Ankieta wyborcza tvn24.pl - osiem wizji Łodzi i jeden walkower: pytacie o zbyt poważne sprawy

Wybory samorządowe 2014 - wieczór wyborczy w TVN24 i tvn24.pl
Wybory samorządowe 2014 - wieczór wyborczy w TVN24 i tvn24.pl
tvn24
Kandydaci kontra łódzkie bolączkitvn24

Czy Łódź może stracić unijne dotacje przy największych inwestycjach? Jak reanimować łódzkie lotnisko i co zrobić z olbrzymim zadłużeniem miasta? Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Łodzi o to, jak planują poradzić sobie z głównym problemami miasta. Zobacz, jak na nasz kwestionariusz odpowiadali kandydaci.

Czternaście pytań, pięć głównych problemów miasta i osiem wizji, jak je rozwiązać.

Każdy z kandydatów otrzymał od redakcji tvn24.pl ten sam zestaw pytań. Z dziewięciu osób ubiegających się o fotel prezydenta Łodzi tylko jedna nam nie odpowiedziała - Wenancjusz Filip Szuster.

- Państwo pytacie o bardzo poważne sprawy, moja kandydatura jest natomiast z lekkim przymrużeniem oka - tytułem usprawiedliwienia powiedział nam kandydat.

A pytania faktycznie dotykają ważnych spraw: korków w mieście czy zasadności olbrzymich inwestycji, takich jak budowa dworca Łódź Fabryczna. Odpowiedzi kandydatów podzieliliśmy na pięć różnych segmentów - każdy z nich dotyczy innego zagadnienia.

WSZYSTKO O WYBORACH CZYTAJ W RAPORCIE SPECJALNYM WYBORY SAMORZĄDOWE 2014

Trasa W-Z

Budowa trasy W-Z to temat, o którym dyskutują kierowcy stojący w łódzkich korkach. Po mieście zaczęło się jeździć źle, kiedy w listopadzie minionego roku na arterii biegnącej przez serce miasta pojawili się robotnicy.

Jedynym kandydatem, który broni inwestycji (co nie powinno dziwić) jest walcząca o utrzymanie władzy Hanna Zdanowska. Pozostali krytykują pomysł rozkopania centrum miasta za ponad 600 mln złotych. Niektórzy ostrzegają, że miasto może stracić 300 mln złotych dotacji z Unii Europejskiej.

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Inwestycja w takim kształcie nie ma najmniejszego sensu. Co więcej, z opisujących ją dokumentów wewnętrznych, jakie są załączone wynika, że jednostki wewnętrzne Urzędu opiniowały i założenia, i projekt jednoznacznie negatywnie podkreślając jej m.in. absolutnie destrukcyjny charakter dla kształtowania przestrzeni miejskiej.

Wykonanie trasy W-Z jako „ścieku komunikacyjnego” petryfikuje na lata zdezorganizowaną przestrzeń najważniejszego skrzyżowania w centrum Łodzi.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Tu liczby mówią same za siebie: koszt inwestycji to ponad 700 mln zł nie licząc przyszłych odszkodowań od właścicieli nieruchomości wzdłuż trasy na odcinku centralnym. Za tę sumę uzyskujemy skrócenie czasu przejazdu: dla samochodów 0,09 minuty a dla transportu publicznego… 0,01 minuty. Komentarz jest zbędny!

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Tak, ogromne. Po pierwsze: nikt nie widział wniosku, jaki Miasto powinno złożyć do Komisji Europejskiej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, tzw. wniosek o potwierdzenie wkładu własnego do dużego projektu. Po drugie: z punktu widzenia czystej budowlanki, zakończenie prac, nawet przy sprzyjającej zimie tak, aby rozliczyć do końca 2015 r. wydaje się z budowlanego punktu niemożliwe.

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Modernizacja? Tak, ale nie na taką skalę. Poza tym inwestycja jest źle realizowana - ja zacząłbym od końca, czyli od Widzewa, a nie od centrum. Nie zmienia to faktu, że Łódź potrzebuje inwestycji, których skutkiem będą miejsca pracy. Niestety obecne władze zbyt mało zrobiły w tym kierunku.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Nie ulega wątpliwości, że koszt jest ogromny dla Łodzi. Z pewnością rozpoczętą inwestycję należy kontynuować, ale nie bezkrytycznie. Audyt jest niezbędny. Zasadność inwestycji również powinna być kontrolowana.

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Zarząd Dróg i Transportu zapewnia, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przekazało 30 października do Komisji Europejskiej wniosek o potwierdzenie wkładu finansowego do rozbudowy i modernizacji trasy. Ta odpowiedź będzie kluczowa dla Łodzi. Mam nadzieje, że nie utracimy dotacji, to byłaby katastrofa dla finansów Łodzi.

Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Inwestycja nie jest zasadna. To próba stworzenia wąwozu w środku miasta. Z tego projektu wycofał się nawet Gierek. Przecież w tym miejscu w Łodzi nie robią się korki. Nie ma żadnego uzasadnienia dla takiej inwestycji w tym miejscu.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Koszty zdecydowanie przewyższają realne możliwe korzyści. Po remoncie przyspieszy to ruch o kilka sekund! A koszty są gigantyczne, bo przecież to setki milionów złotych.

Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Mam nadzieję, że z powodu niekompetencji urzędników pani prezydent Hanny Zdanowskiej nie będziemy zagrożeni utratą kolejnych dotacji, jak przy okazji łódzkiego lotniska.

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Dyskusja na ten temat jest spóźniona, bo budowa już trwa. Nie ma sensu tego roztrząsać.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Koszt jest zdecydowanie zbyt duży w porównaniu do tego, że będziemy jeździć raptem kilkadziesiąt sekund krócej przez trasę W-Z.

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Raczej nie, budowa powinna zakończyć się w terminie.

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Nie, nie jest.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Nie, nie jest.

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Tak, widzę.

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Ta inwestycja jest zasadna, ale niestety nie w realizowanym wariancie. Hanna Zdanowska zafundowała łodzianom wiele miesięcy chaosu komunikacyjnego, za który zapłacimy ponad 700 mln złotych i który nie rozwiąże żadnego problemu komunikacyjnego miasta.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Absolutnie nie jest. Ta inwestycja miałaby sens tylko i wyłącznie wtedy, gdyby tunel kończył się za skrzyżowaniem Marszałków, a czas przejazdu komunikacji zbiorowej znacząco by się skrócił. Obecnie za ponad 700 mln złotych będziemy mieć te same korki, zupełnie niepotrzebną estakadę na ul. Rokicińskiej, a tramwaj pojedzie szybciej o… 0,01 minuty.

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Niestety tak. Problemy na budowie Trasy W-Z są zamiatane pod dywan, a troska o tę inwestycję (czy raczej o łodzian i miejską kasę) nazywana jest przez platformianą propagandę brakiem miłości do Łodzi.

Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Nie, nie jest.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Efekt inwestycji jest niewspółmierny do nakładów.

Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Realizowany projekt odbiega od pierwotnego, na który przyznano dotację unijną. To może spowodować konieczność zwrotu. Są i inne nieprawidłowości związane ze zmianami wprowadzanymi w trakcie realizacji. Jednak inwestycja musi zostać dokończona.

Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Tak, ponieważ to remont i rozbudowa najważniejszej linii tramwajowej w mieście, która ułatwi mieszkańcom poruszanie się po całej Łodzi na linii Retkinia – Janów/Olechów.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Tak, tym bardziej że ponad połowę jej kosztów pokrywa Unia Europejska, a koszt budowy i remontów torów jest w Łodzi dużo mniejszy niż np. w Szczecinie, Olsztynie Gdańsku.

Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Nie. Kilka dni temu otrzymaliśmy pozytywną ocenę całej inwestycji wystawioną przez unijną instytucję Jaspers.

Dworzec

To jedna z największych inwestycji kolejowych w kraju. W centrum miasta powstaje dworzec za niemal dwa miliardy złotych. O ile głównym inwestorem przy budowie dworca jest PKP, o tyle miasto odpowiada za wybudowanie dróg wokół dworca - a to też niemała inwestycja, bo warta ponad 400 mln złotych.

Od kiedy tylko ruszyła budowa, co jakiś czas pojawiają się informacje, że zagrożona jest dotacja unijna na budowę dworca lub okolicznych dróg (odpowiednio 1,2 mld i ponad 241 mln zł).

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Budowa dworca Łódź Fabryczna nie jest inwestycją miejską. Nie mnie się wypowiadać o skali dworca budowanego przez PKP.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Nie chcę oceniać.

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Budowa dworca i połączenia go tunelem z dworcem Łódź Widzew – nie jest możliwe w terminie, a więc dworzec będzie budowany wyłącznie z funduszy państwowych. Utrata dotacji do budowy dworca jest pewna.

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Tak, jednak nie rozumiem, dlaczego wyburza się budynek, który architektonicznie jest pewnego rodzaju symbolem miasta i stawia się „złote tarasy”.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

To się dopiero okaże. Inwestycja ruszyła i następca pani prezydent Zdanowskiej będzie zobligowany do jej kontynuowania. Dla mnie aktualny audyt będzie kluczowy.

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Raport NIK nie pozostawił złudzeń. Zagrożenie jest realne. Łódź potrzebuje sztabu ekspertów. Proszę sobie wyobrazić, że tracimy dotacje w dwóch kluczowych inwestycjach. Chciałbym zapytać Panią Prezydent czy ma plan „b”? Nie wyobrażam sobie sytuacji, gdy po przegranych wyborach zaangażowani umywają ręce.

Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Cóż, z całą pewnością byłaby zasadna, gdyby rząd Platformy Obywatelskiej nie odszedł od pomysłu Kolei Dużych Prędkości, która przejeżdżałaby przez Łódź. Jeżeli Kolej Dużych Prędkości powstanie, dworzec znacząco przyczyni się do szybkiej komunikacji z najważniejszymi polskimi miastami, a może również z miastami poza naszymi granicami.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Koszt inwestycji jest bardzo wysoki, ale ona już trwa, należy więc ją dokończyć.

Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Obawiam się, że jest to możliwe. To byłaby katastrofa dla miasta i najgorsze świadectwo, jakie można sobie wyobrazić dla prezydent Zdanowskiej.

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Inwestycja jest jak najbardziej zasadna.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Takie inwestycje mają to do siebie, że najpierw kosztują a potem z chęcią się z nich korzysta i cieszy efektem!

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

(Brak odpowiedzi - red.)

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Nie, nie jest.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Nie, nie jest.

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Tak, widzę.

Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Nie w takiej formie. Inwestycja straciła sens w momencie, gdy okazało się, że przynajmniej do roku 2030 nie będzie kolei dużych prędkości, a Łódź Fabryczna nie będzie dworcem przelotowym, tylko ślepym jak do tej pory (przynajmniej do roku 2020). Przez nieudolność Platformy Obywatelskiej będziemy mieć bardzo drogi garaż dla pociągów pod ziemią.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Nie. Przy tej inwestycji popełniono już tak wiele błędów, że kolejny prezydent Łodzi będzie miał niezwykle trudne zadanie przy jej dokończeniu i uratowaniu od kompletnej porażki.

Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Tak, niestety tak. Jak do tej pory każdy etap realizowany jest z opóźnieniami, a cały harmonogram do niedawna trzymany był w tajemnicy i atmosferze niedomówień.

Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Nie w takim wymiarze. Przyjęto błędne założenia (tzw. przepustowość większa niż Centralny w Warszawie) przeceniono też rolę Kolei Dużych Prędkości. Teraz jest jednak już za późno i inwestycja musi być kontynuowana.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

Koszty są irracjonalnie wysokie i nieproporcjonalne do korzyści.

Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

(Brak odpowiedzi - red)

Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?

Oczywiście. Nowy dworzec, wraz z przebudową całego układu drogowego wokół niego oraz Nowe Centrum Łodzi to jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście. Dzięki nowemu połączeniu z Warszawą, z centrum do centrum obu miast będzie można dojechać w godzinę. To dla Łodzi nowe inwestycje i nowe miejsca pracy.

Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?

To obecnie największa inwestycja w Polsce, którą można porównać jedynie do budowy Portu Gazowego w Świnoujściu.

Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?

Nie. To nie jest prosta inwestycja, ale zrobimy wszystko by zdążyć na czas.

Zadłużenie miasta

Łódź z roku na rok jest coraz bardziej zadłużona. W końcu 2010 roku zadłużenie miasta wynosiło 1,3 mld złotych. Obecnie przekracza już 2,1 mld a do końca roku może to być 2,6 mld złotych. Opozycja od dawna podkreśla, że miasto jest na krawędzi wypłacalności.

Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?

Zadłużenie miasta wynika w dużej części z „megalomanii władzy”. Ograniczenie wielkich, kosztownych inwestycji drogowych, racjonalizacja i optymalizacja innych inwestycji zwiększy elastyczność budżetu i pomoże przenieść środki na inwestycje stymulujące rozwój.

Gdzie szukać zysków dla miasta?

Zwiększenie dochodów miasta upatruję we wsparciu dla drobnego biznesu i indywidualnej przedsiębiorczości łodzian. Temu ma służyć proponowany przeze mnie Program mieszkalnictwa, rewitalizacji i wspierania wspólnot mieszkaniowych. Daje on szansę także i takim ludziom, których jedynym kapitałem jest para rąk chętnych do pracy.

Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?

Łódź dziś jest trzecim najbardziej zadłużonym miastem w Polsce, z zadłużeniem sięgającym prawie 3 mld zł. W sytuacji, w której zdolności inwestycyjne miasta zostały ograniczone przez nadmierne zaciąganie kredytów, jedną z najlepszych możliwości kontynuacji inwestycji jest partnerstwo publiczno-prywatne. Trzeba zmienić podejrzliwe podejście do przedsiębiorców i inwestorów. Trzeba ich traktować, jako strategicznych partnerów - interesariuszy w rozwoju miasta.

Gdzie szukać zysków dla miasta?

Zaproponuję wprowadzenie systemu przyciągania inwestorów krajowych i zagranicznych. Dziś biuro obsługi inwestora nie działa tak, jak powinno - czeka na zgłoszenie się przedsiębiorcy. Zamierzam, jako prezydent, znaleźć w każdym liczącym się kraju i na świecie firmy i agencje, które będą znajdować inwestorów dla Łodzi. Będą one wynagradzane na podstawie skuteczności.

Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?

Musimy przygotować dobry, zrównoważony budżet miasta, który będzie wypełniał istotne potrzeby społeczne. Nie możemy wydawać tak kolosalnych pieniędzy na administrację w Urzędzie Miasta i podległych jednostkach, oraz w miejskich spółkach. Musimy także racjonalnie planować i prowadzić bardzo drogie inwestycje, które dziś prowadzone są bez przemyślenia i w chaosie.

Gdzie szukać zysków dla miasta?

Poprzez zwiększanie dochodu mieszkańców. Jeżeli uda nam się stworzyć w Łodzi dobre miejsce dla prowadzenia biznesu, a mam nadzieję, że po wprowadzeniu mojego programu wsparcia dla przedsiębiorczości w Łodzi się to uda, to duże firmy, które stworzą wysokopłatne, atrakcyjne miejsca pracy i odpowiadają aspiracją Łodzian, doprowadzą w krótkim czasie do dużej naprawy miejskiego budżetu.

Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?

Ostro oszczędzać.

Gdzie szukać zysków dla miasta?

Miasta nie są od zarabiania, tylko od tworzenia warunków do życia i robienia interesów życia dla mieszkańców. A co do zysków, może Warszawa podzieli się swoim bogactwem i coś użyczy ze swojej puli?...

Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?

Ściągnąć koncerny, które dadzą nowe miejsca pracy i lepszą płacę dla naszych mieszkańców. Oprócz tego należy preferować w zamówieniach publicznych tylko i wyłącznie łódzkie firmy.

Gdzie szukać zysków dla miasta?

W ograniczeniu głupich wydatków.

Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?

Przede wszystkim zamierzam przestać bezsensownie zadłużać Łódź. PO realizuje niepotrzebne, a wręcz szkodliwe inwestycje, które drenują miejski budżet i nie przynoszą nowych dochodów miastu. Ja skupię się na mądrym inwestowaniu (a nie wydawaniu) i pozyskiwaniu środków zewnętrznych, zamiast bez opamiętania zaciągać kredyty.

Gdzie szukać zysków dla miasta?

Miasto nie może zarabiać, więc trudno mówić o zyskach, a raczej o bilansowaniu, czy minimalizowaniu strat. Zamierzam przede wszystkim zmienić sposób funkcjonowania miejskich spółek, tak aby przestały przynosić straty – pensje prezesów muszą być niższe, a premie uzależnione od wyników finansowych. Inwestycje muszą być realizowane z udziałem dużych środków zewnętrznych, trzeba też zacząć mądrze sprzedawać miejskie nieruchomości – ale dopiero po pokryciu miasta planami zagospodarowania przestrzennego, bo nie chcę, by Łódź zamieniła się w stolicę hipermarketów.

Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?

Rozważam stworzenie Banku Municypalnego oraz wprowadzenie lokalnej waluty na wzór Bristol Pound. To pozwoliłoby w okresie kilku lat zbudować alternatywę dla narastającego lawinowo zadłużenia od bezmyślnie i na wyrost zaciąganych kredytów.

Gdzie szukać zysków dla miasta?

Po uporządkowaniu spraw nieruchomości w naszym mieście miasto może oczywiście zarabiać legalnie na zmianie przeznaczenia gruntów, które posiada. Obecnie beneficjentami braku planów zagospodarowania przestrzennego w Łodzi są osoby prywatne, najczęściej "ułożone" z urzędnikami, a nie miasto. To musi się zmienić. Oszczędności należy szukać poprzez porównywanie kosztów jednostkowych. Na ten moment w wielu miejscach marnotrawione są pieniądze.

Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?

Finanse Łodzi są w bardzo dobrej kondycji. Ostatni rating międzynarodowych ekspertów firmy S&P jest lepszy od poprzedniego. Miasto utrzymało wysoką ocenę BBB+ i poprawiło płynność finansową. Nasz budżet jest pod pełną kontrolą.

Gdzie szukać zysków dla miasta?

Nowe inwestycje, to nowi inwestorzy i nowe miejsca pracy, a to oznacza większe wpływy z podatków. Będziemy także zabiegać o rekordowe w historii Łodzi dotacje z UE, które pokryją znaczna część wydatków.

Korki

Liczne remonty prowadzone w różnych miejscach Łodzi sprawiły, że w godzinach szczytu niemal wszystkie główne arterie są zakorkowane. Kierowcy denerwują się, że kolejne inwestycje drogowe nie są ze sobą skoordynowane.

Jakie rozwiązanie tego problemu widzą poszczególni kandydaci?

Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?

Koordynacja? Albo jej nie ma, albo woła o pomstę do nieba.

Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?

Nakłonienie mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej.

W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

Obniżyć ceny biletów o 80 proc. i nadać jej absolutny priorytet na ulicach miasta. Spowoduje to powrót pasażerów i da bodziec ekonomiczny właścicielom samochodów do korzystania z komunikacji miejskiej.

Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?

Sytuacja na łódzkich drogach jest tragiczna. Brak koordynacji w odniesieniu do najważniejszych inwestycji. Przykład: położono asfalt, a następnie go zerwano, by zrobić inwestycje kanalizacyjne i znów położono. Po prostu błędne planowanie i marnotrawienie publicznych pieniędzy.

Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?

Przede wszystkim należało najpierw dokończyć wszystkie obwodnice miasta, a następnie przejść do przebudowy centrum. W celu usprawnienia ruchu należy uzyskać wiedzę na temat miejsc newralgicznych, które wymagają interwencji. Wiedza ta powinna pochodzić od użytkowników łódzkich dróg.

W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

Konieczne jest unowocześnienie taboru miejskiego z naciskiem na wprowadzenie ekologicznych autobusów i tramwajów, bezwzględne egzekwowanie punktualności komunikacji miejskiej, a także rozwój Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Jak Pani ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?

Cóż, gołym okiem widać, że codzienne korki są najlepszą odpowiedzią na pytanie o koordynowanie inwestycji drogowych. To czysty chaos i przypadkowość. Nie ma racjonalnej analizy, kiedy i gdzie robić remont, a są chaotyczne decyzje, które nie służą ani miastu, ani jego mieszkańcom. Nie możemy pozwolić, żeby przez niekompetencje urzędników Łodzianie codziennie stali w gigantycznych korkach.

Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?

Trzeba jak najszybciej dokończyć przeciągające się inwestycje: przebudowę trasy WZ i budowę układu komunikacyjnego wokół dworca Łódź Fabryczna. Należy zadbać o przepustowość dróg łączących Łódź z autostradami i drogami szybkiego ruchu.

W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

U sterów przewoźnika potrzebny jest dobry i profesjonalny menadżer, a nie polityk, który będzie potrafił zarządzać tak wielką firmą i tak złożonym procesem jak transport zbiorowy. Musimy doprowadzić do tego, żeby nasze autobusy i tramwaje były czyste i bezpieczne, przywrócić bilet 10-minutowy, bo tego chcą Łodzianie, a przede wszystkim stopniowo wymieniać tabor na nowy - bezpieczny i czysty.

Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?

Miasto jest sparaliżowane przez realizowane inwestycje, to fakt.

Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?

Należy zadbać o sprawną i czystą komunikację miejską. Oprócz tego umożliwienie ze sprawnego korzystania z rowerów - również w ramach projektu roweru miejskiego.

W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

Trzeba wyposażyć Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w dobry sprzęt.

Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?

Prace są źle skoordynowane.

Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?

Trzeba wybudować parkingi naziemne i stworzyć obwodnicę miasta.

W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

Nie ma takiej potrzeby.

Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?

Zarówno realizacja jak i koordynacja są tragiczne. Komunikacja zbiorowa oraz samochody osobowe stoją w niepotrzebnych korkach, a komunikacja zastępcza to kpina. Hanna Zdanowska rozkopuje wszystkie ulice jednocześnie, nie zapewniając niezbędnych objazdów.

Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?

Przede wszystkim lepsza koordynacja i prowadzenie remontów rozsądnymi etapami, które powodowałyby stosunkowo niewielkie utrudnienia w ruchu. Opóźnienia w realizacjach nie mogą być ignorowane, a przesunięcia terminów oddania inwestycji muszą przestać być normą.

W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

Przede wszystkim poprzez nadanie jej priorytetu w ruchu miejskim. MPK należy doinwestować, by wymienić tabor i wyremontować infrastrukturę. Konieczne jest też zwiększenie częstotliwości kursowania linii, przynajmniej do poziomu z roku 2001.

Jak Pani ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?

Fatalne planowanie i jeszcze gorsza realizacja oraz skandaliczna organizacja prac. Przy tym ogromne marnotrawstwo (na przykład nie uwzględnianie przy budowie przyłączy odprowadzania ścieków), co powoduje ponowne remonty w miejscach gdzie one już się odbyły.

Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?

Należy zwiększyć ilość dróg dwukierunkowych, uporządkować sprawy parkingów (w miejscu wyburzanych ruder trzeba wybudować proste, estetyczne tymczasowe parkingi).

W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

Transport musi być bezpieczny, czysty i punktualny. Wymaga to sukcesywnej wymiany taboru autobusowego na niskopodłogowe i przyjazne środowisku pojazdy oraz taboru tramwajowego na nowoczesne jednostki.

Jak Pani ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?

Paradoksalnie to właśnie korki są symbolem dynamicznego rozwoju Łodzi. W 4 lata robimy więcej niż inne miasta w 8. Za wszystkie utrudnienia bardzo przepraszam, dziękuję za cierpliwość i daję słowo, niedługo kończymy.

Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?

Najgorsze już jest za nami. W połowie listopada znikną największe utrudnienia w okolicy skrzyżowania „Marszałków”, które rzutują na ruch w całym centrum. Za kilka miesięcy, gdy skończą się wszystkie remonty - po Łodzi będzie jeździło się szybciej, wygodniej i bezpieczniej.

W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

Wszystkie prowadzone obecnie remonty to jeden z filarów nowej, lepszej komunikacji miejskiej w Łodzi. Za kilka miesięcy będziemy mieć nowoczesną infrastrukturę, w tym najnowocześniejszy system sterowania ruchem w mieście. Po drugie właśnie kupiliśmy kilkadziesiąt nowych tramwajów i autobusów, będziemy starać się o kolejne.

Lotnisko

Lotnisko miało przyczynić się do rozwoju miasta. Jednak z portu płyną coraz gorsze wieści - wciąż ubywa pasażerów. W rekordowym jak do tej pory 2012 roku obsłużono tutaj 462 tys. osób. Potem było już tylko gorzej - w zeszłym roku było ich o 100 tys. mniej, w tym pewnie jeszcze mniej.

Co więcej miasto może stracić 55 mln złotych unijnej dotacji, którą otrzymało na budowę nowego terminala. Łódź starając się o dotację zobowiązała się, że w 2013 roku będzie odprawiać 900 tys. pasażerów.

Pieniądze trzeba będzie zwrócić? Część kandydatów uważa, że tak.

Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?

Lotnisko z punktu widzenia wizerunkowego Łodzi powinno istnieć, nawet przy założeniu nierentowności. Moja wiedza na temat możliwości utraty dofinansowania z UE opiera się wyłącznie na artykułach prasowych – nie jest to źródło, na podstawie którego chciałbym wyciągać wnioski.

Jak pozyskać nowych przewoźników?

Pozyskanie nowych przewoźników to zadanie zarządu lotniska. Miasto jako właściciel winno być przygotowane na wydatki z tym związane.

Jak usprawnić działanie lotniska?

Moim zdaniem należy sprzedać znaczną część udziałów podmiotom prywatnym. Zapewne podniosłoby to dynamikę działań zarządu.

Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?

Jest to wysoce prawdopodobne. Łódzkie lotnisko od wielu miesięcy odnotowuje olbrzymie spadki liczby pasażerów. Z danych wynika, że za pierwsze trzy kwartały tego roku łódzki port odnotował ruch na poziomie 200 tys. pasażerów, czyli o ponad 30 proc. mniej niż w ubiegłym roku. W całym 2013 roku lotnisko obsłużyło 354 tys. podróżnych. W tym roku prognozy wskazują na 40 mln zł strat, to o 7 mln zł więcej niż 2013 roku.

Jak pozyskać nowych przewoźników?

Szansą dla łódzkiego lotniska jest cargo na dużą skalę, to oznacza także miejsca pracy dla mieszkańców naszego miasta. Nie bez znaczenia dla pasażerów jest dojazd do lotniska, a także przyjmowanie spóźnionych samolotów w godzinach nocnych, a nie odsyłanie ich do innych portów, jak to ma dziś miejsce. Łódzkie lotnisko jest czynne do godz. 22.00, później nie przyjmuje samolotów, nawet tych spóźnionych. To jest po prostu niedopuszczalne!

Jak usprawnić działanie lotniska?

Port potrzebuje wewnętrznej restrukturyzacji, fachowej kadry i światowej promocji. Kondycja łódzkiego lotniska, to niestety swoisty symbol stanu miasta na płaszczyźnie wielu dziedzin. Po raz kolejny kłania się kontrola celowości inwestycji. Pracę należy rozpocząć u podstaw i realnie ocenić możliwości portu.

Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?

Tak, takie niebezpieczeństwo istnieje. Sygnalizowałam ten problem władzom miasta i zarządowi lotniska już wiele miesięcy temu. Nie zmienia to faktu, że o łódzkie lotnisko musimy walczyć, bo jego istnienie przyciąga inwestorów, a w przyszłości może umożliwić łodzianom komfortowe loty do atrakcyjnych miejsc w Europie i na świecie.

Jak pozyskać nowych przewoźników?

Podobnie jak inne miasta w Polsce, Łódź musi zadbać o swoją promocję. Lepiej wydać pieniądze na promocję i stworzyć w ten sposób atrakcyjną ofertę lotów dla łodzian, niż bezmyślne oddawać dotacje do UE i corocznie pokrywać straty lotniska.

Jak usprawnić działanie lotniska?

Należało rozmawiać z marszałkiem województwa łódzkiego o zwiększeniu jego zaangażowania w działalność portu lotniczego. Chodzi o objęcie przez województwo dodatkowych udziałów w spółce.

Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?

Nie ma o tym mowy, to jakieś spekulacje.

Jak pozyskać nowych przewoźników?

Wiem, jak to robić, chętnie doradzę nowemu prezesowi. Ma do mnie komórkę - służę radą.

Jak usprawnić działanie lotniska?

Jak wyżej.

Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?

Tak, może.

Jak pozyskać nowych przewoźników?

Należy zwolnić cały zarząd lotniska i wynająć menadżerów, którzy będą zarabiali proporcjonalnie do zysków portu.

Jak usprawnić działanie lotniska?

Co tu usprawniać? Przecież w Łodzi nic nie ląduje...

Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?

Niestety jest to prawdopodobne. Jesteśmy trzecim co do wielkości miastem w Polsce, a nasze lotnisko jest na szarym końcu. Bilans mógłby się poprawić tylko za sprawą inwestora strategicznego i promocji poszczególnych połączeń.

Jak pozyskać nowych przewoźników?

Przede wszystkim poprzez dobre zarządzanie lotniskiem – prezesem musi zostać dobry menadżer, który będzie w stanie zminimalizować straty, a w końcu sprawić, że lotnisko zacznie przynosić zyski. Nowi przewoźnicy będą możliwi do pozyskania w momencie, gdy wykażemy, że łódzkie lotnisko to dobry port - zarówno przesiadkowy, jak i docelowy.

Jak usprawnić działanie lotniska?

Tak jak wspomniałem wcześniej – prezes, który jest dobrym menadżerem z pewnością usprawni funkcjonowanie tej instytucji. Tu potrzeba ogromnej wiedzy i umiejętności zaistnienia na komercyjnym rynku. Powinniśmy także kontynuować i zintensyfikować prace nad międzynarodową marką Łodzi, tak by przyciągnąć turystów – również drogą lotniczą. Pomocne może być również przekształcenie portu miejskiego w regionalny, co będzie możliwe tylko przy zaangażowaniu Urzędu Marszałkowskiego oraz Skarbu Państwa.

Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?

W tym wypadku utrata dotacji jest możliwa.

Jak pozyskać nowych przewoźników?

Lotnisko potrzebuje dobrego, sprawnego menadżera wynagradzanego według dokonań.

Jak usprawnić działanie lotniska?

Lotnisku musi być w większym stopniu finansowane przez samorząd województwa, który jest również beneficjentem jego istnienia. Trzeba też dokładnie zdiagnozować problemy i konsekwentnie zarządzać portem przy pomocy profesjonalnej kadry. Ważne jest też dobre skomunikowanie lotniska z dworcem Łódź Kaliska.

Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?

Nie. Z przekazywanych mi informacji wynika, że nie ma takiego zagrożenia.

Jak pozyskać nowych przewoźników?

Konkurowanie z innymi lotniskami nie jest łatwe, bliskość Okęcia oraz Modlina powoduje, że powinniśmy przede wszystkim szukać przewoźników oferujących loty atrakcyjne dla mieszkańców Łodzi i okolic oraz czarterów. Dużą szansą jest także połączenie z dobrym międzynarodowym portem przesiadkowym.

Jak usprawnić działanie lotniska?

Oprócz rozwoju połączeń pasażerskich, musimy rozwijać także połączenia typu cargo, które okazały się bardzo dużym sukcesem. Siatka tych połączeń rozwija się w bardzo dobrym tempie.

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: bż / Źródło: TVN24 Łódź

Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź

Raporty:
Pozostałe wiadomości

- Rosja robiła, robi i będzie robiła to, co będzie chciała, jeżeli będzie mogła to robić - powiedział pułkownik rezerwy Maciej Matysiak, komentując informacje o użyciu rakiety balistycznej średniego zasięgu przez Rosję przeciwko Ukrainie. Zaznaczył przy tym, że w tej chwili "Rosja de facto zaczyna przeć do jakichś negocjacji" i chce zdobyć przewagę przed rozmowami z Ukrainą i Zachodem. Anna Maria Dyner (Polityka Insight) oceniła, że czwartkowy atak z użyciem nowej potężnej broni "miał wywołać efekt psychologiczny".

"To nowa głowica, która dopiero jest testowana". Cel użycia? Psychologiczny

"To nowa głowica, która dopiero jest testowana". Cel użycia? Psychologiczny

Źródło:
TVN24

Marcelina Zawisza, posłanka koła Razem, podczas debaty w Sejmie nad nowelizacją ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zarzuciła rządowi zbyt małe wydatki na ochronę zdrowia. Następnie podeszła do premiera Donalda Tuska i postawiła obok niego figurkę - jak to określiła - "złotego wandala niszczenia ochrony zdrowia".

"Złoty wandal" od posłanki dla premiera 

"Złoty wandal" od posłanki dla premiera 

Źródło:
TVN24

Donald Trump wskazał go na nowego prokuratora generalnego USA. Matt Gaetz w czwartek zdecydował się jednak wycofać swoją kandydaturę. W sprawie Gaetza toczyło się śledztwo FBI i komisji amerykańskiego Kongresu dotyczące zapłaty za seks z nieletnią.

Jeden z najbardziej kontrowersyjnych nominatów Trumpa rezygnuje

Jeden z najbardziej kontrowersyjnych nominatów Trumpa rezygnuje

Źródło:
PAP

Trzy osoby zostały ranne w wypadku na drodze krajowej nr 92 między miejscowościami Pniewy i Lwówek (Wielkopolskie). Dwa samochody osobowe zderzyły się tam z ciężarówką przewożącą litewski sprzęt wojskowy.

Dwa auta osobowe zderzyły się z ciężarówką przewożącą sprzęt wojskowy

Dwa auta osobowe zderzyły się z ciężarówką przewożącą sprzęt wojskowy

Źródło:
PAP/TVN24

KIA Polska przekazała Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów informację o akcji serwisowej modeli Optima HEV oraz Sportage - poinformował w czwartek UOKiK. Kampania objęła ponad 18 tysięcy pojazdów, w których może dojść do zwarcia elektrycznego i pożaru w komorze silnika.

Kolejne modele dużego producenta objęte akcją serwisową

Kolejne modele dużego producenta objęte akcją serwisową

Źródło:
PAP

O potencjalnego kandydata Prawa i Sprawiedliwości w wyborach prezydenckich był pytany przez reporterkę "Faktów" TVN Arletę Zalewską prezes partii Jarosław Kaczyński. Przekazał, że jeszcze nie zapadła decyzja. Powiedział też, że kandydatów do nominacji jest "czterech".

Jarosław Kaczyński o potencjalnych kandydatach PiS na prezydenta

Jarosław Kaczyński o potencjalnych kandydatach PiS na prezydenta

Źródło:
TVN24

- Zbigniew Ziobro nie da się złamać, nie przyjdzie przed tę komisję - mówił w "Kropce nad i" w TVN24 Michał Wójcik, odnosząc się do tego, że prokuratura przekazała wniosek o zgodę Sejmu na doprowadzenie byłego ministra sprawiedliwości przed komisję śledczą do spraw Pegasusa. - Wszyscy jesteśmy równi wobec prawa - komentował senator KO Krzysztof Kwiatkowski. Miłosz Motyka z PSL, wiceminister klimatu i środowiska, dodał, że Ziobro został "dosięgnięty przez sprawiedliwość".

"Rozmawiałem z Ziobrą tuż przed połączeniem. Mogę powiedzieć jedno"

"Rozmawiałem z Ziobrą tuż przed połączeniem. Mogę powiedzieć jedno"

Źródło:
TVN24

"Pragnę poinformować, że w budżecie na przyszły rok proponujemy obcięcie wydatków na kancelarię Prezydenta, trybunał pani Przyłębskiej, IPN czy Krajową Radę Radiofonii i Telewizji - przekazał na portalu X premier Donald Tusk. "Mali pacjenci czekają na te pieniądze" - dodał szef rządu. W czwartek sejmowa komisja finansów publicznych przyjęła poprawkę do projektu przyszłorocznego budżetu, która ogranicza budżety 14 instytucji.

Premier: proponujemy obcięcie wydatków

Premier: proponujemy obcięcie wydatków

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Sejm zajął się w czwartek wieczorem rządowym projektem wydłużającym urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków. - Nakłaniam wszystkie posłanki i wszystkich posłów na tej sali do poparcia dobrego prawa - mówiła ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

W Sejmie o "projekcie ustawy, której słuszność nie wzbudza żadnych wątpliwości"

W Sejmie o "projekcie ustawy, której słuszność nie wzbudza żadnych wątpliwości"

Źródło:
PAP

Sejm uchwalił w czwartek nowelizację ustawy przesuwającej start systemu kaucyjnego w Polsce o dziewięć miesięcy - na 1 października 2025 roku. Nowela - poza zmianą terminu startu systemu - wprowadza także szereg zmian usprawniających jego działanie.

