Ostatni dzień czerwca to ostatnia szansa na przejazd "stopiątką". Potem tramwaj zostanie wykreślony z liniowych kursów. O jego przejściu na emeryturę zdecydowało wprowadzenie systemu PEKA, który od 1 lipca zmieni dotychczasową taryfę biletową.
- W związku z wprowadzaniem nowoczesnych systemów, bimby historyczne nie będą mogły wozić mieszkańców na codziennych trasach - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowa MPK Poznań.
Podobny los spotkał pod koniec roku tramwaj 102Na, czyli popularną "księżniczkę".
Akwarium na torach
Skład wagonów 194+193 to ostatni tramwaj 105N, któremu przywrócono oryginalny wygląd i wyposażenie. Gruntowny remont przeszedł on w 2007 r.
Prototyp tramwaju zbudowanego w chorzowskiej fabryce Konstal, po raz pierwszy zaprezentowano w 1973 r. Rok później wdrożono go do produkcji. Dostawy wagonów tego typu do Poznania rozpoczęto 1975 roku.
- Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, stał się wówczas symbolem nowoczesności polskiej komunikacji miejskiej. Dostawy późniejszych serii 105Na trwały do 1992 r. Od 1995 r. wagony sukcesywnie przebudowywano i modernizowano dzięki czemu są eksploatowane do dzisiaj - wyjaśnia Gajdzińska.
105N wyróżniał się nowoczesnym wyglądem i mocno przeszklonym pudłem - dodatkowe szyby zamontowano w kabinie motorniczego oraz nad drzwiami wejściowymi do tramwaju. Stąd wśród miłośników komunikacji miejskiej porównywany jest z akwarium na kołach a w Poznaniu zyskał przydomek "Szybkowiec".
To jednak nie jedyne cechy, którymi wyróżnia się tramwaj. Dwuwagonowy skład zasilany jest z dwóch pantografów, w obu wagonach znajdują się także kabiny motorniczego. Bimba kursuje w historycznym kremowo-zielonym malowaniu - temu zawdzięcza inną pieszczotliwą nazwę - „Szpinakowe Słoneczko” - tak nazywa tramwaj jedna z motorniczych.
Historyczny tramwaj w poniedziałek kursuje na linii 8.
Odjazdy z Górczyna: 4:46, 6:15, 7:53, 9:39, 11:27, 13:03, 14:38, 16:15,17:51Odjazdy z Miłostowa: 5:29, 7:08, 8:48, 10:36, 12:12, 13:48, 15:24, 17:00, 18:36
Autor: FC / Źródło: TVN 24 Poznań