Czy Łódź może stracić unijne dotacje przy największych inwestycjach? Jak reanimować łódzkie lotnisko i co zrobić z olbrzymim zadłużeniem miasta? Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Łodzi o to, jak planują poradzić sobie z głównym problemami miasta. Zobacz, jak na nasz kwestionariusz odpowiadali kandydaci.
Czternaście pytań, pięć głównych problemów miasta i osiem wizji, jak je rozwiązać.
Każdy z kandydatów otrzymał od redakcji tvn24.pl ten sam zestaw pytań. Z dziewięciu osób ubiegających się o fotel prezydenta Łodzi tylko jedna nam nie odpowiedziała - Wenancjusz Filip Szuster.
- Państwo pytacie o bardzo poważne sprawy, moja kandydatura jest natomiast z lekkim przymrużeniem oka - tytułem usprawiedliwienia powiedział nam kandydat.
A pytania faktycznie dotykają ważnych spraw: korków w mieście czy zasadności olbrzymich inwestycji, takich jak budowa dworca Łódź Fabryczna. Odpowiedzi kandydatów podzieliliśmy na pięć różnych segmentów - każdy z nich dotyczy innego zagadnienia.
Budowa trasy W-Z to temat, o którym dyskutują kierowcy stojący w łódzkich korkach. Po mieście zaczęło się jeździć źle, kiedy w listopadzie minionego roku na arterii biegnącej przez serce miasta pojawili się robotnicy.
Jedynym kandydatem, który broni inwestycji (co nie powinno dziwić) jest walcząca o utrzymanie władzy Hanna Zdanowska. Pozostali krytykują pomysł rozkopania centrum miasta za ponad 600 mln złotych. Niektórzy ostrzegają, że miasto może stracić 300 mln złotych dotacji z Unii Europejskiej.
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Inwestycja w takim kształcie nie ma najmniejszego sensu. Co więcej, z opisujących ją dokumentów wewnętrznych, jakie są załączone wynika, że jednostki wewnętrzne Urzędu opiniowały i założenia, i projekt jednoznacznie negatywnie podkreślając jej m.in. absolutnie destrukcyjny charakter dla kształtowania przestrzeni miejskiej.
Wykonanie trasy W-Z jako „ścieku komunikacyjnego” petryfikuje na lata zdezorganizowaną przestrzeń najważniejszego skrzyżowania w centrum Łodzi.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Tu liczby mówią same za siebie: koszt inwestycji to ponad 700 mln zł nie licząc przyszłych odszkodowań od właścicieli nieruchomości wzdłuż trasy na odcinku centralnym. Za tę sumę uzyskujemy skrócenie czasu przejazdu: dla samochodów 0,09 minuty a dla transportu publicznego… 0,01 minuty. Komentarz jest zbędny!
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Tak, ogromne. Po pierwsze: nikt nie widział wniosku, jaki Miasto powinno złożyć do Komisji Europejskiej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, tzw. wniosek o potwierdzenie wkładu własnego do dużego projektu. Po drugie: z punktu widzenia czystej budowlanki, zakończenie prac, nawet przy sprzyjającej zimie tak, aby rozliczyć do końca 2015 r. wydaje się z budowlanego punktu niemożliwe.
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Modernizacja? Tak, ale nie na taką skalę. Poza tym inwestycja jest źle realizowana - ja zacząłbym od końca, czyli od Widzewa, a nie od centrum. Nie zmienia to faktu, że Łódź potrzebuje inwestycji, których skutkiem będą miejsca pracy. Niestety obecne władze zbyt mało zrobiły w tym kierunku.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Nie ulega wątpliwości, że koszt jest ogromny dla Łodzi. Z pewnością rozpoczętą inwestycję należy kontynuować, ale nie bezkrytycznie. Audyt jest niezbędny. Zasadność inwestycji również powinna być kontrolowana.
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Zarząd Dróg i Transportu zapewnia, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przekazało 30 października do Komisji Europejskiej wniosek o potwierdzenie wkładu finansowego do rozbudowy i modernizacji trasy. Ta odpowiedź będzie kluczowa dla Łodzi. Mam nadzieje, że nie utracimy dotacji, to byłaby katastrofa dla finansów Łodzi.
Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Inwestycja nie jest zasadna. To próba stworzenia wąwozu w środku miasta. Z tego projektu wycofał się nawet Gierek. Przecież w tym miejscu w Łodzi nie robią się korki. Nie ma żadnego uzasadnienia dla takiej inwestycji w tym miejscu.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Koszty zdecydowanie przewyższają realne możliwe korzyści. Po remoncie przyspieszy to ruch o kilka sekund! A koszty są gigantyczne, bo przecież to setki milionów złotych.
Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Mam nadzieję, że z powodu niekompetencji urzędników pani prezydent Hanny Zdanowskiej nie będziemy zagrożeni utratą kolejnych dotacji, jak przy okazji łódzkiego lotniska.
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Dyskusja na ten temat jest spóźniona, bo budowa już trwa. Nie ma sensu tego roztrząsać.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Koszt jest zdecydowanie zbyt duży w porównaniu do tego, że będziemy jeździć raptem kilkadziesiąt sekund krócej przez trasę W-Z.
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Raczej nie, budowa powinna zakończyć się w terminie.
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Nie, nie jest.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Nie, nie jest.
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Tak, widzę.
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Ta inwestycja jest zasadna, ale niestety nie w realizowanym wariancie. Hanna Zdanowska zafundowała łodzianom wiele miesięcy chaosu komunikacyjnego, za który zapłacimy ponad 700 mln złotych i który nie rozwiąże żadnego problemu komunikacyjnego miasta.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Absolutnie nie jest. Ta inwestycja miałaby sens tylko i wyłącznie wtedy, gdyby tunel kończył się za skrzyżowaniem Marszałków, a czas przejazdu komunikacji zbiorowej znacząco by się skrócił. Obecnie za ponad 700 mln złotych będziemy mieć te same korki, zupełnie niepotrzebną estakadę na ul. Rokicińskiej, a tramwaj pojedzie szybciej o… 0,01 minuty.
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Niestety tak. Problemy na budowie Trasy W-Z są zamiatane pod dywan, a troska o tę inwestycję (czy raczej o łodzian i miejską kasę) nazywana jest przez platformianą propagandę brakiem miłości do Łodzi.
Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Nie, nie jest.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Efekt inwestycji jest niewspółmierny do nakładów.
Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Realizowany projekt odbiega od pierwotnego, na który przyznano dotację unijną. To może spowodować konieczność zwrotu. Są i inne nieprawidłowości związane ze zmianami wprowadzanymi w trakcie realizacji. Jednak inwestycja musi zostać dokończona.
Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Tak, ponieważ to remont i rozbudowa najważniejszej linii tramwajowej w mieście, która ułatwi mieszkańcom poruszanie się po całej Łodzi na linii Retkinia – Janów/Olechów.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Tak, tym bardziej że ponad połowę jej kosztów pokrywa Unia Europejska, a koszt budowy i remontów torów jest w Łodzi dużo mniejszy niż np. w Szczecinie, Olsztynie Gdańsku.
Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Nie. Kilka dni temu otrzymaliśmy pozytywną ocenę całej inwestycji wystawioną przez unijną instytucję Jaspers.
To jedna z największych inwestycji kolejowych w kraju. W centrum miasta powstaje dworzec za niemal dwa miliardy złotych. O ile głównym inwestorem przy budowie dworca jest PKP, o tyle miasto odpowiada za wybudowanie dróg wokół dworca - a to też niemała inwestycja, bo warta ponad 400 mln złotych.
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Budowa dworca Łódź Fabryczna nie jest inwestycją miejską. Nie mnie się wypowiadać o skali dworca budowanego przez PKP.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Nie chcę oceniać.
