Chociaż pasażerowie będą mogli skorzystać z pierwszej części trasy tramwajowej dopiero za rok, prace przy jej budowie już w ten weekend zmieniły organizację ruchu w północnej części Poznania. Ulicę Naramowicką zamknięto w dwóch miejscach, a na jej skrzyżowaniu z ulicą Lechicką mocno zmieniły się zasady ruchu.
Zmiana organizacji ruchu na północy miasta została wprowadzona w nocy z piątku na sobotę. - Należy liczyć się z objazdami i zmianami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, dlatego prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie prac oraz zwracanie uwagi na bieżące oznakowanie - apeluje prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie, Justyna Litka.
Podkreśla, że warto rozważyć opcję pozostawienia samochodu w domu, zachęca do tego, by przesiąść się w autobusy, które poruszają się od soboty nową siatką buspasów.
Zamknięte odcinki, objazdy
W ramach zasadniczej zmiany organizacji ruchu ul. Naramowicka zostanie zamknięta na dwóch odcinkach: od ul. Słowiańskiej do zjazdu przy ul. Naramowickiej 31 oraz od ul. Serbskiej do ul. Lechickiej. Przejezdne w obu kierunkach pozostaną ulice przecinające ul. Naramowicką. Dojazd do poszczególnych posesji zostanie zachowany, podobnie jak ruch pieszych i rowerzystów.
Miasto podało, że choć skrzyżowanie ulic Lechickiej i Naramowickiej nie zostanie całkowicie zamknięte, to znacząco zmieni się tam organizacja ruchu. Na ul. Lechickiej wprowadzony zostanie zakaz poruszania się pojazdów o masie powyżej 16 ton. Będzie obowiązywał na odcinku między ul. Serbską a rondem Obornickim w godzinach szczytu porannego i popołudniowego.
Nowa trasa tramwajowa wyprowadzona zostanie z przebudowanej już pętli Wilczak. W miejscu obecnego skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej powstanie dwupoziomowy węzeł drogowy z wiaduktem, którym tramwaj pojedzie bezkolizyjnie nad ul. Lechicką.
W trakcie budowy trasy dokonano kilku ciekawych odkryć historycznych: w styczniu dokopano się do schronu z 1914 roku, z kolei w grudniu znaleziono pozostałości osady sprzed 2000 lat.
Za rok gotowa pierwsza część
Inwestycja warta jest blisko 380 mln zł. Pierwszy etap budowy trasy tramwajowej przewiduje powstanie nowego układu komunikacyjnego, na który składać się będzie nowe torowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg, łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami.
Udostępnienie całej trasy przewidywane jest na wiosnę 2022 roku. Miasto zapowiada, że już za rok pasażerowie przejadą jej pierwszą częścią.
Warta blisko 380 mln zł inwestycja jest współfinansowana z dwóch projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: "Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu" oraz "Budowa trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu".
Jej generalnym wykonawcą jest konsorcjum, w którego skład wchodzą: firma Gulermak z Ankary, Mosty Łódź SA i Gulermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Miasto Poznań