Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiedziała w piątek w programie "#BezKitu" w TVN24, że w najbliższym tygodniu projekt rozporządzenia w sprawie jednej godziny religii tygodniowo w szkołach powinien trafić do konsultacji. Oceniła, że w poniedziałek, 30 września, będzie już gotowy. Była także pytana o nową odsłonę przyrody dla szkół podstawowych. Wiceministra otrzymała także nietypowe zadanie od jednego z uczestników programu - musiała rozwiązać równanie matematyczne.
- To jest zadanie z matury podstawowej z matematyki - oświadczył Kacper Gratowski z Pokolenia 2050, kładąc przed wiceministrą kartkę z równaniem. - Bardzo proszę o rozwiązanie - powiedział zeszłoroczny maturzysta.
Katarzyna Lubnauer od razu zabrała się do rozwiązywania zadania. - To było oczywiście trochę stronnicze, bo w moim przypadku rozwiązanie zadania o tym stopniu trudności nie jest specjalną sztuką - powiedziała wiceministra, która ma doktorat z matematyki. - Chociaż matematyki od co najmniej dziewięciu lat nie ćwiczyłam - dodała.
"Jest problem z dojazdem dzieci do szkół na terenach powodziowych"
Wiceministra mówiła również o funkcjonowaniu szkół na terenach dotkniętych powodzią.
- Mamy czasami sytuację, że jest problem z dojazdem dzieci do szkół na terenach powodziowych. W najgorętszym momencie zawieszone były 604 placówki, dzisiaj to już jest tylko 30 placówek. Czasami te placówki działają w innych miejscach, niż wcześniej były, stąd też zmiany w ramach ustawy powodziowej - powiedziała w programie "#Bezkitu".
- Pomogliśmy w tym, żeby dzieci, które chodzą do różnych placówek po dwóch stronach zniszczonego mostu, mogły pójść do placówki, która jest po ich stronie rzeki - dodała Katarzyna Lubnauer.
Lubnauer o projekcie w sprawie lekcji religii
Wiceszefowa MEN zapytana została w piątek w TVN24, na jakim etapie są obecnie rozmowy w sprawie wprowadzenia jednej godziny religii bądź etyki w szkole. - W najbliższym tygodniu projekt rozporządzenia w tej kwestii powinien trafić do konsultacji, żeby rzeczywiście mógł być podpisany przez panią minister edukacji Barbarę Nowacką do końca bieżącego roku i żeby mógł wejść w życie 1 września 2025 roku - poinformowała Katarzyna Lubnauer. - Myślę, że w poniedziałek będzie gotowe - dodała.
Powiedziała, że "projekt zakłada jedną godzinę religii tygodniowo". - Po drugie chcemy, żeby religia była przed lub po godzinach lekcji obowiązkowych - zaznaczyła wiceministra edukacji.
Przyznała, że jest także kwestia rozwiązań dotyczących Kościołów mniejszościowych, związana z punktami katechetycznymi. Powiedziała, że dotychczas nie było precyzyjnie napisane, że podobnie jak w Kościele katolickim uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII.
Lubnauer zapewniła, że w ramach konsultacji resort edukacji będzie w tej sprawie rozmawiał zarówno z Konferencją Episkopatu Polski, jak i z Kościołami mniejszościowymi. Zwróciła uwagę, że również w przypadku poprzednich zmian MEN prowadził konsultacje. - Były trzy spotkania: pierwsze prowadziła minister Nowacka, kolejne dwa spotkania ja prowadziłam, najpierw z przedstawicielami Episkopatu Polski, potem z Kościołami mniejszościowymi - powiedziała Lubnauer.
Zaznaczyła, że na skutek tych rozmów "troszeczkę" zmieniono rozporządzenie w sprawie organizacji lekcji religii. Zmieniają się przepisy dotyczące tworzenia na lekcjach religii grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. - W pierwszej wersji była kwestia łączenia grup i obejmowała uczniów od klasy IV do VIII. Zmieniliśmy na dwie grupy: od IV do VI i od VII do VIII - zwróciła uwagę Lubnauer. Dodała, że zmieniono również liczebność maksymalnej grupy starszych dzieci.
Lubnauer o nowej odsłonie przyrody
Wiceministra była także pytana o nową odsłonę przyrody dla szkół podstawowych. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zmiany w systemie edukacji, które mają wejść w życie w 2026 roku. Przedmioty przyrodnicze, czyli biologia, chemia, geografia, a nawet fizyka mogą zostać połączone w szkole podstawowej w jeden interdyscyplinarny przedmiot: przyrodę. Zamiast oddzielnie omawiać poszczególne zagadnienia, nowy program ma integrować wiedzę, co ma pomóc uczniom lepiej rozumieć związki między różnymi obszarami nauki.
- Bardzo jasno mówimy, ponieważ jest pewien niepokój nauczycieli, co to dla nich oznacza, że nawet jeżeli zdecydujemy się na to rozwiązanie, bo jeszcze nie ma decyzji w tej chwili, dzisiaj zaczęły się konsultacje dotyczące profilu absolwenta, to będzie możliwe, żeby na przykład taką przyrodę prowadził więcej niż jeden nauczyciel, czyli żeby był zespół nauczycieli - wyjaśniła Lubnauer.
Jak mówiła, "bardzo często wiele zjawisk ma charakter holistyczny, całościowy". - Rozmawiamy w tej chwili o zmianach klimatycznych. Zmiana klimatyczna to jest zjawisko, które dotyka i kwestii chemii, i kwestii fizyki, i kwestii geografii, i kwestii biologii, właściwie obejmuje wszystkie możliwe przedmioty przyrodnicze - zauważyła.
- Co więcej, jeżelibyśmy połączyli te przedmioty przyrodnicze, to mielibyśmy przedmiot, który byłby równie ważny, jak na przykład matematyka czy polski, ponieważ jego byłoby więcej godzin tygodniowo. W związku z tym byłby to poważny przedmiot, a w tej chwili na przykład w VII klasie mamy jedną godzinę geografii - wskazała.
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24