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Budowa dworca i połączenia go tunelem z dworcem Łódź Widzew – nie jest możliwe w terminie, a więc dworzec będzie budowany wyłącznie z funduszy państwowych. Utrata dotacji do budowy dworca jest pewna.
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Tak, jednak nie rozumiem, dlaczego wyburza się budynek, który architektonicznie jest pewnego rodzaju symbolem miasta i stawia się „złote tarasy”.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
To się dopiero okaże. Inwestycja ruszyła i następca pani prezydent Zdanowskiej będzie zobligowany do jej kontynuowania. Dla mnie aktualny audyt będzie kluczowy.
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Raport NIK nie pozostawił złudzeń. Zagrożenie jest realne. Łódź potrzebuje sztabu ekspertów. Proszę sobie wyobrazić, że tracimy dotacje w dwóch kluczowych inwestycjach. Chciałbym zapytać Panią Prezydent czy ma plan „b”? Nie wyobrażam sobie sytuacji, gdy po przegranych wyborach zaangażowani umywają ręce.
Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Cóż, z całą pewnością byłaby zasadna, gdyby rząd Platformy Obywatelskiej nie odszedł od pomysłu Kolei Dużych Prędkości, która przejeżdżałaby przez Łódź. Jeżeli Kolej Dużych Prędkości powstanie, dworzec znacząco przyczyni się do szybkiej komunikacji z najważniejszymi polskimi miastami, a może również z miastami poza naszymi granicami.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Koszt inwestycji jest bardzo wysoki, ale ona już trwa, należy więc ją dokończyć.
Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Obawiam się, że jest to możliwe. To byłaby katastrofa dla miasta i najgorsze świadectwo, jakie można sobie wyobrazić dla prezydent Zdanowskiej.
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Inwestycja jest jak najbardziej zasadna.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Takie inwestycje mają to do siebie, że najpierw kosztują a potem z chęcią się z nich korzysta i cieszy efektem!
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
(Brak odpowiedzi - red.)
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Nie, nie jest.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Nie, nie jest.
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Tak, widzę.
Czy Pana zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Nie w takiej formie. Inwestycja straciła sens w momencie, gdy okazało się, że przynajmniej do roku 2030 nie będzie kolei dużych prędkości, a Łódź Fabryczna nie będzie dworcem przelotowym, tylko ślepym jak do tej pory (przynajmniej do roku 2020). Przez nieudolność Platformy Obywatelskiej będziemy mieć bardzo drogi garaż dla pociągów pod ziemią.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Nie. Przy tej inwestycji popełniono już tak wiele błędów, że kolejny prezydent Łodzi będzie miał niezwykle trudne zadanie przy jej dokończeniu i uratowaniu od kompletnej porażki.
Czy widzi Pan zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Tak, niestety tak. Jak do tej pory każdy etap realizowany jest z opóźnieniami, a cały harmonogram do niedawna trzymany był w tajemnicy i atmosferze niedomówień.
Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Nie w takim wymiarze. Przyjęto błędne założenia (tzw. przepustowość większa niż Centralny w Warszawie) przeceniono też rolę Kolei Dużych Prędkości. Teraz jest jednak już za późno i inwestycja musi być kontynuowana.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
Koszty są irracjonalnie wysokie i nieproporcjonalne do korzyści.
Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
(Brak odpowiedzi - red)
Czy Pani zdaniem inwestycja ta jest zasadna?
Oczywiście. Nowy dworzec, wraz z przebudową całego układu drogowego wokół niego oraz Nowe Centrum Łodzi to jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście. Dzięki nowemu połączeniu z Warszawą, z centrum do centrum obu miast będzie można dojechać w godzinę. To dla Łodzi nowe inwestycje i nowe miejsca pracy.
Czy koszt jej powstania jest adekwatny do korzyści?
To obecnie największa inwestycja w Polsce, którą można porównać jedynie do budowy Portu Gazowego w Świnoujściu.
Czy widzi Pani zagrożenia dotyczące realizacji inwestycji (utrata dotacji)?
Nie. To nie jest prosta inwestycja, ale zrobimy wszystko by zdążyć na czas.
Łódź z roku na rok jest coraz bardziej zadłużona. W końcu 2010 roku zadłużenie miasta wynosiło 1,3 mld złotych. Obecnie przekracza już 2,1 mld a do końca roku może to być 2,6 mld złotych. Opozycja od dawna podkreśla, że miasto jest na krawędzi wypłacalności.
Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?
Zadłużenie miasta wynika w dużej części z „megalomanii władzy”. Ograniczenie wielkich, kosztownych inwestycji drogowych, racjonalizacja i optymalizacja innych inwestycji zwiększy elastyczność budżetu i pomoże przenieść środki na inwestycje stymulujące rozwój.
Gdzie szukać zysków dla miasta?
Zwiększenie dochodów miasta upatruję we wsparciu dla drobnego biznesu i indywidualnej przedsiębiorczości łodzian. Temu ma służyć proponowany przeze mnie Program mieszkalnictwa, rewitalizacji i wspierania wspólnot mieszkaniowych. Daje on szansę także i takim ludziom, których jedynym kapitałem jest para rąk chętnych do pracy.
Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?
Łódź dziś jest trzecim najbardziej zadłużonym miastem w Polsce, z zadłużeniem sięgającym prawie 3 mld zł. W sytuacji, w której zdolności inwestycyjne miasta zostały ograniczone przez nadmierne zaciąganie kredytów, jedną z najlepszych możliwości kontynuacji inwestycji jest partnerstwo publiczno-prywatne. Trzeba zmienić podejrzliwe podejście do przedsiębiorców i inwestorów. Trzeba ich traktować, jako strategicznych partnerów - interesariuszy w rozwoju miasta.
Gdzie szukać zysków dla miasta?
Zaproponuję wprowadzenie systemu przyciągania inwestorów krajowych i zagranicznych. Dziś biuro obsługi inwestora nie działa tak, jak powinno - czeka na zgłoszenie się przedsiębiorcy. Zamierzam, jako prezydent, znaleźć w każdym liczącym się kraju i na świecie firmy i agencje, które będą znajdować inwestorów dla Łodzi. Będą one wynagradzane na podstawie skuteczności.
Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?
Musimy przygotować dobry, zrównoważony budżet miasta, który będzie wypełniał istotne potrzeby społeczne. Nie możemy wydawać tak kolosalnych pieniędzy na administrację w Urzędzie Miasta i podległych jednostkach, oraz w miejskich spółkach. Musimy także racjonalnie planować i prowadzić bardzo drogie inwestycje, które dziś prowadzone są bez przemyślenia i w chaosie.
Gdzie szukać zysków dla miasta?
Poprzez zwiększanie dochodu mieszkańców. Jeżeli uda nam się stworzyć w Łodzi dobre miejsce dla prowadzenia biznesu, a mam nadzieję, że po wprowadzeniu mojego programu wsparcia dla przedsiębiorczości w Łodzi się to uda, to duże firmy, które stworzą wysokopłatne, atrakcyjne miejsca pracy i odpowiadają aspiracją Łodzian, doprowadzą w krótkim czasie do dużej naprawy miejskiego budżetu.
Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?
Ostro oszczędzać.
Gdzie szukać zysków dla miasta?
Miasta nie są od zarabiania, tylko od tworzenia warunków do życia i robienia interesów życia dla mieszkańców. A co do zysków, może Warszawa podzieli się swoim bogactwem i coś użyczy ze swojej puli?...
Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?
Ściągnąć koncerny, które dadzą nowe miejsca pracy i lepszą płacę dla naszych mieszkańców. Oprócz tego należy preferować w zamówieniach publicznych tylko i wyłącznie łódzkie firmy.
Gdzie szukać zysków dla miasta?
W ograniczeniu głupich wydatków.
Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?
Przede wszystkim zamierzam przestać bezsensownie zadłużać Łódź. PO realizuje niepotrzebne, a wręcz szkodliwe inwestycje, które drenują miejski budżet i nie przynoszą nowych dochodów miastu. Ja skupię się na mądrym inwestowaniu (a nie wydawaniu) i pozyskiwaniu środków zewnętrznych, zamiast bez opamiętania zaciągać kredyty.
