Senacka komisja zdrowia zaproponowała w poniedziałek poprawki do ustawy o ochronie zdrowia w epidemii, w tym między innymi wykreślenie przepisów dotyczących rekompensaty w związku z organizacją wyborów korespondencyjnych, które miały się odbyć 10 maja.
Senacka komisja zdrowia w poniedziałek rozpatrywała ustawę "o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu".
Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński podczas posiedzenia komisji wskazał, że nowelizacja reguluje kwestie związane z przeprowadzaniem egzaminów zawodowych pracowników medycznych oraz z informatyzacją systemu ochrony zdrowia. Oprócz tego na etapie prac w Sejmie wprowadzono poprawki zmieniające funkcjonowanie Narodowego Funduszu Zdrowia, a także - wzbudzającą kontrowersje - poprawkę dotyczącą rekompensat za organizację wyborów korespondencyjnych, które miały się odbyć 10 maja.
Wiceminister Janusz Cieszyński zapewnił, że wysokość rekompensat będzie dokładnie szacowana przez ekspertów z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W tej sprawie będzie także wymagana opinia Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. - I dopiero wtedy, kiedy to zostanie wyjaśnione, ustalone i nie będzie już żadnych wątpliwości, te wydatki zostaną pokryte ze środków Krajowego Biura Wyborczego, czyli instytucji, która zawsze finansowała wszystkie koszty związane z wyborami - podkreślił.
Janusz Cieszyński pytany, które konkretnie podmioty będą mogły ubiegać się o taką rekompensatę, wskazał, że "należy zwrócić się z takim pytaniem do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pana ministra Michała Dworczyka, bo to jemu jest przyznane to uprawnienie".
Przewodnicząca komisji zdrowia Beata Małecka-Libera z Koalicji Obywatelskiej oceniła, że przyjęta przez Sejm ustawa "bardzo głęboko rozczarowuje". - Tu specjalnie nic nowego nie ma. Tu jest odniesienie do szesnastu ustaw, które rzeczywiście w różnych, drobnych sprawach doprecyzowują, doregulowują pewne zagadnienia. Natomiast my raczej oczekiwaliśmy ze strony Ministerstwa Zdrowia takiego projektu, który będzie absolutnym wsparciem dla systemu ochrony zdrowia. Ta ustawa na pewno takim projektem nie jest - powiedziała senator.
Senackie poprawki
Senatorowie poparli poprawkę zaproponowaną przez wicemarszałek Gabrielę Morawską-Stanecką z Lewicy, skreślającą przepis umożliwiający wypłacenie z budżetu państwa rekompensaty na pokrycie zasadnie poniesionych kosztów, związanych bezpośrednio z organizacją wyborów korespondencyjnych. Za skreśleniem art. 22 ustawy głosowało sześciu senatorów, dwóch było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Komisja nie zgodziła się natomiast na inną ze zmian zgłoszonych przez Gabrielę Morawską-Stanecką - przewidywała ona wykreślenie przepisów obligujących do złożenia oświadczenia lustracyjnego przez osoby ubiegające się o stanowisko prezesa, wiceprezesa lub dyrektorów oddziałów NFZ.
Poparcie komisji uzyskały też poprawki zgłoszone przez przewodniczącą Beatę Małecką-Liberę dotyczące systemu informacji w ochronie zdrowia oraz poprawka senator Bogusławy Orzechowskiej dotycząca państwowego egzaminu specjalizacyjnego dla lekarzy. Komisja przyjęła też między innymi część poprawek redakcyjnych zaproponowanych przez biuro legislacyjne.
Jednorazowa rekompensata w związku z wyborami
Ustawa przewiduje między innymi przyznanie jednorazowej rekompensaty podmiotom, które w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 zrealizowały polecenie premiera związane bezpośrednio z przeprowadzaniem wyborów prezydenckich zaplanowanych na 10 maja.
Rekompensata nie obejmuje kosztów, które zostały poniesione na zakup środków trwałych, wyposażenia lub na inne wydatki, które mogą być wykorzystane w bieżącej działalności podmiotu.
W przypadku gdy podmiot "zasadnie poniósł koszty w wysokości przewyższającej rynkową wartość zakupionych środków trwałych, wyposażenia lub innych poniesionych wydatków, które mogą być wykorzystane w bieżącej działalności podmiotu, rekompensata obejmuje różnicę pomiędzy zasadnie poniesionym kosztem a wartością rynkową zakupionych składników".
Zmiana organizacji funkcjonowania NFZ
W ustawie znalazły się również przepisy wprowadzające zmiany w organizacji i zarządzaniu Narodowym Funduszem Zdrowia, zwane "pionizacją" funduszu. Zakłada ona między innymi, że funkcję pracodawcy wobec osób zatrudnionych w oddziale wojewódzkim NFZ, w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, będzie wykonywał prezes NFZ. Pozwala ona także ministrowi zdrowia na wydawanie poleceń funduszowi oraz podejmowanie działań związanych z zapewnieniem dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej.
Ustawa pozwala również na to, by na czas pandemii zrezygnować z obowiązku posiadania skierowań do psychologów dla dorosłych. Przesunięto także termin wejścia w życie ustawy o tak zwanej opłacie cukrowej z 1 lipca 2020 pierwotnie zapisanego w projekcie na 1 stycznia 2021 r.
Ponadto w świetle zapisów regulacji położne w czasie epidemii będą mogły – jeśli wyrazi na to zgodę kierownik placówki – udzielać świadczeń zdrowotnych wszystkim pacjentom (niezależnie od wieku i płci). Wraz z pielęgniarkami otrzymają także możliwość zdalnego kształcenia podyplomowego i doskonalenia zawodowego oraz będą mogły indywidualnie odbywać szkolenia praktyczne.
Wydłużono też termin, w którym osoby po odbyciu szkolenia na specjalistę psychoterapii uzależnień i instruktora terapii uzależnień mogą przystąpić do egzaminu certyfikującego. W świetle zapisów fizjoterapeuci będą mogli składać elektronicznie wnioski o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego, co umożliwi wszczęcie procedury postępowania kwalifikacyjnego, a przewidziane na II połowę 2020 r. wybory organów Krajowej Izby Fizjoterapeutów będą mogły odbyć się zdalnie.
Ponadto dokonano zmiany elektronizacji obsługi zapotrzebowań składanych w tak zwanym trybie importu docelowego, który polega na sprowadzaniu z zagranicy produktów leczniczych oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego nieposiadających pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w Polsce, a niezbędnych dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta.
Umożliwiono też stworzenie Systemu Obsługi Importu Docelowego, zwanego SOID, który ma zapewnić elektroniczny obieg zapotrzebowania między lekarzem wystawiającym takie zapotrzebowanie, konsultantem potwierdzającym jego zasadność oraz ministrem zdrowia.
Z regulacji wynika, że pacjent będzie mógł otrzymywać informację o e-recepcie nie tylko drogą elektroniczną i SMS-em, ale także w aplikacji mobilnej. Ustawa daje również możliwość bardziej elastycznego kształtowania długości okresów rozliczeniowych obowiązujących przy rozliczaniu świadczeń opieki zdrowotnej w formie ryczałtu.
Źródło: PAP