Poznaniacy częściej niż jeszcze kilka lat temu, spacerują i jeżdżą na rowerze, wynika z badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Aglomeracja Poznań. Wpływ na takie zmiany mają względy zdrowotne i koszty.
Jaki jest lek na poznańską komunikację? Inwestycje w centrum i kolej metropolitarną - takie wnioski wysuwają przeprowadzający badania zachowań i preferencji transportowych mieszkańców powiatu poznańskiego. Na podstawie raportu zostanie opracowany Plan Transportowy Aglomeracji Poznańskiej. - Wyniki nas nie zaskakują - przyznaje wiceprezydent miasta Mirosław Kruszyński.
- Wyniki są nam potrzebne do planowania przestrzennego, a także niezbędne przy ubieganiu się o dofinansowanie przedsięwzięć transportowych w ramach nowego okresu finansowania z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczył Kruszyński.
Według władz miasta, na podstawie wyników badań będzie można wnioskować m.in. o pieniądze na budowę linii tramwajowych w centrum i do północnych dzielnic Poznania, a także na połączenia miasta i powiatu z koleją metropolitalną.
Auta znikają z miasta
W czasie kilku miesięcy przeprowadzono ponad 110 tys. wywiadów i ankiet z mieszkańcami Poznania i powiatu poznańskiego. Wynika, że w Poznaniu, w porównaniu do 2000 roku, komunikacja miejska stała się po raz pierwszy bardziej popularna od podróży prywatnymi samochodami. Nie jest to jednak do końca zasługa jej dobrych wyników, bo podróżuje nią o 13 proc. mniej osób niż w 2000 r. Przyczyną jest rekordowy spadek podróży samochodami. Liczby wskazują, że jeździ nimi aż o 49 proc. mniej osób niż 13 lat temu.
- Aby pogłębić ten proces, musimy inwestować w infrastrukturę transportową w centrum, a także wpływać na nawyki tych, którzy nie korzystają z komunikacji zbiorowej, gdyż - jak wynika z badań - ponad połowa z nich jeździ samochodem z przyzwyczajenia, a to można zmienić - powiedział prezydent Poznania Ryszard Grobelny.
Rower w modzie
Poznaniacy znacznie częściej chodzą za to pieszo i jeżdżą rowerami niż w 2000 r. Jak podają przeprowadzający badania, wpływ na takie zmiany mają względy zdrowotne i koszty. Po Poznaniu pieszo chodzi 13 proc. osób, (o 4,6 proc. więcej niż w 2000 r.), z kolei rowerem lub motorowerem przemieszcza się 4,3 proc. osób, czyli ponad trzy razy więcej niż przed 13 laty (wówczas 1,3 proc.).
Starosta poznański Jan Grabkowski zapowiedział, że Stowarzyszenie Aglomeracja Poznań otrzyma w najbliższym czasie dofinansowanie na stworzenie masterplanu dla aglomeracyjnej sieci kolejowej.
Opracowanie planu transportowego dla aglomeracji kosztować będzie ok. dwóch milionów złotych, z czego 1,8 mln to dofinansowanie z budżetu UE. Plan będzie gotowy w 2014 roku.
Autor: FC/ib//ec / Źródło: TVN 24 Poznań / PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24 / sxc.hu / MPK Poznań