Gdzie szukać zysków dla miasta?
Miasto nie może zarabiać, więc trudno mówić o zyskach, a raczej o bilansowaniu, czy minimalizowaniu strat. Zamierzam przede wszystkim zmienić sposób funkcjonowania miejskich spółek, tak aby przestały przynosić straty – pensje prezesów muszą być niższe, a premie uzależnione od wyników finansowych. Inwestycje muszą być realizowane z udziałem dużych środków zewnętrznych, trzeba też zacząć mądrze sprzedawać miejskie nieruchomości – ale dopiero po pokryciu miasta planami zagospodarowania przestrzennego, bo nie chcę, by Łódź zamieniła się w stolicę hipermarketów.
Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?
Rozważam stworzenie Banku Municypalnego oraz wprowadzenie lokalnej waluty na wzór Bristol Pound. To pozwoliłoby w okresie kilku lat zbudować alternatywę dla narastającego lawinowo zadłużenia od bezmyślnie i na wyrost zaciąganych kredytów.
Gdzie szukać zysków dla miasta?
Po uporządkowaniu spraw nieruchomości w naszym mieście miasto może oczywiście zarabiać legalnie na zmianie przeznaczenia gruntów, które posiada. Obecnie beneficjentami braku planów zagospodarowania przestrzennego w Łodzi są osoby prywatne, najczęściej "ułożone" z urzędnikami, a nie miasto. To musi się zmienić. Oszczędności należy szukać poprzez porównywanie kosztów jednostkowych. Na ten moment w wielu miejscach marnotrawione są pieniądze.
Jak rozwiązać problem rosnącego zadłużenia miasta?
Finanse Łodzi są w bardzo dobrej kondycji. Ostatni rating międzynarodowych ekspertów firmy S&P jest lepszy od poprzedniego. Miasto utrzymało wysoką ocenę BBB+ i poprawiło płynność finansową. Nasz budżet jest pod pełną kontrolą.
Gdzie szukać zysków dla miasta?
Nowe inwestycje, to nowi inwestorzy i nowe miejsca pracy, a to oznacza większe wpływy z podatków. Będziemy także zabiegać o rekordowe w historii Łodzi dotacje z UE, które pokryją znaczna część wydatków.
Liczne remonty prowadzone w różnych miejscach Łodzi sprawiły, że w godzinach szczytu niemal wszystkie główne arterie są zakorkowane. Kierowcy denerwują się, że kolejne inwestycje drogowe nie są ze sobą skoordynowane.
Jakie rozwiązanie tego problemu widzą poszczególni kandydaci?
Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?
Koordynacja? Albo jej nie ma, albo woła o pomstę do nieba.
Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?
Nakłonienie mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej.
W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
Obniżyć ceny biletów o 80 proc. i nadać jej absolutny priorytet na ulicach miasta. Spowoduje to powrót pasażerów i da bodziec ekonomiczny właścicielom samochodów do korzystania z komunikacji miejskiej.
Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?
Sytuacja na łódzkich drogach jest tragiczna. Brak koordynacji w odniesieniu do najważniejszych inwestycji. Przykład: położono asfalt, a następnie go zerwano, by zrobić inwestycje kanalizacyjne i znów położono. Po prostu błędne planowanie i marnotrawienie publicznych pieniędzy.
Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?
Przede wszystkim należało najpierw dokończyć wszystkie obwodnice miasta, a następnie przejść do przebudowy centrum. W celu usprawnienia ruchu należy uzyskać wiedzę na temat miejsc newralgicznych, które wymagają interwencji. Wiedza ta powinna pochodzić od użytkowników łódzkich dróg.
W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
Konieczne jest unowocześnienie taboru miejskiego z naciskiem na wprowadzenie ekologicznych autobusów i tramwajów, bezwzględne egzekwowanie punktualności komunikacji miejskiej, a także rozwój Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Jak Pani ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?
Cóż, gołym okiem widać, że codzienne korki są najlepszą odpowiedzią na pytanie o koordynowanie inwestycji drogowych. To czysty chaos i przypadkowość. Nie ma racjonalnej analizy, kiedy i gdzie robić remont, a są chaotyczne decyzje, które nie służą ani miastu, ani jego mieszkańcom. Nie możemy pozwolić, żeby przez niekompetencje urzędników Łodzianie codziennie stali w gigantycznych korkach.
Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?
Trzeba jak najszybciej dokończyć przeciągające się inwestycje: przebudowę trasy WZ i budowę układu komunikacyjnego wokół dworca Łódź Fabryczna. Należy zadbać o przepustowość dróg łączących Łódź z autostradami i drogami szybkiego ruchu.
W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
U sterów przewoźnika potrzebny jest dobry i profesjonalny menadżer, a nie polityk, który będzie potrafił zarządzać tak wielką firmą i tak złożonym procesem jak transport zbiorowy. Musimy doprowadzić do tego, żeby nasze autobusy i tramwaje były czyste i bezpieczne, przywrócić bilet 10-minutowy, bo tego chcą Łodzianie, a przede wszystkim stopniowo wymieniać tabor na nowy - bezpieczny i czysty.
Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?
Miasto jest sparaliżowane przez realizowane inwestycje, to fakt.
Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?
Należy zadbać o sprawną i czystą komunikację miejską. Oprócz tego umożliwienie ze sprawnego korzystania z rowerów - również w ramach projektu roweru miejskiego.
W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
Trzeba wyposażyć Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w dobry sprzęt.
Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?
Prace są źle skoordynowane.
Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?
Trzeba wybudować parkingi naziemne i stworzyć obwodnicę miasta.
W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
Nie ma takiej potrzeby.
Jak Pan ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?
Zarówno realizacja jak i koordynacja są tragiczne. Komunikacja zbiorowa oraz samochody osobowe stoją w niepotrzebnych korkach, a komunikacja zastępcza to kpina. Hanna Zdanowska rozkopuje wszystkie ulice jednocześnie, nie zapewniając niezbędnych objazdów.
Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?
Przede wszystkim lepsza koordynacja i prowadzenie remontów rozsądnymi etapami, które powodowałyby stosunkowo niewielkie utrudnienia w ruchu. Opóźnienia w realizacjach nie mogą być ignorowane, a przesunięcia terminów oddania inwestycji muszą przestać być normą.
W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
Przede wszystkim poprzez nadanie jej priorytetu w ruchu miejskim. MPK należy doinwestować, by wymienić tabor i wyremontować infrastrukturę. Konieczne jest też zwiększenie częstotliwości kursowania linii, przynajmniej do poziomu z roku 2001.
Jak Pani ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?
Fatalne planowanie i jeszcze gorsza realizacja oraz skandaliczna organizacja prac. Przy tym ogromne marnotrawstwo (na przykład nie uwzględnianie przy budowie przyłączy odprowadzania ścieków), co powoduje ponowne remonty w miejscach gdzie one już się odbyły.
Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?
Należy zwiększyć ilość dróg dwukierunkowych, uporządkować sprawy parkingów (w miejscu wyburzanych ruder trzeba wybudować proste, estetyczne tymczasowe parkingi).
W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
Transport musi być bezpieczny, czysty i punktualny. Wymaga to sukcesywnej wymiany taboru autobusowego na niskopodłogowe i przyjazne środowisku pojazdy oraz taboru tramwajowego na nowoczesne jednostki.
Jak Pani ocenia realizację inwestycji drogowych w mieście i ich koordynowanie?
Paradoksalnie to właśnie korki są symbolem dynamicznego rozwoju Łodzi. W 4 lata robimy więcej niż inne miasta w 8. Za wszystkie utrudnienia bardzo przepraszam, dziękuję za cierpliwość i daję słowo, niedługo kończymy.
Jakie rozwiązania powinny być zastosowane dla usprawnienia ruchu w mieście?
Najgorsze już jest za nami. W połowie listopada znikną największe utrudnienia w okolicy skrzyżowania „Marszałków”, które rzutują na ruch w całym centrum. Za kilka miesięcy, gdy skończą się wszystkie remonty - po Łodzi będzie jeździło się szybciej, wygodniej i bezpieczniej.
W jaki sposób usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej?
Wszystkie prowadzone obecnie remonty to jeden z filarów nowej, lepszej komunikacji miejskiej w Łodzi. Za kilka miesięcy będziemy mieć nowoczesną infrastrukturę, w tym najnowocześniejszy system sterowania ruchem w mieście. Po drugie właśnie kupiliśmy kilkadziesiąt nowych tramwajów i autobusów, będziemy starać się o kolejne.
Co więcej miasto może stracić 55 mln złotych unijnej dotacji, którą otrzymało na budowę nowego terminala. Łódź starając się o dotację zobowiązała się, że w 2013 roku będzie odprawiać 900 tys. pasażerów.
Pieniądze trzeba będzie zwrócić? Część kandydatów uważa, że tak.
Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?
Lotnisko z punktu widzenia wizerunkowego Łodzi powinno istnieć, nawet przy założeniu nierentowności. Moja wiedza na temat możliwości utraty dofinansowania z UE opiera się wyłącznie na artykułach prasowych – nie jest to źródło, na podstawie którego chciałbym wyciągać wnioski.
Jak pozyskać nowych przewoźników?
Pozyskanie nowych przewoźników to zadanie zarządu lotniska. Miasto jako właściciel winno być przygotowane na wydatki z tym związane.
Jak usprawnić działanie lotniska?
Moim zdaniem należy sprzedać znaczną część udziałów podmiotom prywatnym. Zapewne podniosłoby to dynamikę działań zarządu.
Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?
Jest to wysoce prawdopodobne. Łódzkie lotnisko od wielu miesięcy odnotowuje olbrzymie spadki liczby pasażerów. Z danych wynika, że za pierwsze trzy kwartały tego roku łódzki port odnotował ruch na poziomie 200 tys. pasażerów, czyli o ponad 30 proc. mniej niż w ubiegłym roku. W całym 2013 roku lotnisko obsłużyło 354 tys. podróżnych. W tym roku prognozy wskazują na 40 mln zł strat, to o 7 mln zł więcej niż 2013 roku.
Jak pozyskać nowych przewoźników?
Szansą dla łódzkiego lotniska jest cargo na dużą skalę, to oznacza także miejsca pracy dla mieszkańców naszego miasta. Nie bez znaczenia dla pasażerów jest dojazd do lotniska, a także przyjmowanie spóźnionych samolotów w godzinach nocnych, a nie odsyłanie ich do innych portów, jak to ma dziś miejsce. Łódzkie lotnisko jest czynne do godz. 22.00, później nie przyjmuje samolotów, nawet tych spóźnionych. To jest po prostu niedopuszczalne!
Jak usprawnić działanie lotniska?
Port potrzebuje wewnętrznej restrukturyzacji, fachowej kadry i światowej promocji. Kondycja łódzkiego lotniska, to niestety swoisty symbol stanu miasta na płaszczyźnie wielu dziedzin. Po raz kolejny kłania się kontrola celowości inwestycji. Pracę należy rozpocząć u podstaw i realnie ocenić możliwości portu.
Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?
Tak, takie niebezpieczeństwo istnieje. Sygnalizowałam ten problem władzom miasta i zarządowi lotniska już wiele miesięcy temu. Nie zmienia to faktu, że o łódzkie lotnisko musimy walczyć, bo jego istnienie przyciąga inwestorów, a w przyszłości może umożliwić łodzianom komfortowe loty do atrakcyjnych miejsc w Europie i na świecie.
Jak pozyskać nowych przewoźników?
