Tunel kolejowy w Łodzi. Ustalenia sztabu kryzysowego

Trwa drążenie tunelu pod Łodzią
Incydent podczas drążenia tunelu pod Łodzią. Zawaliła się ściana i stropy
Źródło: TVN24

Podczas poniedziałkowego posiedzenia sztabu kryzysowego rozszerzono zakres katastrofy budowlanej o tylną oficynę kamienicy przy alei 1 Maja 23. Mieszkańcy budynku przy ulicy Próchnika 46 i 44 w najbliższych dniach będą mogli wrócić do swoich mieszkań. Cały czas trwają konsultacje prawne dla poszkodowanych lokatorów.

W sobotę w oficynie budynku przy alei 1 Maja 23 - tego samego, gdzie wcześniej stwierdzono zapadnięcie podłogi na parterze jednego z lokali, doszło do zawalenia się ściany zewnętrznej. Katastrofa budowlana ma związek z pracą tarczy TBM "Katarzyna", drążącej tunel kolejowy do dworca Łódź Fabryczna.

Posiedzenie sztabu kryzysowego

W poniedziałek inwestor, którym jest PKP PLK, poinformował, że na posiedzeniu sztabu kryzysowego ustalono rozszerzenie zakresu katastrofy budowlanej o tylną oficynę kamienicy przy al. 1 Maja 23, ze względu na uszkodzenie ściany szczytowej. Znajdująca się w pobliżu oficyna przy ul. Próchnika 44 zostanie wyłączona z użytkowania do czasu usunięcia gruzowiska z parteru i pierwszego piętra.

Próchnika 44 i 46

"Mieszkańcy budynku przy ul. Próchnika 46 i 44 w najbliższych dniach będą mogli wrócić do swoich mieszkań. W przypadku lokatorów spod numeru 46, będzie to możliwe po potwierdzeniu możliwości rozłączenia mediów od tylnej oficyny" – przekazał Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.

Dodał, że przewidziane są odszkodowania dla tych, którzy ponieśli stratę w wyniku uszkodzenia kamienicy. Cały czas trwają konsultacje prawne dla poszkodowanych lokatorów. Okoliczności zdarzenia zostały już przekazane do ubezpieczyciela. Budowa tunelu jest ubezpieczona od ryzyk i szkód. Tym ubezpieczeniem objęte są też wszystkie lokale, które doznały uszkodzeń.

fix2
Stan pozostałej części kamienicy jest sprawdzany
Źródło: TVN24

Zapewnimy mieszkania wszystkim

Już w weekend pomoc poszkodowanym mieszkańcom zadeklarowało także Miasto Łódź. Wszystkim, którzy o to wystąpią, mają zostać przyznane lokale gminne, w standardzie nie gorszym niż ten w kamienicy przy alei 1 Maja 23.

Rzecznik prezydent Łodzi Paweł Śpiechowicz poinformował, że najprawdopodobniej w tym tygodniu przedstawiciele miejskich instytucji spotkają się z mieszkańcami zniszczonej kamienicy. Według planów lokatorzy mieli powrócić do swoich mieszkań 16 września, a więc co najmniej do tego czasu mają zapewnione lokum. "Zapewnimy mieszkania wszystkim, którzy będą tym zainteresowani; będą to odnowione lokale w zrewitalizowanych kamienicach" - zaznaczył.

Czytaj też: Runęła ściana kamienicy w centrum Łodzi. Pięć kluczowych pytań

Runęła ściana kamienicy w centrum Łodzi

Katastrofa budowlana w kamienicy przy alei 1 Maja 23 postępowała stopniowo - najpierw w piątek na parterze jednego z lokali w oficynie stwierdzono zapadnięcie się podłogi. W kolejnych godzinach doszło do zawalenia się fragmentu ściany, a tuż przed godz. 13 w sobotę runęła praktycznie cała ściana budynku od podwórza.

Podczas katastrofy nikogo z 63 lokatorów kamienicy nie było w domu, ponieważ na czas przechodzenia pod budynkami maszyny drążącej TBM lokatorzy są relokowani do hotelu, a na straży ich dobytku czuwa ochrona wynajęta przez inwestora.

Rozpad kamienicy obserwowali jednak lokatorzy sąsiedniego budynku przy ul. 1 Maja 25 - niektórym udało się go nawet nagrać telefonem.

LDZ Zmotryzowani Łodzianie
Moment zawalenia się ściany w kamienicy w Łodzi
Źródło: LDZ Zmotryzowani Łodzianie

W opinii inwestora jeszcze przed rozpoczęciem prac budynek przy alei 1 Maja był w nie najlepszym stanie technicznym; jest to kamienica z początku XX wieku, pozbawiona podpiwniczenia i solidnych fundamentów.

Prace związane z drążeniem tunelu tymczasowo wstrzymane

Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skrócić czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.

7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza - "Faustyna".

Tunel ma przebiegać pod ścisłym centrum Łodzi
Tunel ma przebiegać pod ścisłym centrum Łodzi
Źródło: PKP PLK

Według najnowszego harmonogramu jego budowa ma się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych pociągi mają jechać pod Łodzią od grudnia 2026 r.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Czytaj także: