Kwiaty zamiast reklam. Tak zmieni się poznańskie podwórko

Tak zmiany na ul
Tak zmiany na ul
Źródło: Maria Fenrych

We wtorek sprzed kamienicy zniknął nawał reklam. Zamiast nich ustawiona będzie jedna tablica na ogłoszenia. Pojawią się miłe dla oka kompozycje kwiatowe. Tak w ramach akcji "Odmień swoje podwórko" zmienia się okolica budynku przy ulicy Dąbrowskiego.

- Patrząc na te wszystkie szyldy można było dostać oczopląsu - przyznaje Agata Klonecka z Republiki Rytmu, szkoły muzycznej, która znajduje się w budynku przy ul. Dąbrowskiego 17. Placówka zaczęła się starać o zmiany na własnym podwórku.

Zainspirowała ich wizualizacja przygotowana przez Marię Fenrych, która wymyśliła projekt Miasto Reklamacja.

Jak przekonuje artystka: - Miasto jest zalane i oblepione reklamami. Są miejsca zupełnie nimi zasłonięte. Na tle miast Europy Zachodniej wygląda to fatalnie.

Reklamy znikną w filmie

Maria Fenrych fotografuje takie miejsca i pokazuje, jak mogłyby wyglądać, gdyby zniknęły z nich reklamy.

- Są to reklamy różnego typu. Z jednej strony mamy nieestetyczne szyldy informacyjne, z drugiej "obce reklamy", czyli np. billboardy, do tego jeszcze dochodzą np. reklamy LED, które potrafią zupełnie przytłoczyć miejsce, w którym się znajdują - wymienia Fenrych. - Zamierzam przygotować film, na którym pokażę, jak wiele można w takich miejscach zmienić - dodaje.

Unia sfinansuje przemianę podwórka

W jednym miejscu jej marzenie urzeczywistni się niebawem.

We wrześniu Republika Rytmu przygotowała projekt modernizacji podwórka przy ulicy Dąbrowskiego. Zgłoszono go do akcji "Odmień swoje podwórko", realizowanej w ramach projektu Miasta Poznania i Fundacji SIC! i współfinansowanej przez Unię Europejską.

Dzięki temu udało się znaleźć pieniądze na renowację podwórka. Oprócz uporządkowania chaosu reklamowego, dookoła kamienicy mają się pojawić m.in. płotek z pięciolinią i kompozycja z kwiatów i kamieni, przypominająca klawiaturę fortepianu.

Z czego czerpać wzór?

Na nieestetyczne reklamy w mieście zwraca uwagę także grupa Ulepsz Poznań. "Zamiast krytykować i piętnować złe przykłady, chcielibyśmy wyróżnić te dobre, które stanowić powinny wzór do naśladowania" - piszą.

Stąd pomysł na wybranie najładniejszego i najlepiej wpisującego się w przestrzeń miejską szyldu.

Zgłoszenia do konkursu "Wzorcowy szyld" można przesyłać do 30 listopada na adres ulepszpoznan@gmail.com. Wybranych zostanie 10 najlepszych szyldów ze Starego Miasta, Wildy, Jeżyc i Łazarza. Wyboru dokona jury, w którego skład wejdą przedstawiciele Ulepsz Poznań, Uniwersytetu Artystycznego, Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania, radny Mariusz Wiśniewski - przewodniczący Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Poznania, Joanna Bielawska-Pałczyńska - Miejski Konserwator Zabytków oraz Paweł Łukaszewski - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Potem najlepszy szyld wybiorą w głosowaniu internauci.

Zwycięzcę mamy poznać 21 grudnia.

Autor: FC/mz/k / Źródło: TVN 24 Poznań

Czytaj także: