Aktywistki klimatyczne oblały "Słoneczniki" van Gogha w National Gallery zupą pomidorową

ENEX Just Stop Oil Activists Throw Soup At Van Gogh's Sunflowers
Aktywistki z ruchu Just Stop Oil oblały zupą pomidorową jedno z arcydzieł Vincenta van Gogha.

Aktywistki ekologiczne z ruchu Just Stop Oil oblały zupą pomidorową jedno z serii arcydzieł Vincenta van Gogha "Słoneczniki", wystawiane w National Gallery w Londynie. Jak informuje BBC, obie zostały zatrzymane.

Według opublikowanych przez organizację Just Stop Oil zdjęć, dwie aktywistki wyrzuciły zawartość puszek zupy na dzieło, którego cenę szacuje się na ponad 84 mln dolarów. Następnie młode kobiety przykleiły się do ściany muzeum. Metropolitan Police poinformowała, że zatrzymano dwie osoby. Według informacji galerii, przytaczanych przez BBC, "​​obraz był pokryty szkłem i dlatego nie został uszkodzony".

Organizacja wzywa do "cywilnego sprzeciwu"

"Czy sztuka jest warta więcej niż życie? Więcej niż jedzenie? Więcej niż sprawiedliwość?" - napisano we wpisie organizacji ze zdjęciem oblanego dzieła. Zaznaczono w nim, że wysokie koszty życia i kryzys klimatyczny są napędzane przez gaz i ropę.

"Kolejne proponowane licencje na wydobycie ropy i gazu zniszczą całą naszą kulturę, a także cywilizację w znanej nam formie" - czytamy w kolejnym tweecie. Organizacja wezwała również świat kultury, artystów i miłośników sztuki do przyłączenia się do "cywilnego sprzeciwu".

"W tej galerii przedstawiana jest ludzka kreatywność i geniusz, ale nasze dziedzictwo jest niszczone przez niepowodzenia naszego rządu w związku z kryzysem klimatycznym i rosnącymi kosztami życia" - wyjaśniono pod filmem przedstawiającym obrzucenie zupą obrazu holenderskiego postimpresjonisty. Aktywiści z ruchu Just Stop Oil od dłuższego czasu protestują na ulicach Londynu, m.in. przyklejając się do dróg.

"Słoneczniki" Vincenta van Gogha

Oblany zupą obraz jest jednym z cyklu "Słoneczniki", stworzonego przez van Gogha w latach 1888-89. Pięć z nich jest wystawianych w galeriach i muzeach na całym świecie. Artysta stworzył je, aby ozdobić swój dom w Arles we Francji przed wizytą przyjaciela, Paula Gauguina. Londyńska National Gallery opisuje obraz jako "jedno z najbardziej ikonicznych i najbardziej lubianych dzieł van Gogha”.

Czytaj także: