Od czwartku od godz. 5:00 wyłączona z ruchu będzie północna nitka estakady na Trasie Katowickiej. Drogowcy zdecydowali się wprowadzić ruch dwukierunkowy na drugiej nitce. We wtorek takie rozwiązanie wykluczał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. - To pochopna decyzja! (...) ZDM niech lepiej zajmie się już szukaniem alternatywnych dróg - mówi w rozmowie z tvn24.pl inspektor Jerzy Witczak.
Jak ogłosił Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu, na południowej nitce estakady, dopuszczony będzie ruch pojazdów o masie do 3,5 tony. Oznacza to objazdy wyłącznie dla kierowców ciężarówek i autobusów.Więcej aut na innych drogachTrasę zmieni linią autobusowe 55 i nocna 244, które zamiast przez ul. Krzywoustego, kursować będą przez ulice Zamenhofa, Piłsudskiego, Inflancką oraz Bobrzańską (w kierunku Kórnika) lub Wiatraczną (w kierunku ronda Rataje).Według prognoz ZDM, po zamknięciu ruchu na północnej nitce, na ulicach Baraniaka, Zamenhofa i Hetmańskiej ruch wzrośnie o 500 pojazdów na godzinę."To nielogiczna decyzja!"Ogłoszone przez ZDM objazdy są sporym zaskoczeniem, bowiem jeszcze we wtorek takiego rozwiązania nie dopuszczał Jerzy Witczak. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego do 27 lutego ma podjąć decyzję co do południowej nitki, warunkowo dopuszczonej do ruchu do końca miesiąca. - Najprawdopodobniej dopuszczę ją do ruchu, ale na pewno tylko w jednym kierunku - mówił we wtorek tvn24.pl.W środę potwierdził swoje słowa: - Przecież to nielogiczne! Nie po to wprowadzaliśmy ograniczenia na tej nitce, by teraz ją dodatkowo obciążać. To ryzyko dużo szybszego zniszczenia południowej nitki. ZDM niech lepiej zajmie się już szukaniem alternatywnych dróg - powiedział tvn24.pl Witczak.Te ZDM już ma. Podał je na środowej konferencji jako alternatywne trasy dla kierowców chcących ominąć estakadę.Objazdy do ronda Rataje:1 - ulicami Wiatraczną, Inflancką, Piłsudskiego, Zamenhofa2 - ulicami Chartowo, Baraniaka, Jana Pawła II3 - ulicami Szwedzką, Szwajcarską, Dymka, Baraniaka, Jana Pawła II.Objazdy do ulicy Hetmańskiej:1 - ulicami Wiatraczną, Żegrze2 - ulicami Wiatraczną, Kurlandzką, Żegrze3 - ulicami Wiatraczną, Inflancką, ŻegrzeSzef poznańskiej drogówki Józef Klimczewski zapowiedział, że policja będzie od rana monitorować sytuację we wschodniej części Poznania. Zaznaczył jednocześnie, że na wybranych skrzyżowaniach może zostać wyłączona sygnalizacja świetlna, a ruchem kierować będą policjanci.A może wahadłowo?Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego dopuszcza natomiast propozycję naszego czytelnika, która mogłaby zapobiec paraliżowi Rataj, po wprowadzeniu jednokierunkowego ruchu na estakadzie.- Proponuję wprowadzić ruch zależnie od godziny. Od północy do południa obowiązywałby ruch do Poznania, natomiast od godziny od 12 do 24 ruch wylotowy z Poznania. Pytanie tylko jak długo takie eksploatowanie wytrzyma południowa nitka estakady - napisał @Piotr.Poprzeczne pęknięcia wiaduktuJak tłumaczył we wtorek, decyzja o zamknięciu północnej nitki estakady wynikała głównie ze stanu szóstego przęsła. - Struny są tu przerwane, mamy tu nawet pęknięcia poprzeczne w belce. Dalsze użytkowanie to jazda po bandzie - mówił w rozmowie z tvn24.pl Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.W czwartek od rana nadzór budowlany i ZDM mają przeprowadzić wspólną inspekcję Estakady Katowickiej. Po niej Witczak może już podjąć decyzję o wycofaniu ruchu dwukierunkowego na południowej nitce. Ostateczny werdykt w sprawie południowej nitki estakady musi wydać do końca lutego."Pierwsza nitka do końca przyszłego roku"Wyłączenie z ruchu estakady dla samochodów wjeżdżających do miasta miało nastąpić 31 marca 2012 roku, jednak na wniosek Zarządu Dróg Miejskich termin ten dwukrotnie przekładano. Zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Miejskich Kazimierz Skałecki poinformował na konferencji, że do końca marca będzie gotowy projekt wykonawczy dla nowej estakady. W kwietniu zostanie ogłoszony przetarg na budowę, a ta może rozpocząć się w czerwcu 2014 roku.Nowa estakada ma składać się z trzech pasów ruchu dla samochodów, chodnika oraz drogi rowerowej. Po wybudowaniu północnej części estakady w ciągu ul. Krzywoustego zamknięta zostanie południowa nitka. Pierwsza nitka miałaby być gotowa do końca 2015 r. Cała inwestycja ma pochłonąć 270 mln zł i ma potrwać do 2019 roku.O prawdopodobnym zamknięciu estakady informowaliśmy już w styczniu: Estakada Katowicka znajduje się na Ratajach:
Autor: FC/i / Źródło: TVN 24 Poznań / PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24 Poznań