Łódź ogłosiła drugi już przetarg na rower miejski. W pierwszym, zaoferowane kwoty były znacznie wyższe niż ta, którą magistrat chce przeznaczyć na uruchomienie systemu. Łodzianie będą mogli skorzystać z tysiąca rowerów. Oferty można składać do 18 września.
Jak informuje Bartosz Zimny, łódzki oficer rowerowy, w nowym przetargu zmieniły się jego warunki. - Najważniejsza zmiana dotyczy wydłużenia czasu realizacji projektu. Krótki termin odstraszył oferentów i przez to oferty były droższe – wylicza Zimny.
Druga zmiana dotyczy stacji rowerowych. - Zrezygnowaliśmy z dodatkowej energo- i czasochłonnej funkcjonalności, jaką miała być możliwość kodowania biletów miesięcznych w stacjach – mówi oficer rowerowy i dodaje, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to łodzianie będą mogli wsiąść na rower miejski 30 kwietnia 2015 roku.
Pierwszy przetarg nieudany
Pierwszy przetarg unieważniono z powodu zbyt wysokich kwot zaoferowanych przez firmy. Miasto chciało przeznaczyć na inwestycję 13 milionów złotych. Oferty złożyły dwie firmy. Jedna z nich chciała postawić 1341 rowerów za 19,5 mln zł, natomiast druga zaoferowała 1600 rowerów za prawie 26 mln zł.
Jak mówił wtedy Bartosz Domaszewicz, członek komitetu sterujący do spraw roweru miejskiego, jednym z podstawowych czynników, jaki zdecydował o wysokości ofert w przetargu, był zbyt krótki czas, jaki miasto dawało na realizację projektu.
Pomysł zgłoszony przez łodzian
Łódzki rower publiczny był jednym z projektów w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim. Pomysł spodobał się łodzianom i zajął trzecie miejsce w głosowaniu. Głos oddało na niego 8776 mieszkańców.
Miasto przeznaczyło na wprowadzenie i utrzymanie roweru miejskiego 14,5 mln zł. 3 mln pochodzą z budżetu obywatelskiego na 2014 rok, kolejne pieniądze mają iść na dalsze lata funkcjonowania – zarezerwowano po 3,5 mln na 3 następne lata działania systemu. Stacje nie będą podłączone do sieci energetycznej. Każda będzie miała swój system ładowania, oparty prawdopodobnie na bateriach słonecznych i akumulatorach.
Nie zmieniła się lokalizacja pierwszych 100 stacji roweru miejskiego – mają być wewnątrz łódzkiej kolei obwodowej. W przyszłości możliwe jest dodanie kolejnych lokalizacji. Już teraz łodzianie zgłaszają nowe miejsca na bardziej oddalonych osiedlach.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: JZ/b / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź