Kosztowała ponad 400 mln złotych, ma 4,5 km długości i jest jedną z kluczowych łódzkich inwestycji drogowych. W niedzielę wieczorem pierwsi kierowcy pojadą Trasą Górną, która ma wyprowadzić większość ruchu tranzytowego z południowej części miasta.
Trasa Górna to w ostatnich latach najważniejsza inwestycja drogowa w Łodzi. Jej budowa trwała ponad dwa lata i kosztowała 482 mln zł. - Droga zostanie oddana do użytku w niedzielę wieczorem - poinformował rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, Wojciech Kubik.
Licząca 4,5 km trasa połączyła al. Jana Pawła II z ul. Rzgowską, tworząc nowy odcinek krajowej "jedynki". W ramach inwestycji powstało sześć nowych obiektów mostowych - cztery wiadukty drogowe, jeden kolejowy oraz most nad rzeką Olechówką. Na trasie powstało też pierwsze w Łodzi trzypoziomowe skrzyżowanie z ul. Rzgowską.
Zbudowano również nowe chodniki, drogi rowerowe, 533 słupy oświetleniowe i 6400 m barier z ekranami akustycznymi. Powstała także nowa pętla autobusowa przy Instytucie Centrum Zdrowia Matki Polki.
Trasą Górną pojedzie nowy autobus linii 93, łączący dworce kolejowe – Łódź Chojny i Kaliska.
Wyprowadzi część tranzytu z miasta
Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Grzegorz Nita przekonuje, że trasa skróci przebieg drogi krajowej przez miasto i wyprowadzi znaczną część ruchu ciężkich pojazdów z południowej części centrum.
- Ruch tranzytowy, który odbywał się przez ulicę Pabianicką, Rondo Lotników Lwowskich, ul. Paderewskiego i Rzgowską do granic miasta przejmie w całości Trasa Górna. Na pewno nie wyeliminuje to całkowicie TIR-ów z tego obszaru, ale zdecydowanie ograniczy ich liczbę. Również dla mieszkańców przedostanie się do centrum miasta tą trasą będzie zdecydowanie szybsze - powiedział Nita.
Jego zdaniem ważny jest też dalszy przebieg tej trasy, nad którym trwają prace koncepcyjne, i przedłużenie jej w przyszłości do węzła Romanów na budowanej autostradzie A1.
Powstała w cztery lata
Wykonawcą inwestycji były Mosty-Łódź. Umowę podpisano w sierpniu 2010 r., a budowa ruszyła na początku 2012 r. Trasa pierwotnie miała zostać oddana na wiosnę tego roku, a opóźnienie spowodowały początkowe problemy z pozyskaniem części terenów pod budowę oraz długa ubiegłoroczna zima. Ponad połowa środków na inwestycję pochodziła z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz RPO Województwa Łódzkiego.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: jz/r / Źródło: TVN24 Łódź/PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź