O włos od tragedii na przejściu. Kierowca zrzucił winę pogodę. Nagranie

Doszło do potrącenia
Świdnik. Potrącenie na przejściu. 16-latek w porę odskoczył, przez co zmniejszył siłę uderzenia
Źródło: KPP Świdnik

Świdnik (woj. lubelskie), pada deszcz. Przed przejściem dla pieszych zatrzymuje się auto, które przepuszcza 16-latka prowadzącego rower. Z przeciwległej strony jezdni jedzie samochód. Chłopak w ostatniej chwili odskakuje, dzięki czemu siła uderzenia jest mniejsza i nie dochodzi do tragedii. To wszystko widzimy na nagraniu opublikowanym przez policję. Ku przestrodze.

Wszystko działo się w poniedziałek, 3 czerwca, na ul. Kępieckiej w Świdniku.

Kierowca zbliżał się akurat do oznakowanego przejścia, gdy zauważył pieszego prowadzącego rower. Zatrzymał się, aby go przepuścić.

Doszło do potrącenia
Doszło do potrącenia
Źródło: KPP Świdnik

Tłumaczył, że go nie zauważył

"W przeciwnym kierunku poruszał się kierujący pojazdem marki Honda, który potrącił schodzącego już z przejścia 16-latka. Na szczęście pieszy nie odniósł poważnych obrażeń, gdyż w ostatniej chwili udało mu się odskoczyć tak, by zminimalizować siłę uderzenia" – pisze w komunikacie aspirant sztabowy Elwira Domaradzka z Komendy Powiatowej Policji w Świdniku.

ZOBACZ TEŻ: Było ślisko, zjechał z drogi i ciężarówką uderzył w drzewo

Kierowca tłumaczy mundurowy, że nie zauważył nastolatka. Z uwagi na niesprzyjające warunki pogodowe. Chłopak został przewieziony do szpitala, gdzie - po badaniu - okazało się, że doznał jedynie potłuczeń.

"Kierujący hondą był trzeźwy. Teraz policjanci będą prowadzić czynności wyjaśniające w kierunku wykroczenia spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym" – zaznacza asp. szt. Domaradzka.

Statystyki

Każdego roku na polskich drogach dochodzi do ponad 20 tysięcy wypadków drogowych. W 2023 roku, według nieoficjalnych jeszcze danych, zginęło w nich 1669 osób, a 22 944 zostało rannych. Rok wcześniej były to odpowiednio 1896 i 24 743 osoby.

W 9 na 10 wypadków winni byli kierujący pojazdami. Młodzi kierowcy w wieku 18-24 lat mieli najwyższy wskaźnik liczby wypadków w przeliczeniu na 10 tysięcy mieszkańców. Przyczyną blisko 35 procent wypadków, które spowodowali, było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.

Po zmianie przepisów o pierwszeństwie pieszych na przejściach, zabieraniu prawa jazdy za rażące przekroczenia prędkości oraz po podwyższeniu mandatów, statystyka kilku ostatnich lat pokazuje, że nastąpiła poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. Jeszcze w 2019 roku ofiar śmiertelnych było 2909, o blisko 1300 więcej niż w 2023 roku. 

TVN24
Dowiedz się więcej:

TVN24

Czytaj także: