We wtorek sprzed kamienicy zniknął nawał reklam. Zamiast nich ustawiona będzie jedna tablica na ogłoszenia. Pojawią się miłe dla oka kompozycje kwiatowe. Tak w ramach akcji "Odmień swoje podwórko" zmienia się okolica budynku przy ulicy Dąbrowskiego.
- Patrząc na te wszystkie szyldy można było dostać oczopląsu - przyznaje Agata Klonecka z Republiki Rytmu, szkoły muzycznej, która znajduje się w budynku przy ul. Dąbrowskiego 17. Placówka zaczęła się starać o zmiany na własnym podwórku.
Zainspirowała ich wizualizacja przygotowana przez Marię Fenrych, która wymyśliła projekt Miasto Reklamacja.
Jak przekonuje artystka: - Miasto jest zalane i oblepione reklamami. Są miejsca zupełnie nimi zasłonięte. Na tle miast Europy Zachodniej wygląda to fatalnie.
Reklamy znikną w filmie
Maria Fenrych fotografuje takie miejsca i pokazuje, jak mogłyby wyglądać, gdyby zniknęły z nich reklamy.
- Są to reklamy różnego typu. Z jednej strony mamy nieestetyczne szyldy informacyjne, z drugiej "obce reklamy", czyli np. billboardy, do tego jeszcze dochodzą np. reklamy LED, które potrafią zupełnie przytłoczyć miejsce, w którym się znajdują - wymienia Fenrych. - Zamierzam przygotować film, na którym pokażę, jak wiele można w takich miejscach zmienić - dodaje.
Unia sfinansuje przemianę podwórka
W jednym miejscu jej marzenie urzeczywistni się niebawem.
We wrześniu Republika Rytmu przygotowała projekt modernizacji podwórka przy ulicy Dąbrowskiego. Zgłoszono go do akcji "Odmień swoje podwórko", realizowanej w ramach projektu Miasta Poznania i Fundacji SIC! i współfinansowanej przez Unię Europejską.
Dzięki temu udało się znaleźć pieniądze na renowację podwórka. Oprócz uporządkowania chaosu reklamowego, dookoła kamienicy mają się pojawić m.in. płotek z pięciolinią i kompozycja z kwiatów i kamieni, przypominająca klawiaturę fortepianu.
Z czego czerpać wzór?
Na nieestetyczne reklamy w mieście zwraca uwagę także grupa Ulepsz Poznań. "Zamiast krytykować i piętnować złe przykłady, chcielibyśmy wyróżnić te dobre, które stanowić powinny wzór do naśladowania" - piszą.
Stąd pomysł na wybranie najładniejszego i najlepiej wpisującego się w przestrzeń miejską szyldu.
Zgłoszenia do konkursu "Wzorcowy szyld" można przesyłać do 30 listopada na adres ulepszpoznan@gmail.com. Wybranych zostanie 10 najlepszych szyldów ze Starego Miasta, Wildy, Jeżyc i Łazarza. Wyboru dokona jury, w którego skład wejdą przedstawiciele Ulepsz Poznań, Uniwersytetu Artystycznego, Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, radny Mariusz Wiśniewski - przewodniczący Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Poznania, Joanna Bielawska-Pałczyńska - Miejski Konserwator Zabytków oraz Paweł Łukaszewski - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Potem najlepszy szyld wybiorą w głosowaniu internauci.
Zwycięzcę mamy poznać 21 grudnia.
Autor: FC/mz/k / Źródło: TVN 24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: Maria Fenrych