"Artyści na elewacjach wykonali mozaikę z przyniesionych z Wisły kamieni"

Dom przy Lekarskiej 9 w rejestrze zabytków
Dom Hanny i Gabriela Rechowiczów w rejestrze zabytków
Źródło: WUOZ w Warszawie
W czasie drugiej wojny światowej działało tam pogotowie opiekuńcze dla żydowskich dzieci. Po wojnie spotykali się tam artyści, dla których budynek stał się przestrzenią eksperymentów. Decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru został wpisany unikatowy Dom Hanny i Gabriela Rechowiczów przy ulicy Lekarskiej 9 w Warszawie.

Historię tego miejsca przypomniał Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Dom przy ulicy Lekarskiej 9 w Warszawie współtworzy zespół budowlany dawnej Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej "Ognisko", którego koncepcję opracował ówczesny naczelnik Wydziału Komunalnego w Departamencie Budowlanym Ministerstwa Robót Publicznych architekt Roman Feliński.

Założona w 1923 roku Spółdzielnia "Ognisko" w roku 1927 kupiła teren między ulicą Filtrową, Topolową, Wawelską i Lekarską, wówczas też przystąpiono do realizacji projektu obejmującego budowę 4 bloków. Budowę rozpoczęto według projektu i pod kierunkiem Romana Felińskiego, prace ukończył architekt Stanisław Kraskowski. Budowę osiedla utrzymanego w tzw. stylu narodowym zakończono w 1929 roku.

Wojenne losy

"Dom przy ul. Lekarskiej 9 w latach 30. XX w. należał do inż. Mariana Ponikiewskiego, działacza społecznego i wolnomularskiego, dyrektora ZUS i polskiego oddziału YMCA. W czasie wojny Jadwiga Piotrowska prowadziła pogotowie opiekuńcze dla żydowskich dzieci oraz dorosłych wyprowadzanych przez Radę Pomocy Żydom z getta, gdzie udzielano im pierwszej pomocy i przygotowywano do życia po stronie 'aryjskiej'. W domu przy ul. Lekarskiej 9 czasowe schronienie uzyskało ponad pięćdziesięcioro dzieci" - wskazał MWKZ.

Na skutek działań wojennych, podobnie jak sąsiednie budynki, dom uległ poważnym uszkodzeniom, obejmującym dach, więźbę, klatkę schodową, stolarkę, w części także tynki zewnętrzne oraz wszystkie wewnętrze, częściowo instalacje. Zachowały się ściany konstrukcyjne oraz strop nad piwnicą.

"Projekt odbudowy domu należącego do Jerzego Gustawa Ponikiewskiego i W. Ponikiewskiej-Świostkowej aut. J. Müllera, zatwierdzono w 1946 roku. Prace, z wyjątkiem 'naprawy uszkodzonych w czasie działań wojennych uszkodzeń tynków elewacyjnych' ukończono rok później. W budynku wydzielono trzy odrębne mieszkania o dziewięciu pomieszczeniach łącznie. Oprócz rodziny Ponikiewskich mieszkali w nim także lokatorzy" - zaznaczył konserwator.

Miejsce spotkań artystów

W 1953 roku, po powrocie ze studiów artystycznych we Francji oraz w Sopocie, w domu przy ulicy Lekarskiej 9 zamieszkała Hanna z domu Piotrowska wraz z mężem Gabrielem Rechowiczem, artyści wizualni, autorzy pawilonów wystawowych, dekoracji ściennych budynków użyteczności publicznej oraz tkanin dekoracyjnych, scenografii, prac malarskich i ilustracji. Dom, będący jednym z najważniejszych miejsc spotkań twórców polskich na powojennej mapie Warszawy, stał się przestrzenią eksperymentów i działań artystycznych, obejmujących zapoczątkowane w latach 60. XX w. opracowanie elewacji oraz wnętrz.

"Artyści na elewacjach wykonali mozaikę z przyniesionych z Wisły kamieni oraz wkomponowali fresk w kolorze sieny (front), we wnętrzach stworzyli aranżację łączącą techniki malarskie i asamblażu" - zaznacza dalej konserwator.

Jego zdaniem dom przy ulicy Lekarskiej 9 "jest unikatowym w skali kraju połączeniem przestrzeni mieszkalnej oraz pracowni artystycznej, stanowiącej egzemplifikację idei dzieła pozostającego w procesie twórczym, która zapoczątkowana została przez Hannę i Gabriela Rechowiczów". Oprócz tego wyróżnia się spośród zabudowy ulicy Lekarskiej opracowaniem elewacji.

"O wartościach artystycznych domu świadczy umiejętne połączenie elementów przedwojennego stylu narodowego, czerpiącego z repertuaru form klasycyzujących z modernistyczną, abstrakcyjną dekoracją artystyczną, w której wykorzystano starannie wyselekcjonowane kamienie scalone cementową zaprawą i uzupełnione abstrakcyjnym, czerpiącym z surrealizmu freskiem" - podniósł MWKZ.

Oswojenie ran pamięci

Twórcy opracowania elewacji, Hanna i Gabriel Rechowiczowie, znani są z takich realizacji jak dekoracja w Domu Chłopa, Supersamu, Szkoły Rzemiosł w Warszawie, a także obiektów w Zakopanem, Łodzi, Nałęczowie czy Boinville we Francji. Wypracowany przez Rechowiczów styl stanowił połączenie technik malarskich, mozaikowych i rzeźbiarskich.

"Interwencja artystyczna przy ul. Lekarskiej 9, będąca konsekwencją odstąpienia od remontu elewacji frontowej w ramach remontu zniszczonego w czasie wojny budynku, stanowi wyjątkowy w skali miasta sposób na oswojenie 'ran pamięci', jakimi były liczne w latach 60. XX w. postrzeliny na elewacjach budynków, przypominające tragiczne lata wojny. Kompozycja wykonana na elewacji budynku oraz na klatce schodowej wewnątrz domu jest przykładem dzieła, będącego w ciągłym procesie twórczym. Jednocześnie jednak podstawowe elementy wystroju (opracowanie elewacji, mozaika na klatce schodowej) stanowi dzieło zamkniętej epoki, reprezentując twórczość charakterystyczną dla powojennego modernizmu" - podsumował konserwator.

Czytaj także: