dla Poznania, nikt przez te lata nie zrobił w tej sprawie nic, by wybrać korzystne rozwiązanie dla miasta.
- Nie wiemy jaki wariant jest najlepszy, jaki jest najtańszy. Nie jesteśmy przeciwnikami estakady, co często nam jest przypisywane. Pytamy, bo chcemy poznać plusy i minusy poszczególnych wariantów. Nie można przepychać czegoś tylko z tego względu, że w tym roku czekają nas wybory. To obrzydliwe, propozycja rodem z komuny - przekonywał w czwartek w rozmowie z tvn24.pl Sowa.
Pierwsza nitka do końca przyszłego roku
W czwartek na polecenie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Poznaniu zamknięto północna nitkę Estakady Katowickiej. Do końca lutego WINB wyda decyzję co do przyszłości drugiej nitki. Od czwartku poruszają się nią samochody w obydwu kierunkach.
Jak informował w środę zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Miejskich Kazimierz Skałecki, do końca marca będzie gotowy projekt wykonawczy dla nowej estakady. W kwietniu zostanie ogłoszony przetarg na budowę, a ta może rozpocząć się w czerwcu 2014 roku.
Nowa estakada ma składać się z trzech pasów ruchu dla samochodów, chodnika oraz drogi rowerowej. Po wybudowaniu północnej części estakady w ciągu ul. Krzywoustego zamknięta zostanie południowa nitka. Pierwsza nitka miałaby być gotowa do końca 2015 r. Cała inwestycja ma pochłonąć 270 mln zł i ma potrwać do 2019 roku.
Estakada Katowicka znajduje się na Ratajach:
Autor: FC/mieś / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 Poznań