W 1964 roku zbudowano tymczasowy dworzec, który służył poznaniakom przez prawie pół wieku. Autobusy już od ośmiu lat stamtąd nie odjeżdżają. Teraz w tym miejscu rusza budowa 15-piętrowego wieżowca.
Dworzec autobusowy w Poznaniu na placu Drwęskiego otwarto 23 listopada 1932 roku.
Budynek przetrwał ledwie 17 lat. W czasie II wojnie światowej został całkowicie spalony.
Po powołaniu do życia Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS), jesienią 1945 r. przystąpiono do odgruzowywania i odbudowy zniszczonego obiektu. Nowy budynek otwarto 1 czerwca 1946 roku a w kolejnych latach tuż obok wyrosły warsztaty, w których remontowane były autobusy.
Istniejący do 2013 roku budynek dworca oddano do użytku 23 lutego 1964 r. Miał być "tylko na chwilę".
– Razem z załogą, w ramach czynów społecznych, ze środków na remonty odbudowaliśmy rozpadający się magazyn budowlany z przeznaczeniem na dworzec autobusowy - opowiadał Andrzej Bobiński w książce "Miasto nie do Poznania".
Prowizorka przetrwała jednak 49 lat. Ostatnie autobusy wyjechały stąd 22 listopada 2013 roku. Dworzec przeniesiono 500 metrów dalej, do budynku nowego dworca kolejowego Poznań Główny.
Stary dworzec PKS wyburzono ostatecznie w 2017 roku.
Nowy Rynek zamiast starego dworca
Teraz w jego miejscu powstaje kompleks Nowy Rynek, autorstwa firmy Skanska, składający się z pięciu budynków o różnej funkcjonalności. Pomiędzy nimi – zgodnie z nazwą – znajdzie się rynek.
Właśnie ruszają prace nad jego przedostatnim etapem - budynkiem E. Wieżowiec, który powstaje u zbiegu ulic Wierzbięcice i Matyi będzie miał 28 500 metrów kwadratowych powierzchni. Z częściowo zadaszonego tarasu na ostatnim piętrze budynku, osłoniętego trzema kondygnacjami, będzie można podziwiać panoramę stolicy Wielkopolski.
Do użytku ma zostać oddany w drugim kwartale 2023 roku. Razem z wieżowcem do użytku ma zostać oddany rynek łączący wszystkie budynki kompleksu. Powstać na nim mają zielone wyspy, fontanna i mała architektura.
W ramach kompleksu powstał też pierwszy w Poznaniu chodnik wykonany z zielonego betonu, którego zadaniem jest redukowanie poziomu smogu. Przy budynku D położono prawie 4000 metrów kwadratowych płyt neutralizujących równowartość zanieczyszczeń wyemitowanych przez samochód, który przejechał w ciągu roku ponad 70 tysięcy kilometrów. Kolejne 4200 metrów kwadratowych "antysmogowego chodnika" ma powstać wokół wieżowca.
Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Marcin Stachowiak/modernistyczny-poznan.blogspot.com / Skanska