Włoski dom mody Gucci zachwycił krytyków i publiczność podczas środowego pokazu w ramach tygodnia mody w Mediolanie. Na wybiegu pojawiły się małe węże, smoki, a modele nosili podobizny własnych głów. Według twórcy pokazu chodziło w nim o badanie różnych koncepcji kreatywności i tożsamości.
Alessandro Michele, dyrektor kreatywny Gucci, zamienił tradycyjny wybieg w sterylną, zimną, klaustrofobiczną salę operacyjną.
- Nasza praca (jako kreatorów - red.) jest pracą chirurgiczną: wycinanie, łączenie i eksperymentowanie na stole operacyjnym - wyjaśniał Michele dziennikarzom po - jak sam podkreślił - "wyczerpującym pokazie".
Powiedział, że chciał uzyskać pewien porządek, "naukową jasność" wśród całego zamieszania, jakie związane jest z pracą projektanta mody.
Wielość inspiracji, brak granic
Zaprezentowana w środę kolekcja na sezon jesień-zima 208/2019 zawierała również wiele odwołań do różnych grup etnicznych, kulturowych i warstw społecznych. Na wybiegu można było zobaczyć autorską interpretację turbanów Sikhów, południowoamerykańskich wzorów czy kolorowych kominiarek, kojarzonych z rosyjską grupą feministyczną Pussy Riot.
Dwoje modeli zamiast torebek na ramieniu niosło podobiznę swoich głów. Inni nieśli małego smoka, węża czy kameleona.
Michele przedstawił także własną interpretację codziennych ubrań klasy robotniczej i projekty inspirowane mundurkami szkolnymi. Oversizowe marynarki, spodnie przypominające noszone przez francuskich robotników i chłopów, koronkowe sukienki czy koszule z obniżonymi ramionami i bufiastymi rękawami łączyły w sobie elementy tradycyjnych konstrukcji z nowoczesnymi, odważnymi printami. Całość bardzo mocno wpisuje się w estetykę antymody, która od kilku sezonów prezentowana jest na najważniejszych wybiegach mody na świecie.
Projekty charakteryzowały się odważną paletą wyraźnych kolorów, wielowarstwowością, bogactwem zdobień, nieoczywistymi zestawieniami tekstur i faktur tkanin. W informacji prasowej o kolekcji podkreślono, że różne projekty odzwierciedlają przyjętą przez dom mody koncepcję "pluriverse" (czyli teorii mówiącej o świecie zbudowanym na podstawach pluralizmu). Zwrócono uwagę, że zarys inspiracji zaczerpnięty został z eseju "Cyborg Manifesto" Donny Haraway, która w 1984 roku wezwała w swoim tekście do odrzucenia rygorystycznych granic, w szczególności oddzielających ludzi od zwierząt i maszyn.
Nowa estetyka Gucci
Jak podkreśla agencja Reutera, pokaz był jednym z najbardziej obleganych podczas zimowej edycji tygodnia mody w Mediolanie. BBC News zwraca uwagę, że widowisko przygotowane przez Gucci było "najbardziej surrealistycznym pokazem mody" tej imprezy.
Michele objął stanowisko dyrektora kreatywnego Gucci (marka należąca do grupy Kering) w styczniu 2015 roku. Swoją niezwykłą wizją zmienił, a w zasadzie odmłodził wizerunek marki, dając jej własny wizerunek. Nowa estetyka Gucci, jaką od kilku sezonów wdraża Michele, to efekt łączenia wyszukanego stylu "geeky" i klasycznej elegancji, którą w swoich projektach Michele próbuje przedefiniować.
Reuters zwraca uwagę, że w tym roku Gucci może odnotować dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Sprzedaż w ostatnim kwartale 2017 roku wzrosła o prawie 43 procent w porównaniu z trzecim kwartałem ub.r., a Gucci zdeklasował w ten sposób większość firm z branży.
Autor: tmw//kg//kwoj / Źródło: Reuters, BBC News, tvn24.pl