Rewolucja w sklepach przesunięta. Sejm za nowym terminem

Rewolucja w sklepach przesunięta. Sejm za nowym terminem

Źródło:
PAP

Ursula von der Leyen udzieliła na pokładzie samolotu pierwszej pomocy jednemu z pasażerów. Przewodnicząca Komisji Europejskiej, która z wykształcenia jest lekarką, zareagowała na komunikat załogi z pytaniem, czy ktoś na pokładzie posiada fachową wiedzę medyczną.

Pierwsza pomoc na pokładzie samolotu. Ratowała Ursula von der Leyen

Pierwsza pomoc na pokładzie samolotu. Ratowała Ursula von der Leyen

Źródło:
PAP, 20 Minuten

Kapelusz, kozak, sztyblet, a może trzewik? W nowym odcinku "Milionerów" TVN pan Jakub Hopaluk odpowiadał m.in. na pytanie dotyczące przedmiotu zakładanego na stopkę kolby broni palnej. Było warte 20 tysięcy złotych.

Co zakłada się na stopkę? Pytanie w "Milionerach" za 20 tysięcy

Co zakłada się na stopkę? Pytanie w "Milionerach" za 20 tysięcy

Źródło:
tvn24.pl

Na przeważającym obszarze Polski obowiązują ostrzeżenia Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. W niektórych regionach ma intensywnie padać śnieg, a w w wielu miejscach do godzin porannych w piątek drogi będą śliskie. Innym pogodowym zagrożeniem jest silny wiatr, który w Tatrach może rozpędzać się do 150 kilometrów na godzinę.

Niebezpieczna pogoda. Trzy różne ostrzeżenia IMGW

Niebezpieczna pogoda. Trzy różne ostrzeżenia IMGW

Aktualizacja:
Źródło:
IMGW

Chorzy z cukrzycą są nawet trzy razy bardziej podatni na depresję - wynika z badań lekarzy. Nie chodzi tylko o ogólne samopoczucie i świadomość nieuleczalności choroby. Także o tak zwaną burzę chemiczną - nieustające wahania i podwyższone poziomy cukru i insuliny.

Cukrzycy trzy razy częściej chorują na depresję. Lekarze tłumaczą dlaczego

Cukrzycy trzy razy częściej chorują na depresję. Lekarze tłumaczą dlaczego

Źródło:
Fakty TVN

Podniesienie kwoty świadczenia z funduszu alimentacyjnego z 500 do 1000 złotych miesięcznie zakłada nowelizacja ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, którą w czwartek uchwalił Sejm. Nowela trafi teraz pod obrady Senatu.

Kwota świadczenia ma wzrosnąć o 100 procent. Sejm daje zielone światło

Kwota świadczenia ma wzrosnąć o 100 procent. Sejm daje zielone światło

Źródło:
PAP

Sejm uchwalił w czwartek ustawę okołobudżetową na 2025 rok, która zakłada między innymi 5-procentowe podwyżki dla nauczycieli początkujących oraz mechanizm uelastyczniający budżet, co ma uprawnić przeciwdziałanie skutkom między innymi powodzi.

Sejm uchwalił ustawę okołobudżetową. Będą podwyżki dla nauczycieli

Sejm uchwalił ustawę okołobudżetową. Będą podwyżki dla nauczycieli

Źródło:
PAP

Sejm odrzucił wniosek PiS o wyrażenie wotum nieufności wobec ministry zdrowia Izabeli Leszczyny. Marcelina Zawisza - przewodnicząca koła Razem, którego posłowie jeszcze niedawno byli w klubie Lewicy - zapowiedziała jeszcze przed głosowaniem, że koło opowie się za odwołaniem szefowej resortu zdrowia. - Według projektu budżetu na rok 2025 jedyne, co nowa władza oferuje naszym obywatelom, to realizacja starych zobowiązań - oceniła w dyskusji.

Izabela Leszczyna obroniona w Sejmie

Izabela Leszczyna obroniona w Sejmie

Aktualizacja:
Źródło:
PAP, TVN24

Rosja w czwartek miała po raz pierwszy użyć w Ukrainie broni, która mogłaby zagrozić celom w Europie Zachodniej. Czym jest pocisk RS-26 Rubież i dlaczego Moskwa chciałaby użyć go do zaatakowania obiektu oddalonego o zaledwie tysiąc kilometrów? - To ma pokazywać, że w Moskwie trochę się "zagotowało", że Zachód posuwa się za daleko - ocenia ekspert Mariusz Cielma.

Czym jest pocisk RS-26 Rubież? "Ma pokazywać, że w Moskwie trochę się zagotowało"

Czym jest pocisk RS-26 Rubież? "Ma pokazywać, że w Moskwie trochę się zagotowało"

Źródło:
tvn24.pl

Prokuratura Krajowa przekazała do Adama Bodnara wniosek o zgodę Sejmu na zatrzymanie i doprowadzenie byłego szefa Ministerstwa Sprawiedliwości, posła PiS Zbigniewa Ziobry przed komisję śledczą do spraw Pegasusa.

Jest wniosek o doprowadzenie Ziobry

Jest wniosek o doprowadzenie Ziobry

Źródło:
PAP

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił zażalenie prezydenta na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z lutego 2023 roku. Chodzi o wstrzymanie wyznaczenia sędziego Pawła Grzegorczyka do Izby Odpowiedzialności Zawodowej Sądu Najwyższego, powołanej w czasach rządów PiS.

"Prawnie doniosłe okoliczności". Naczelny Sąd Administracyjny oddalił zażalenie prezydenta

"Prawnie doniosłe okoliczności". Naczelny Sąd Administracyjny oddalił zażalenie prezydenta

Źródło:
PAP

Pożar mieszkania w Ząbkach (Mazowieckie) pozbawił dachu nad głową rodzinę ratownika medycznego i pielęgniarki. Ogień pojawił się w garderobie, szybko objął także pozostałe pomieszczenia. - W 20 minut straciliśmy dorobek życia - opowiada pan Krzysztof. Spalone mieszkanie nie nadaje się do użytku. Przyjaciele zorganizowali zbiórkę dla znajdującej się w trudnej sytuacji rodziny medyków.

Rodzice wyszli po paczkę, dzieci zaskoczył dym z garderoby. Spłonęło mieszkanie ratownika i pielęgniarki

Rodzice wyszli po paczkę, dzieci zaskoczył dym z garderoby. Spłonęło mieszkanie ratownika i pielęgniarki

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na kilka dni przed premierą wspomnień Angeli Merkel media cytują fragmenty książki poświęcone Donaldowi Trumpowi. Była kanclerz Niemiec pisze między innymi o pierwszym spotkaniu z 45. prezydentem Stanów Zjednoczonych, wspomina także rozmowę z papieżem Franciszkiem, podczas której poprosiła go o radę, jak porozumieć się z Trumpem.

Merkel wspomina współpracę z Trumpem. "Zginaj, zginaj, zginaj"

Merkel wspomina współpracę z Trumpem. "Zginaj, zginaj, zginaj"

Źródło:
Politico, Reuters, PAP, tvn24.pl

Wołodymyr Zełenski podpisuje flagę ukraińskiej jednostki wojskowej, która podczas drugiej wojny światowej mordowała Polaków - z takim przekazem krąży w mediach społecznościowym pewne nagranie. To antyukraińska dezinformacja. Tłumaczymy, jaki naprawdę moment ten film pokazuje.

"Nie patrzy, co podpisuje"? Czyją flagę podpisał Zełenski

"Nie patrzy, co podpisuje"? Czyją flagę podpisał Zełenski

Źródło:
Konkret24

Po dwa lata więzienia dostali oskarżeni w procesie w sprawie pożaru w koszalińskim escape roomie, gdzie zginęło pięć nastoletnich dziewczyn. W Sądzie Okręgowym w Koszalinie zapadł wyrok w sprawie tragedii, do której doszło w styczniu 2019 roku.

Zapadł wyrok w sprawie koszalińskiego escape roomu

Zapadł wyrok w sprawie koszalińskiego escape roomu

Aktualizacja:
Źródło:
TVN24, tvn24.pl

Potwierdzono śmierć kolejnej turystki w Vang Vieng, popularnym, laoskim kurorcie. To już czwarty zgon, do jakiego doszło tam w ostatnim czasie. Zmarła to 19-letnia Australijka. Dziewczyna najpewniej zatruła się metanolem. Władze ostrzegają podróżujących przed spożywaniem lokalnego alkoholu.  

Seria zgonów turystów w popularnym kurorcie. Ostrzeżenie przed lokalnymi drinkami

Seria zgonów turystów w popularnym kurorcie. Ostrzeżenie przed lokalnymi drinkami

Źródło:
BBC, CNN
Ślady po męczeństwie więźniów znalezione w lesie. Trafią do Muzeum Stutthof w Sztutowie

Ślady po męczeństwie więźniów znalezione w lesie. Trafią do Muzeum Stutthof w Sztutowie

Źródło:
tvn24.pl
Premium

Przedstawiamy oświadczenie redakcji TVN24 w związku z decyzją przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o nałożeniu kary pieniężnej za reportaż "29 lat bezkarności. Fenomen ojca Tadeusza", pokazujący działalność Tadeusza Rydzyka. 

Kara przewodniczącego KRRiT za reportaż o ojcu Rydzyku. Oświadczenie redakcji

Kara przewodniczącego KRRiT za reportaż o ojcu Rydzyku. Oświadczenie redakcji

Źródło:
TVN24

Za rządów Zjednoczonej Prawicy pieniądze polskich podatników trafiły - za pośrednictwem Polskiej Izby Handlowej działającej w USA - do lobbysty szerzącego rosyjską propagandę - ustalił dziennikarz "Czarno na białym" Marek Osiecimski w reportażu "Attaboys, czyli zuchy premiera". Jak wynika z dokumentów i korespondencji mailowej, w powstanie tej Izby osobiście zaangażowani byli ówczesny premier Mateusz Morawiecki i ówczesny wicemarszałek Senatu Adam Bielan. Obaj mieli wpływ nie tylko na skład Izby, ale też na jej decyzje, w czasie gdy ta instytucja podpisała umowę z firmą, która skompromitowała się pracą dla ludzi Kremla.

"Zuchy premiera". Jak pieniądze polskich podatników trafiły do propagandysty Kremla

"Zuchy premiera". Jak pieniądze polskich podatników trafiły do propagandysty Kremla

Źródło:
TVN24

Łącząc ich najlepsze cechy, byliby pewnie idealnym kandydatem prezesa PiS w najbliższych wyborach prezydenckich. Zaufanie i lojalność, prezencja, młodość i świeżość, doświadczenie w politycznej walce, siła... - To są cztery dobre kandydatury - oceniał w czwartek w "Rozmowie Piaseckiego" w TVN24 Jacek Sasin. Ale... - Musimy wybrać jedną - dodał.

Cztery asy prezesa PiS. Kogo wystawi w wyborach

Cztery asy prezesa PiS. Kogo wystawi w wyborach

Źródło:
tvn24.pl

Najdroższa ulica handlowa świata znajduje się teraz w Mediolanie. To Via Monte Napoleone - donosi CNN. Możemy tu zrobić zakupy w sklepach takich marek jak Gucci, Chanel, Hermes, Versace, Cartier, Bottega Veneta, czy Celine. Do tej pory królowała nowojorska Piąta Aleja, czyli Upper Fifth Avenue.

Nowa najdroższa ulica świata

Nowa najdroższa ulica świata

Źródło:
CNN

Zaledwie kilka tygodni po kinowej premierze "Joker: Folie à deux" zadebiutował w Wypożyczalni Playera. Widzowie znaleźć mogą tam już też kontynuację "Soku z żuka" w reżyserii Tima Burtona i najnowszy film Justina Baldoniego z Blake Lively w roli głównej. Oto przegląd nowości serwisu.  

Powrót Tima Burtona, romans z Blake Lively w roli głównej i kontynuacja "Jokera". Nowości w Playerze 

Powrót Tima Burtona, romans z Blake Lively w roli głównej i kontynuacja "Jokera". Nowości w Playerze 

Źródło:
tvn24.pl