Pomocy publicznej dla polskich statków pływajacych na Bałtyku, które dotknie tzw. dyrektywa siarkowa chcą zachodniopomorscy politycy PiS. Posłowie zapowiedzieli złożenie interpelacji na najbliższym posiedzeniu Sejmu. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że rozważana jest możliwość pomocy armatorom z funduszy europejskich na lata 2014-2020.
- 1 stycznia 2015 r. wchodzi w życie tzw. dyrektywa siarkowa, która w sposób niezwykle istotny podniesie koszty funkcjonowania armatorów operujących na Bałtyku - mówił w poniedziałek w Szczecinie poseł PiS Joachim Brudziński. - I co robi polski rząd? Odpowiedź jest krótka: w świetle naszej wiedzy nic nie robi. A to może oznaczać, że 1 stycznia koszty funkcjonowania naszych armatorów, a co za tym idzie również konkurencyjność naszych portów, ulegnie znacznemu pogorszeniu - przestrzegał Brudziński.
Wzrost kosztów o 200 mln zł
Według dyrektywy, od 2015 roku na Bałtyk nie wpłynie już żaden statek napędzany tak zwanym ciężkim paliwem, czyli tym powszechnie dziś używanym, z domieszką siarki. Paliwo bez tej domieszki jest dużo droższe. Szwedzcy armatorzy wyliczyli, że zmiany oznaczają wzrost kosztów paliwa o około 450 mln SEK rocznie (206 mln złotych) - podaje PAP. - PiS oczekuje od rządu natychmiastowego wystąpienia w tej sprawie do Komisji Europejskiej z zapytaniem o możliwości udzielenia pomocy publicznej dla krajowych armatorów - oznajmił Brudziński. W sprawie udzielenia pomocy armatorom trwają już prace rządu szwedzkiego, niemieckiego i fińskiego - wyliczał. - Za chwilę obudzimy się z sytuacją, w której rząd niemiecki będzie dotował operatora TT-Line na Bałtyku. Nasi armatorzy Unity Line i Polska Żegluga Bałtycka w tym zderzeniu z dotowanym armatorem niemieckim polegną na starcie - dodał.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podkreśla, że rozważana jest możliwość pomocy polskim armatorom z funduszy europejskich na lata 2014-2020. Chodzi o program Łącząc Europę (CEF – specjalny program pomocowy Komisji Europejskiej, przeznaczony na wsparcie przedsięwzięć infrastrukturalnych o zasięgu ponadkrajowym) i o Fundusz Spójności.
Droższe bilety na prom, ale powietrze czystsze
W związku ze zmianami mogą podrożeć m.in. bilety na prom. Armatorzy ostrzegają, że zamiast do promowych ładowni, TIR-y znów wjadą na drogi.
Politycy PiS zapowiedzieli, że złożą interpelację w tej sprawie na najbliższym posiedzeniu Sejmu, które rozpocznie się 21 października. Unijna dyrektywa siarkowa nakłada obowiązek redukcji zawartości siarki w paliwach wykorzystywanych przez statki pływające na wodach Morza Bałtyckiego, Morza Północnego i Kanału La Manche (obszar SECA) z obecnego 1 proc. do 0,1 proc. Ma ona na celu zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska.
Autor: eos//rzw/kwoj / Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 3.0) | Mateusz War.