Pasażerowie mogą się ubiegać o odszkodowanie za opóźniony i odwołany lot, a zawieszenie rejsów nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności za swoich klientów - powiedziała na antenie TVN24 Aleksandra Frączek z Federacji Konsumentów. Pasażerowie OLT Express są odsyłani z kwitkiem po tym, jak przewoźnik zawiesił loty.
Jak wyjaśniła Frączek, w przypadku odwołania lotu, na przewoźniku spoczywa obowiązek opieki nad pasażerami, zapewnienia im wody i posiłku, a także podania przyczyn anulowania kursu.
- Zawieszenia lotów nie można w tym przypadku uznać jako przesłanki siły wyższej, która mogłaby zwolnić z odpowiedzialności tak, jak to było w przypadku pyłu wulkanicznego (z Isladnii - red.), bo już wcześniej pojawiły się pogłoski, że przewoźnik (OLT Express) ma trudną sytuację ekonomiczną - powiedziała Frączek. - W tym przypadku obowiązują przepisy prawa lotniczego - dodała.
Przewoźnik nie musi jednak - jak wyjaśniła - zapewniać transportu zastępczego.
Przysługuje odszkodowanie
Frączek wyjaśniła, że pasażerowie mogą się ubiegać o odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot (w oparciu o prawo lotnicze). Również o odszkodowania na zasadach ogólnych (w oparciu o prawo cywilne), jeśli na skutek tego, że nie dolecieli do wyznaczonego celu, poniesili szkodę, np. nie zdążyli na ważne spotkanie lub stracili pracę z powodu nieobecności.
Jak domagać się odszkodowania? Trzeba mieć - jak powiedział Frączak - bilet, a następnie napisać reklamację do przewoźnika. Jeśli nie przyniesie skutku, należy wtedy przesłać reklamację do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
OLT Express od piątku zawiesił wszystkie rejsy regularne. Przewoźnik poinformował, że wszystkim pasażerom, którzy kupili bilety na odwołane rejsy, przysługuje prawo do zwrotu kosztów biletów.
Pasażerowie skarżą się jednak, że są odsyłani z kwitkiem, nikt z OLT Express nie udziela im żadnych informacji.
Autor: MAC/tr/k / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24