Podobnie jak inne miasta w Polsce, Łódź musi zadbać o swoją promocję. Lepiej wydać pieniądze na promocję i stworzyć w ten sposób atrakcyjną ofertę lotów dla łodzian, niż bezmyślne oddawać dotacje do UE i corocznie pokrywać straty lotniska.
Jak usprawnić działanie lotniska?
Należało rozmawiać z marszałkiem województwa łódzkiego o zwiększeniu jego zaangażowania w działalność portu lotniczego. Chodzi o objęcie przez województwo dodatkowych udziałów w spółce.
Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?
Nie ma o tym mowy, to jakieś spekulacje.
Jak pozyskać nowych przewoźników?
Wiem, jak to robić, chętnie doradzę nowemu prezesowi. Ma do mnie komórkę - służę radą.
Jak usprawnić działanie lotniska?
Jak wyżej.
Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?
Tak, może.
Jak pozyskać nowych przewoźników?
Należy zwolnić cały zarząd lotniska i wynająć menadżerów, którzy będą zarabiali proporcjonalnie do zysków portu.
Jak usprawnić działanie lotniska?
Co tu usprawniać? Przecież w Łodzi nic nie ląduje...
Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?
Niestety jest to prawdopodobne. Jesteśmy trzecim co do wielkości miastem w Polsce, a nasze lotnisko jest na szarym końcu. Bilans mógłby się poprawić tylko za sprawą inwestora strategicznego i promocji poszczególnych połączeń.
Jak pozyskać nowych przewoźników?
Przede wszystkim poprzez dobre zarządzanie lotniskiem – prezesem musi zostać dobry menadżer, który będzie w stanie zminimalizować straty, a w końcu sprawić, że lotnisko zacznie przynosić zyski. Nowi przewoźnicy będą możliwi do pozyskania w momencie, gdy wykażemy, że łódzkie lotnisko to dobry port - zarówno przesiadkowy, jak i docelowy.
Jak usprawnić działanie lotniska?
Tak jak wspomniałem wcześniej – prezes, który jest dobrym menadżerem z pewnością usprawni funkcjonowanie tej instytucji. Tu potrzeba ogromnej wiedzy i umiejętności zaistnienia na komercyjnym rynku. Powinniśmy także kontynuować i zintensyfikować prace nad międzynarodową marką Łodzi, tak by przyciągnąć turystów – również drogą lotniczą. Pomocne może być również przekształcenie portu miejskiego w regionalny, co będzie możliwe tylko przy zaangażowaniu Urzędu Marszałkowskiego oraz Skarbu Państwa.
Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?
W tym wypadku utrata dotacji jest możliwa.
Jak pozyskać nowych przewoźników?
Lotnisko potrzebuje dobrego, sprawnego menadżera wynagradzanego według dokonań.
Jak usprawnić działanie lotniska?
Lotnisku musi być w większym stopniu finansowane przez samorząd województwa, który jest również beneficjentem jego istnienia. Trzeba też dokładnie zdiagnozować problemy i konsekwentnie zarządzać portem przy pomocy profesjonalnej kadry. Ważne jest też dobre skomunikowanie lotniska z dworcem Łódź Kaliska.
Czy miasto może utracić dotację z UE na powstanie portu w związku ze zbyt małą ilością odprawianych pasażerów?
Nie. Z przekazywanych mi informacji wynika, że nie ma takiego zagrożenia.
Jak pozyskać nowych przewoźników?
Konkurowanie z innymi lotniskami nie jest łatwe, bliskość Okęcia oraz Modlina powoduje, że powinniśmy przede wszystkim szukać przewoźników oferujących loty atrakcyjne dla mieszkańców Łodzi i okolic oraz czarterów. Dużą szansą jest także połączenie z dobrym międzynarodowym portem przesiadkowym.
Jak usprawnić działanie lotniska?
Oprócz rozwoju połączeń pasażerskich, musimy rozwijać także połączenia typu cargo, które okazały się bardzo dużym sukcesem. Siatka tych połączeń rozwija się w bardzo dobrym tempie.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: bż / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź